Annons

objektiven e dyra här i sverige

Produkter
(logga in för att koppla)
kolla www.tullverket.se

som med alla länder finns ju ett "grundpris" som är ungefär lika i alla länder, fattigt som rikt. Sedan tillkommer då massa andra avgifter till priset och det är dom priserna som kan skifta. Men fortfarande har du moms o tull o annat som ska till. Om du befinenr dig i Chile så slipepr du frakten iof då där kanske du kan spara någon krona men seda har du ju garantierna som man får kolla noga. Även om det är "världsgaranti" så kanske det är smidigare om du köpt det i sverige, men det vet jag inget om.

Världgaranti (i Canons fall) är just världsgaranti. Du kan ha köpt gluggen på vilken kontinent som helst och sen ha möjlighet att laga det i sverige - Mot att du visar inköpskvitto och andra nödvändiga papper (t ex garantibevis)

Detta är varken krångligare eller annorlunda än om du hade köpt gluggen i sverige.

Dock skall tillägas att inte alla saker från en tillverkare har världgaranti. Men i Canons fall har gluggarna världsgaranti.

Zoso skrev:
Jag undrar vilka två punkter som faller bort vid köp utomlands ?

1.Snabb leverans ? När jag köpte ett objektiv från B&H i NY fick jag vänta lika länge som om jag köpt gluggen på nätet från tex, Cyberphoto, dvs, 3 arbetsdagar.

2. Garanti som gäller utan tjafs ? Inga som helst problem med min glugg som är köpt i USA.

3.Bra service och hjälp när helst jag behöver det ? Inte heller det är något som helst problem om man kan Engelska, B&H's service är omtalat mycket bra.

Tjänade jag några pengar på mitt köp utomlands, tja, jag tror jag tjänade 800:- om jag inte minns fel. Inte så mycket kanske, men dom 800kr jag tjänade kunde jag ju göra annat roligt för.

Jag handlade ett objektiv från B&H i NY och kan bara bekräfta och instämmer helt i omdömena. B&H är verkligen bra. Det finns många som säljer kameragrejor via webb i USA, men det är långtifrån alla som är intresserade att sälja till kunder utanför USA och Canada. B&H i NY är en av de få som verkligen gör det.

Jag tror också jag tjänade nåt liknande på affären efter frakt med UPS och moms och skatt (skatten administreras av UPS via samma faktura). Men det var inte därför jag köpte via USA. Det var för att ingen i Sverige varken sålde eller hade just det objektiv jag ville ha på hyllan. Hade nån haft och gjort det, kanske jag faktiskt ändå skulle köpt det här. Cyberphoto är faktiskt bra de också och blir det strul så är det alltid lättare att reda ut nåt lokalt. Bara tidsskillnaden innebär strul.

Åter till tullfrågan

Så enligt det svar som Per Danielsson erhöll från Tullverket ligger bevisbördan på Tullverket - i slutändan måste dom bevisa att varorna är inköpta utanför EU. Å andra sidan framgår ju vidare att man kan få vissa temporära problem om man inte medför kvitto (beslagtagen utrustning etc). Det känns ju sådär halvbra, även om man kan ifrågasätta hur ofta sådana problem uppstår i verkligheten?

Så till min fråga:
Jag själv bor, mer eller mindre permanent, i USA och tar ofta med mig fotoutrustning när jag besöker Sverige. Utrustningen är för eget bruk och jag tar således med den tillbaka till USA på tillbakaresan. Det enda kvitto jag kan uppvisa är då naturligtvis ett kvitto från USA. Hur fungerar saker och ting i det här fallet, jag kan ju rimligen inte förväntas betala tull på varor som jag bara temporärt för in i landet?

Kalle_B skrev:

...
Men som många tycks tro att tillverkarens priser skulle skilja sig mycket beroende på inköpsland är ju lite knasigt... Det är ju som att tro att Volvo vill ha 170 000 kronor av en kund i sverige men bara 50 0000 i ukraina, Riktigt så är det inte... Så egentligen är det ju inte så mkt man kan bolla med då tillverkaren vill ha egentligen lika mycket var du än befinner dig i världen. Skillnaderna i pris blir ju beroende på ovan nämda faktorer.
...

Njae, så knasigt är det inte. Såvitt jag förstår så ligger en stor det av kostnaden i att ta fram nya objektiv, och i synnerhet dagens digitala kamerahus, i forskning och utveckling, och en förvånansvärt liten del i själva tillverkningen. Således kan en extra enhet säljas, med vinst, till i stort sett vilket pris som helst, så länge det överstiger tillverknings- och distributions-kostnaderna för den enheten, och så länge det sker i en marknad som är differentierad från andra marknader där priset är högre. Prisdiskrimminering med andra ord - det gäller att ta precis så mycket betalt som varje kund är beredd att betala, varken mer eller mindre.

För att peka på något som stöder detta resonemang kan man ju titta på Canons kamerahus tex. Det finns inte en chans att ett 1Ds Mark II är 10-15 ggr så dyrt att producera som ett 350D hus. Visst, lite dyrare att producera är det nog, kanske tom 2, 3 eller 4 ggr så dyrt, men den stora prisskillnaden grundas på vad kunderna är villiga att betala.

I takt med att världen krymper, dvs rörligheten av produkter och konsumenter ökar, så minskar prisskillnaderna mellan olika marknader, i synnerhet på dyrare varor som kamerautrustning. Men det har som sagt mer att göra med marknadsföring och planering från tillverkarens sida, än med hur mycket dom måste ta betalt för att inte förlora pengar.

Om det skulle vara omöjligt eller svindyrt att resa till ett ställe som Ryssland eller Kina, där det disponibla kapitalet hos kunderna är väsentligt mindre än i USA och Europa, skulle prisskillnaderna vara mycket större. Precis som det var för 25 år sedan.

Att handla utomlands är i regel inget problem men man har inte samma säkerhet som om man handlar i Sverige. Även om det är världsgaranti. Detta pga att man inte skyddas av konsumentköplagen. I de flesta fall är det inget problem men när tvist uppstår fungerar konsumentköplagen som ett ytterligare skydd för konsumenten. Så riktigt som att handla i Sverige är det inte och det är ju en sak man får överväga när man handlar från t.ex. USA.

Re: Åter till tullfrågan

BME skrev:
Jag själv bor, mer eller mindre permanent, i USA och tar ofta med mig fotoutrustning när jag besöker Sverige. ... Hur fungerar saker och ting i det här fallet, jag kan ju rimligen inte förväntas betala tull på varor som jag bara temporärt för in i landet?
Vet inte hur det fungerar åt det här hållet, men när jag besökte USA stod det på inresedokumentationen att jag skulle deklarera tullvärdet på varorna som jag planerade lämna i USA (gåvor och sånt)...

thejejk skrev:
Bevisbördan ligger vad jag förstått på resenären. Sen tror jag inte att man måste kunna uppvisa kvittot just vid inresetillfället.

Så om jag ärvt en hasselbladare av min döda morfar och tulltjänstemannen ber mig om kvitto?

men alltså... Det börjar ju spåra ur nu...

Självklart kan man fuska med allt... risken att din polare åker fast är väl minimal.. men han smugglar ju liktförbannat.

Så vad var poängen med frågan? Han kan stoppa upp dom i rumpan om han tycker det är skoj, men betalar han inte tull+ andra avgifter så är det smuggling, thats it. Förutsatt att objektiven stannar kvar i sverige... men det var väl det som var grejen?

Kalle_B skrev:
men alltså... Det börjar ju spåra ur nu...

Självklart kan man fuska med allt... risken att din polare åker fast är väl minimal.. men han smugglar ju liktförbannat.

Så vad var poängen med frågan? Han kan stoppa upp dom i rumpan om han tycker det är skoj, men betalar han inte tull+ andra avgifter så är det smuggling, thats it. Förutsatt att objektiven stannar kvar i sverige... men det var väl det som var grejen?

Jag tycker fortfarande att frågan är relevant och intessant. Det kan ju vara intressant att veta hur man verkligen ska gå till väga om man besöker Sverige från ett icke EU-land, och man medför en massa fotoutrustning som man inte har för avsikt att varken importera eller smuggla, bara tillfälligt ta in i landet. Särskillt om man tex bedriver någon sorts verksamhet (frilandsfotograf etc ligger ju nära till hands) vill man kanske vara noga med att allt ska gå rätt till.

Jo men det finns ju bara två kategorier människor

1. Du är svensk och har varit ute och rest och kommer tillbaka till sverige.

2. Du är utländsk och besöker sverige.

Är du svensk och kommer hem igen efter resa så självklart skadu momsa och tulla för allt som du för in i sverige som är tullbellagt!?
Varför ska du bara resa in o sedan ut igen? Du måste ju fortfarane betala vid införseln...

Är du utlänning så är det ju självklart att du får ta med dig dina objektiv in i sverige... eller brukar du tulla för alla kläder, kameror, klockor, glasögon, o allt annat du tar med dig som turist ut ur sverige?? samma gäller ju tursiter som komemr hit...

Så nej, jag förstår fortfarande inte frågan... är du svensk på bäg hem till sverige så ska du tulla om du köpt tullvaror.

Kalle_B skrev:
Jo men det finns ju bara två kategorier människor

1. Du är svensk och har varit ute och rest och kommer tillbaka till sverige.

2. Du är utländsk och besöker sverige.

Är du svensk och kommer hem igen efter resa så självklart skadu momsa och tulla för allt som du för in i sverige som är tullbellagt!?
Varför ska du bara resa in o sedan ut igen? Du måste ju fortfarane betala vid införseln...

Är du utlänning så är det ju självklart att du får ta med dig dina objektiv in i sverige... eller brukar du tulla för alla kläder, kameror, klockor, glasögon, o allt annat du tar med dig som turist ut ur sverige?? samma gäller ju tursiter som komemr hit...

Så nej, jag förstår fortfarande inte frågan... är du svensk på bäg hem till sverige så ska du tulla om du köpt tullvaror.

OK, låt mig för det första förtydliga den underliggande frågan lite. Vad är den riktiga proceduren i fallet 2 som du nämner? Är det så att det räcker med att man reser in på utländskt pass och lovar att inte sälja utrustningen i Sverige, och så slipper man betala tull och moms?

För det andra, så räcker inte dina "två kategorier människor", man kan ju nämligen vara svensk, bosatt utomlands, och besöka Sverige. Då måste man ju kunna föra in sin kamerautrustning tillfälligt utan att krävas på tull och moms. Och då är ju frågan, hur går man då till väga om man verkligen vill följa lagen till punkt och pricka, dvs inte chansa på att allt är som vanligt bakom tulldisken på Arlanda (den är obemannad eller att de som står där är sömniga som vanligt)?

Niclasfoto skrev:
Varför inte kolla begagnatpriserna i Norge.. Visst valutan spelar in men ibland hittar man riktiga kap där trots valutadiffen... många tror mig inte men jag handlar mycket i Norge, som Svensk!

Tänker begagnat alltså...

MVH Niclas,

Är du säker på att du är Svensk ?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto