Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivråd till Canon Eos 1000d

Produkter
(logga in för att koppla)

shoeegaal

Ny medlem
Jag söker råd kring ett nytt objekt till min 1000d.
Jag är nybörjare och söker ett objektiv som jag kan fota mycket med. Jag vill gärna fota närbilder där jag kan skapa skärpa på objektet (människor, djur, natur) och få oskarp bakgrund.

Har fått rekommenderat 18-200mm samt bildstabilisator, men vad säger ni?

Tacksam för alla svar!
 
Vilket objektiv har du idag?

Jag söker råd kring ett nytt objekt till min 1000d.
Jag är nybörjare och söker ett objektiv som jag kan fota mycket med. Jag vill gärna fota närbilder där jag kan skapa skärpa på objektet (människor, djur, natur) och få oskarp bakgrund.

Har fått rekommenderat 18-200mm samt bildstabilisator, men vad säger ni?

Tacksam för alla svar!
 
En investering

Hej.
Jag kan rekommendera Canons 70-200/4L.
Köper du ett begagnat sådant objektiv (vilka säljs lite då och då) så är det nästan en investering, i bra skick får du tillbaka pengarna om du vill sälja det (ca 5000kr).
Lite större än många andra, men levererar fina bilder, och är tåligt.
Bildstabilisering är bra men kostar naturligtvis extra.
Jag tror att det är ett köp du inte kommer att ångra, och det är ett objektiv som man kan "växa i", och förmodligen inte kommer att vilja byta bort så länge man har behov av ett bra tele.
Det passar bra på alla Canons systemkameror, och om du har möjlighet att prova ett så tror jag att du skulle fastna för dess fina egenskaper.
Hoppas att du hittar en bra lösning.
M.V.H
/Tobias
 
Bra råd av Tobias! Det lär inte finnas många som inte upplever Canons 70-200 f4 som MYCKET bra! Brännvidden kompletterar ditt nuvarande perfekt. Senare kan du spara till ett 28/35/50mm ljusstarkare objektiv som ger dig bättre möjligheter i svagt ljus.
 
Det billigaste och mest prisvärda Canon telezoom man kan köpa är förmodligen Canon ef-s 55-250mm.

Zoomar med extremt omfång från vidvinkel till mycket tele blir vanligen sämre optisk kvalitet, men de är inte dåliga och det blir bra bilder med dem också samt är ofta mycket praktiska ("hopfällt" är det litet och lätt men stort omfång) när man bara vill släpa omkring med ett objektiv som allround på resa som inte främst handlar om fotografering.

Mellan tummen och pekfingret lär du få betala mellan 130-150% mer för ett ef-s 18-200 IS jämfört med ett ef-s 55-250 IS, men endast ca 15-20% mer för ett ef 70-200 f/4 utan IS jämfört med ef-s 18-200. Lägg till ca 90% på ef 70-200 f/4 utan IS och du får IS. På 70-200 ingår Canon original motljusskydd vilket det inte gör i de billigare.

Om man får tro tester får man bättre optisk kvalitet på ef-s 55-250 än på ef-s 18-200, ef 70-200 spelar i en annan division.

Om man skall lägga samma pengar på en zoom och ett mekaniskt och optiskt förstklassigt L (lyx) objektiv kostar ungefär samma som ett plastigt budget objektiv med sämre prestanda hade jag inte tvekat. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.