ANNONS
Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Fel igen?!

Samma uppgifter i den engelska texten: A central AF point is capable of accurate focusing up to aperture f/2.8, with eight outer points working up to f/5.6.
Jag fattar nada. Har de verkligen gjort en kamera med sådan kass mittAFpunkt. Är det bara jag som inte fattar vad de menar?

Jaha, ännu en skitkamera!

Tack Jesper för klargörandet. Vi får tydligen vänta på en EOS 3D. AF:en blir väl lika rutten som 20d/30D då man slänger på fågeltelet med konverter!

froderberg skrev:
Sändaren funkar inte med äldre kameror. Den har en kontakt som sticker upp i 40D.

Synd :( aja, man får väll helt enkelt förska hosta upp pengarna till en 40D.

Edit: Det finns inte någon annan pryl (tredjepartstillverkare?) till 20/30D som har samma funktion som det nya greppet?

Re: Jaha, ännu en skitkamera!

Tonyeagle skrev:
Tack Jesper för klargörandet. Vi får tydligen vänta på en EOS 3D. AF:en blir väl lika rutten som 20d/30D då man slänger på fågeltelet med konverter!

Begagnade 1D MkII blir nog än billigare när 40D kommer ut, för den som behöver AF till f/8.

Re: Re: Fel på spec ???

Jeppe skrev:
Nej, bara lite slarvigt skrivet.

Mittsensor är en korssensor och har man en optik med f/2.8 eller snabbare så ställer AF om till High-precision mode. Alla punkter fungerar dock i "normal mode" med f/5.6 eller snabbare. Ingen förändring mot tidigare modeller.

Ett förtydligande, som jag förstår det, alla sensorerna är korssensorer upp till f5,6, och det nya med mitt sensorn är att hög-precisions läget är både för vertikala och horisontella "arrayen" för objektiv snabbare än eller lika med f2,8.

Ut över det är beräkningarna för AFen uppsnabbade med 30% jmf med 30D.

Källa (från amazon sidan idag):
"Number of AF points: Nine, all cross-type AF points

Center AF point: Unique hybrid cross-type AF point; world's first high-precision AF point with both horizontal and vertical high-precision; additional standard precision, cross-type sensors for lenses from f2.8 to f5.6"

och

"AF calculation speed with the EOS 40D camera is 30 percent faster than the EOS 30D model."

Så det lutar åt att man får köpa från Tyskland då..... det känns ju rätt trist men man vill ju inte lägga 1000 - 1500 kr för att få ett paket från Umeå istället för Hamburg....

Edit: Andreas hann före..

Hur som hels så känns det som om WFT-E3 skulle passa bättre som tillbehör till 1D(s)III, det kostar ju nästan lika mkt som hela 40D, nästan iaf...

Någon som har erfarenhet att köpa från Tyskland?

Hur funkar det med:
1.) Menyspråk
2.) Garanti
3.) Support (ex. justering av fokus)?

Kanske hör inte frågorna hemma i denna tråden men köp från AC-Foto har ju å andra sidan varit på tal i tråden varför jag tog mig friheten att fråga här!

Mvh!
// Niklas

Hur stor tror ni filstorleken blir på CR2 filerna? Den borde väl bli lika stor som filerna från 1dmkIII, typ 12-13 mb va? Lika bra att beställa ett nytt minneskort då..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar