ANNONS
Annons

...Och vilken kamera skall jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

islamorada

Medlem
Jag är en amatörfotograf som inte har särskilt stor kunskap vad gäller kameror. Jag fotar just nu med en gammal Olympus c-120 digitalkamera med 2.0 miljoner pixlar. Jag tar mycket landskapsbilder och vybilder, och med den kameran jag har så blir bilderna något suddiga. Skärpan bli ganska mycket sämre på långt håll.

Jag har letat en hel del och kollat runt efter en ny digitalkamera. Jag vill att man skall kunna ta bra natur- och landskapsbilder med den. Jag vill att bilden skall bli så skarp som möjligt även på långt avstånd. så lite suddigt som möjligt.

Vad skall jag välja för kamera? Den får kosta max 10 000 kronor, och bör ha fyra eller fem miljoner pixlar samt en bra optisk zoom. Huvudsak är att det går att ta skarpa och bra landskaps- och vybilder med den.

Jag har funderat på Sony DSC - F717 och Sony cybershot V1. Är dessa bra kameror för mitt ändamål?

Snälla hjälp mig med detta om ni har möjlighet!

MVH
Stefan söderlindh

Förvisso har du en enkel kamera. Men det kan vara bra att inse att utan vissa baskunskaper i ämnet fotografi och hur sin kamera fungerar blir resultatet ofta inte bra.

Den kamera du nämner, Sony DSC-F717 är i sig tillräckligt bra för att producera bilder som du skulle kunna försörja dig på.

Den tillhör en liten exklusiv grupp kameror om 3-5 stycken som ligger i skiktet under de digitala systemarna (DSLR)

Jag är väldans förtjust i min Minolta Dimage 7i... Den är väl oxå bland de där kamerorna strax under de digitala systemkamerorna...

Oskärpa åå längre håll? Köp ett stativ!!! Din kamera kan väl inte väga så mycket så ett 500:- stativ på Expert eller nå't skulle nog funka.

Om du ska köpa Sony bör du ha i åtanke att dom är bra mycket dyrare när det gäller minne än många andra tillverkare.

Hej!
Nu har jag hittat din kamera på nätet och där står det att den har fixfokus. Det betyder att skärpan är låst på ett avstånd av kanske 2 meter och då ska det bli acceptabelt skarpt från 60 cm till oändligt. Men det är ju inte samma sak som att verkligen ställa in skärpan på oändligt. Man kan alltså om man vill betrakta din kamera som lite närsynt. Alltså får du inte full skärpa på oändligt håll om du inte inte skaffar kameran en extern negativ lins och det är knappast ett seriöst förslag från min sida. Jag skulle köpa en ny kamera i ditt ställe.

Med en kamera som kan ställa in avståndet får du oftast skarpare bilder en med en som inte kan det. Så det är inte dina fotokunskaper det hänger på i detta fall. Och inte brist på stativ heller. (Kunskaper och stativ är också mycket bra att ha :)

(Kunskaper och stativ är också mycket bra att ha :)
kul uttryckt, men sant :D

mitt tips skulle bli sony f717 (då jag själv är inne på att köpa en sådan) och den har mycket bra optik. du kommer märka att det finns delade uppfattningar om dessa 3-5 kameror i skiktet under digitala systemkameror. Men jag tror man kan sammanfatta det som så här: ingen av de kamerorna är helt fullkomlig, de är bra på olika saker. det viktiga är vad man prioriterar, och utifrån det gör man sitt val.

några av dessa kameror som åsyftas är sony f717, minoltas 7-serie (7, 7i, 7Hi) och nikon 5700. jag skulle rekommendera att du noggrant läser igenom dessa tre kamerors tester på www.dpreview.com så att du ser respektive kameras för- och nackdelar, och sen får man kompromissa för att välja en av dem ;)

eller så kanske du tycker att dessa kameror är för avancerade, för det finns billigare kompetenta kameror , såsom sony V1, canon Ixus400, canon G3 eller G5 (kanske tillhör den övre klassen iofs) och andra tillverkare/modeller som jag säkert glömt nämna.

Tycker att Georg har sammanfattningen på din fråga om det ligger i rätt prisklass.

Har själv en Minolta D7i & tänker utan att ha fotograferat med Sony F 717 annat än i butik ändå lägga in en jämförelse som grundar sig på mina erfarenheter av min 7i samt sonyn i butik & dom tester jag läst.

I det stora hela så kan man väl säga att Sonyn är brusfriare & hanterar upplösningen bättre, den ger med andra ord ett bättre resultat, Hur mycket bättre detta yttrar sig i en A4-utskrift har jag dock ingen aning om.

Sonyn känns även ngt piggare i AF samt hanterar dåligt ljus mycket bättre än 7i, i AF-hänsende alltså.

Jag köpte dock min Minolta pga att den kändes bättre att hålla i, har en zoom ner till 28mm, var ngt billigare samt är billig att köpa stora minneskort till. Den sista posten är inte helt oviktig, kolla in minnespriserna på CFvsMS!

Minoltans brusproblem finns, man kan inte förneka det. Jag upplever dock detta mest på skärm i full förstoring, när jag skriver ut i A4 så upplever jag inte detta som ett problem.

Nu är det som Patrik säger upp till dig att själv bedömma vad du prioriterar, gå in på dpreview. & jämför.

Mvh/Larsa

Jag ska jämföra grundligt..

Tack så hemskt mycket för era svar!

Det är jättebra det ni skriver, att ni lägger in era egna erfarenheter? Har ni någon aning om hur mycket sämre Sony V1 är jämfört med de kameror ni har rabblat upp nu?

Jag ska genast in och jämföra på Dpreview.

Den kamera jag söker efter skall kunna ta skarpa bilder på långt håll. Och jag har ingen bra skrivare, så än så länge handlar det om att ta bra bilder som ser bra ut på datorn, men som självklart skall ha god kvalitet vid utskrift också, då jag har planer på att köpa en fotoskrivare.

Som sagt, jag har fått många svar på mina frågor, och det är jag jättetacksam för. Jag blir lite irriterad på de gamla duktiga rävarna här som föraktar dessa frågor jag ställer. Jag menar, jag har jämfört kameror i butik och på nätet, men det finns inget som är så bra som råd från kunniga fotografer, då jag inte känner särskilt många sådana!

MVH
Stefan Söderlindh

Jag tycker det beror på vilka ambitioner du har med ditt fotande. Om du vill ha möjlighet att köra manuellt eller inte. Jag äger själv en F-717 och är mycket nöjd med den men jag tror inte att man måste köpa en så pass dyr kamera för att ta skarpa bilder. Du kan även kolla på Canon G5 och Nikons nya 5400. Om man känner att auto-läget är det man kommer använda och inte behöver ställa in manuellt så är nog Ixus 400 ett bra val.

Angående vilken som är bäst av F-717 och Dimage7:eek:rna så vet jag ungefär vad som står på dpreview, jag har inte kunnat jämföra i verkligheten. Dock måste jag säga att den är väldigt trevlig att arbeta med och att den okonventionella formen fungerar perfekt. Jag har tyvärr inga bildbevis här på kamerans förträfflighet.
Det som nämnts om minneskortsproblematiken är helt sant, jag hade dock tur och lyckades köpa kort för amerikanska priser när dollarn stod lågt i kurs.

En slutkläm också, jag tror att de flesta kameror som diskuterats här är bra köp så du kommer antagligen att få en bra kamera hur som helst (detta kanske bara ökade beslutsångesten?).

/Anders

tack

Tack för ditt tips Anders! Jag har nu bestämt mig för att investera i en Sony DSC-V1. Den har ju både manuella och automatiska inställningar. Jag tror den kommer att passa mig perfekt! Tack så mycket för era tips!

Stopp & belägg!!

Om du kan tänka dig att lägga lite mer pengar så tycker jag att du ska avvakta en månad & invänta Minolta A1, efterföljaren till 7Hi (förväntas i butik i september).

Håller den vad den lovar så kan den bli en riktig killer. Enligt vad som sägs så ska AF vara snabbast hittils i klassen, bruset ska vara löst, den har dessutom IS (bildstabilisator)!!!

Priset förväntas hamna mellan 11500-12000, hur bra den är i verkligheten får dock framtiden utvisa.

En förhandstitt:
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a1.html

Samt på: http://www.dpreview.com/articles/minoltadimagea1/

Larsa

okej

Hmm.. Jag tycker 7.500 :- är i överkant redan.

A1 som jag nu kollat in på dina länkar är en vassare kamera, men jag känner att jag inte är beredd att lägga 4-5000 till för att få ytterligare funktioner då jag är långt ifrån ett proffs.

Tack dock för ditt inlägg med tips. A1 kan nog bli en riktig "killer" som du säger.

MVH
Stefan Söderlindh

okej

A1 som jag nu kollat in på dina länkar är en vassare kamera, men jag känner att jag inte är beredd att lägga 4-5000 till för att få ytterligare funktioner då jag är långt ifrån ett proffs.

Tack dock för ditt inlägg med tips. A1 kan nog bli en riktig "killer" som du säger.

MVH
Stefan Söderlindh

okej

MVH
Stefan Söderlindh

Varför tittar du inte på en Canon Power Shot G3.
Finns ingen kamera som slår denna sett till pris/prestanda (pixelmania)

Om du vill ha ett smakprov på vad denna kamera kan prestera kan du ta en titt på medlem Kristian
Hernströms upplagda bilder (Djur i natur,etc.)

V1:an gör nog jämnt lopp med G5:an vilket inte innebär att den optiska kvaliteten är högre än på G3:an. Mer minne...O.K....och mycket dyrare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar