Annons

<Officiell 40D-tråd> Canon EOS 40D kommer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jonsjoberg skrev:
Hur stor tror ni filstorleken blir på CR2 filerna? Den borde väl bli lika stor som filerna från 1dmkIII, typ 12-13 mb va? Lika bra att beställa ett nytt minneskort då..

Hej

Mina MarkIII varierar typ mellan 11-16MP. Så 40D lär ha något liknande

Så tex 1Ds markIII kan nog bli upp till 30MB stora.

Med 14 bitar blir det ju lite mer.

Mvh

Omar
 
reflux skrev:
Nu har jag läst igenom specsen ordentligt och inser att Canon fortfarande inte har insett hur man programmerar en flexibel Auto ISO-funktion i stil med Pentax och Nikons lösning *suck*

Upp till ISO 800? Är den ens ställbar på slutarintervall? Det var ju inte SÅ vi ville att den skulle fungera Canon! :(
Ja, frånvaron av ett generaliserat autoexponeringsläge är väl den ena av de två dåliga sakerna jag har hittat hos 40D.

Jag vill kunna ha ett P-läge där jag varierar antingen slutartid, bländare eller ISO med huvudratten, varpå kameran ändrar de andra två för att få en korrekt exponering, precis (nästan) som P-läget fungerar idag.

Dessutom vill jag kunna låsa en av slutartid, bländare och ISO och variera en av slutartid, bländare och ISO med huvudratten, varpå kameran ändrar den andra icke-låsta parametern.

Den andra dåliga saken är att 40D använder Compact Flash-kort. Det är dags att gå över till Secure Digital nu, Canon!
 
Någon som tagit reda på om man kan programmera *-knappen på batterigreppet att fungera som AF-On-knapp? Hade ju varit en liten hjälp iallafall. Varför kunde de inte gjort ett ordentligt batterigrepp a la det till 5D och med AF-On-knapp? Canons vägar äro outgrundliga, alltså. Vill förstås ha, och kommer att köpa, kameran ändå men det hade varit skönt att få vara helt nöjd någon gång. :)
 
BulletBreath skrev:
Enligt valuta.se blir det 8418 kronor för WFT-E3. Huga är nog det minsta man kan säga om det :p
Ok. I princip är inte greppet till salu alltså. I praktiken tillämpar de utpressning för kunder med absolut behov. Vi andra kan glömma den.
Om Canon byggt in funktionen i kameran skulle den knappt kostat något alls. En komplett WLAN Router med mängder av komponenter kostar några futtiga hundringar...

Jag begriper inte varför inte någon standardiserat och byggt in nån slags radiolänk för tillbehör, typ Bluetooth fast kanske snabbare så den klarat blixtar. Det hade varit grejjer det.
 
stef-n skrev:
Någon som tagit reda på om man kan programmera *-knappen på batterigreppet att fungera som AF-On-knapp? Hade ju varit en liten hjälp iallafall. Varför kunde de inte gjort ett ordentligt batterigrepp a la det till 5D och med AF-On-knapp? Canons vägar äro outgrundliga, alltså. Vill förstås ha, och kommer att köpa, kameran ändå men det hade varit skönt att få vara helt nöjd någon gång. :)

Bra fråga. Hoppas dock att dom ser misstaget och fixar till det snabbt.
 
Warbird skrev:

Min japanska är lite knagglig... och BableFish är usel på att översätta text inuti bilder! :)

Är detta en (den mittre) av de 9 AF-punkterna?

Engelska är kanske enklare
http://www.dpreview.com/previews/canoneos40d/page3.asp

Man tycks se den 45 graders f/2,8-känsliga sensorn spridd runt mitten, i övrigt har jag lite svårt att tolka exakt vilket mönster som hör till vad:
http://a.img-dpreview.com/previews/CanonEOS40D/Images/Whatsnew/afsensor.jpg
 
Engelska är lite enklare! :)

Jag missade bilden på AF-sensorn när jag läste Dpreview i eftermiddags, men visst är det samma.
 
PMD skrev:
Den andra dåliga saken är att 40D använder Compact Flash-kort. Det är dags att gå över till Secure Digital nu, Canon!

Varför är det bättre med SD kort än Compact Flash?

Nu är jag ingen expert, men Compact Flash kort kan väl vara större(137 GB vs 128 GB) och betydligt snabbare än SD (133 mb/s vs 20 mb/S), samt är mer öppet. Den enda nackdelen är väl de långa kontakt-pinsen som kan böjjas. Men det finns ju adaptrar så man kan köra SD kort i CF aparater, så eg. är det väl inget problem?

Siffrorna kommer från wikipedia

Sen rent personligt föredrar jag CF för SD korten är så små, omöjligt att handskas med dem med handskar på...
 
Senast ändrad:
Linmajon skrev:
Ok. I princip är inte greppet till salu alltså. I praktiken tillämpar de utpressning för kunder med absolut behov. Vi andra kan glömma den.
Om Canon byggt in funktionen i kameran skulle den knappt kostat något alls. En komplett WLAN Router med mängder av komponenter kostar några futtiga hundringar...

Sen när har jag sagt att det handlar om utpressning? Jag har full förståelse för att vissa personer har behovet av en sådan produkt och att priset därmed är berättigat! Jag har inte heller påstått att Canon tar för mycket betalt för greppet, inte på långa vägar...
 
Senast ändrad:
Jonsjoberg skrev:
Varför är det bättre med SD kort än Compact Flash?
För att då behöver jag bara ha en sorts kort. SD dominerar stort bland kompaktkameror. T.o.m. Canon har gått över till SD i kompaktkamerorna numera.

Dessutom brukar det finas SD-läsare i laptops, men inte CF-läsare.

Ja, det är riktigt att den teoretiska kapaciteten är högre hos (framtida) CF-kort, men i praktiken spelar det ingen roll, åtminstone inte inom överskådlig framtid.

Men det finns ju adaptrar så man kan köra SD kort i CF aparater, så eg. är det väl inget problem?
Hur bra fungerar sådana adaptrar? Klarar de SDHC-kort, t.ex.?
 
PMD skrev:
För att då behöver jag bara ha en sorts kort.

Men då behöver ju jag 2 sorters kort =P

Skämt å sido så förstår jag problematiken, men jag hoppas att de håller fast vid CF pga storleken.

Hur väl adaptrarna fungerar har jag ingen aning om, läste om dem på wikipedia också (har som sagt bara CF kort)
 
Härlig hysteri!
Det där snacket om att ha laptopen jobbandes
i ryggan lär bli varmt och fint.
Det känns som om att de som verkligen behöver
wifi (proffesionellt arbetande fotografer)
inte köper en 40d. Ge exempel på situationer där det är nödvändigt.
 
Man kan rigga upp kameran nära nånting man vill fotografera men inte störa, t.ex. ett ställe där man vet att ett skyggt djur brukar hålla till. Sen fjärrstyr man med WiFi istället för att vara i närheten och störa.
 
Äntligen

min 20D sjunger på sista versen...har varit nära 30D några ggr men tänkt att snart så!

Hoppas den blir en klassiker!

/ Rolle
 
Ja

Nu är den här iaf :D med all information bara synd att den är inte fullt vädertätad

Hos 40D är de viktigaste delarna som blixtsko, batterilucka och minneskortslucka samt en del knappar tätade.

kamerabild testade, dock ej full test. :) Bara lite långt väntan innan det kommer till butiken !!! :D
 
Undrar vad alla beggade 20D/30D kommer att kunna fås för......lägsta skambud 5000 kr !?? (dags att fynda för alla hugade ;-)

/Matti
 
Jonsjoberg skrev:
Varför är det bättre med SD kort än Compact Flash?

Nu är jag ingen expert, men Compact Flash kort kan väl vara större(137 GB vs 128 GB) och betydligt snabbare än SD (133 mb/s vs 20 mb/S), samt är mer öppet. Den enda nackdelen är väl de långa kontakt-pinsen som kan böjjas. Men det finns ju adaptrar så man kan köra SD kort i CF aparater, så eg. är det väl inget problem?

Siffrorna kommer från wikipedia

Sen rent personligt föredrar jag CF för SD korten är så små, omöjligt att handskas med dem med handskar på...

Hej

I denna lite äldre test är SD korten lite snabbare, CF kort högst upp, SD kort längre ner. Beror ju så klart på kameran. Skall bli intressant med test av MarkIII, 1Ds MarkIII och 40D.

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-8200#sd

Mvh

Omar
 
Kamera och Bild nämner ju att en del knappar är vädertätade. Någon om vet vilka dessa är?
Är det knapparna på toppen av kameran (avtryckare mm)?
 
Jonsjoberg skrev:
Hur som hels så känns det som om WFT-E3 skulle passa bättre som tillbehör till 1D(s)III, det kostar ju nästan lika mkt som hela 40D, nästan iaf...


Jordi skrev:
Härlig hysteri!
Det där snacket om att ha laptopen jobbandes
i ryggan lär bli varmt och fint.
Det känns som om att de som verkligen behöver
wifi (proffesionellt arbetande fotografer)
inte köper en 40d. Ge exempel på situationer där det är nödvändigt.

Jo, precis Jordi - visst har du en poäng och det är nog prylbögen i mig som får horn när man ser så där härliga leksaker ;)

Som Jon poängterar kostar den en del med och man får faktiskt ett extra 30D-hus för de pengarna vilket möjligtvis är en bättre investering för att kunna köra tele och vidvinkel samtidigt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.