Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Under telefonöverläggning med Cyberphoto idag 14.50 fick jag beskedet att ej förhandsbokade kameror antagligen kommer finnas på hyllan under början av 2008. Även om man bokar ett ex idag verkar leverans 2008 närmare verkligheten än september/oktober.
Detta grundades på deras tidigare erfarenheter men han kunde inte lämna något definitivt besked. Små serier kommer stötvis till de som redan bokat.
Jag skrev upp mig på listan och blev tilldelad nr 114. Säljaren var i övrigt mycket trevlig och tillmötesgående.
Som tidigare nämnts i olika inlägg verkar inte sverige vara något högprioriterat land för leverans med tanke på att konsumenters egna kameratester av 40D dyker upp som svampar ur jorden.
 
erhak skrev:
Under telefonöverläggning med Cyberphoto idag 14.50 fick jag beskedet att ej förhandsbokade kameror antagligen kommer finnas på hyllan under början av 2008. Även om man bokar ett ex idag verkar leverans 2008 närmare verkligheten än september/oktober.
Detta grundades på deras tidigare erfarenheter men han kunde inte lämna något definitivt besked. Små serier kommer stötvis till de som redan bokat.
Jag skrev upp mig på listan och blev tilldelad nr 114. Säljaren var i övrigt mycket trevlig och tillmötesgående.
Som tidigare nämnts i olika inlägg verkar inte sverige vara något högprioriterat land för leverans med tanke på att konsumenters egna kameratester av 40D dyker upp som svampar ur jorden.

Verkar som att Cyberphoto verkar vara överhopad med förhandsbeställningar medan beställningar hos andra handlare verkar vara mer i "normalstorlek" av inläggen här på FS att dömma vill säga!

Mvh!
// Niklas
 
Jag beställde hos Dustin Home (Enligt Dustin själva är det samma lager de har för Dustin och Dustin Home) i mitten på förra veckan och fick plats 24.

Så ja, det verkar som det är lite snefördelat hur förhandsbokningen är på olika siter
 
StaffanW skrev:
Verkar ändå som om Bob Atkins bara TROR att den ska leverera mindre brus ("it should yield lower noice"). Tycker dom första testerna tvärt om visar att bruset är likvärdigt med 20D/30D, men möjligt att bruset blir något mindre tack vare den lite högre upplösningen (8 mot 10MP). Vet jag inte om bruset kan upplevas mindre pga att AA-filtret verkar vara kraftigare på 40D (suddar till bilden mer).

Tror istället att 40Ds styrka ligger i allt annat än brus och upplösning.

Om jag byter upp min 20D är det för bättre AF, utbytbara sökarskivor för lättare manuell fokusering, bättre sökare, LiveView med (i princip) autofokus, ISO i sökaren, AutoISO, sRAW, 6,5b/s, ny Sensorrengöring, tyst läge i LiveView mode, större LCD-skärm mm

Att 40D är en ordentlig uppgradering jämfört med 20/30D är nog alla överens om. Att just åsikter bruset verkar däremot variera med diverse privattester är kanske inte så konstigt.

LL här ovan är väl första? lite mer seriösa testet, eller en början på de iaf. Nu är det många i andra forum som tycker att just de testet verkar en aning pro-Canon som jämför bruset (IQ) med 5D eller kanske t.o.m. bättre.

Brus likvärdigt med 30D eller kanske lite bättre verkar vara mest gångbart hit till dags i varje fall.

Om jag inte minns fel så har M Risedal i något forum jämfört 30D och 5D och kommit fram till samma brusbild. Han får rätta mej om jag har fel och gärna utveckla det lite... Hallå Risedal! Hör du på!?...eller sitter du fast i "nikonträsket" ;-)
 
elbe skrev:
Om jag inte minns fel så har M Risedal i något forum jämfört 30D och 5D och kommit fram till samma brusbild.

Har också för mig att M Risedal jämfört 30D och 5D med resultatet att dom hade samma brusbild vid 100% visning (vilket dock innebär mindre synligt brus vid utskrift till samma storlek pga högre upplösning, 12,8 vs 8,5MP).

Om alla tre har exakt samma brusbild (och dynamiskt omfång mm, vilket dom garanterat inte har), innebär det att bruset upplevs lika mycket med följande förstoringar från dom olika:
30D: 20x30 cm
40D: 22x33 cm
5D: 25x38 cm
 
Pratade också med Cyberphoto innan jag beställde min 40D. Men fick samma svar för en vecka sedan som ni fått. Dock så beställde jag lite andra saker inför 40D kameran från dom. Kameran beställade jag från Dustinhome.se och dubbel kollade i 2dagar förre veckan hur många som bokat mm. Och verkar som flest bokat på enbart kamerahuset. Själv var jag intresserad av kitgluggen på köpet (17-85mm) och fick då svar att det var bara 1 person som hade lagt en beställning på 40D med kit. Medans de var 24st eller något på bara kamerahuset. Så la en beställning och betalade allt kontant direkt allt för att få kameran snabbare när dom själv får in i lager. Och dom trodde skulle få in 2007-09-24 så några dagar kvar dock :)

Nämde detta för cyberphoto när jag hade kontakt med dom, då jag vill mer köpa allt från dom (även om dom var 100kr dyrare men det totala så är de små pengar hur man än vrider på det) så han jag pratade med på cyberphoto kunde inte garantera någon kamera med kitglugg första leveransen. Har dom otur skulle dom få någon en staka kamera eller alla som dom beställt. Så dom kunde inte lova, där av blev det dustinhome.se för min del som kunde lova mig en kamera i alla fall, speciellt då jag blev nr2 i kö så :)

/Philip Nordlander,
 
Förresten, hur funkar det på nya 40D med trådlös styrning av blixt? Behövs sändare ö h t eller kan man köra med kabel istället då?

Har en 350D + en 420EX blixt idag och brukar köra m blixten monterad på ett stativ istället för på kameran och blixten går igång av en sändare Speedlite ST-E2 som jag har på kameran i blixtskon.
 
Min leverantör ger besked att leverans kan ske 5/10 vid beställning nu. (både bara hus och hus+17-85).

Jag var tidigt ute så det kan vara 2:a batchen som kommer 5/10. Så har jag tur så får jag kanske ur första (om det finns en sådan) och då borde man kunna vänta sig leverans när som helst, dvs så fort de första kamerona kommer till landet.
Min beställning ligger direkt hos en av grossisterna i sverige (via kontakter)...

Vi får väl se..
 
f16 skrev:
Min leverantör ger besked att leverans kan ske 5/10 vid beställning nu. (både bara hus och hus+17-85).

Jag var tidigt ute så det kan vara 2:a batchen som kommer 5/10. Så har jag tur så får jag kanske ur första (om det finns en sådan) och då borde man kunna vänta sig leverans när som helst, dvs så fort de första kamerona kommer till landet.
Min beställning ligger direkt hos en av grossisterna i sverige (via kontakter)...

Vi får väl se..

Scandinavian photo har redan skeppat sina första idag.
 
Dockland skrev:
Scandinavian photo har redan skeppat sina första idag.

Undrar vilken väg de får sina kameror?

Via grosist i sverige eller agerar de även i grossistledet själva och får grejorna direkt från Canon i japan?

Det kan ju också vara att de är prioriterad kund hos Canon..
 
FotoKungen ringde för ett par timmar sedan och informerade att de får sin första laddning 40D imorgon!

Det ser ut som det blir julafton nästa vecka :)
 
lcnilsson skrev:
Hej
Ring och fråga. Om du har beställt är bra att veta hur man ligger till i listan

Christer

Jag ligger på 13e plats men jag frågade aldrig om dom visste när dom får husen och det känns lite drygt att fråga igen, eftersom det börjar bli fart på leveranserna nu så kanske det händer någonting där också som någon vet om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.