ANNONS
Annons

Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Lambing

Medlem
Är i begrepp att köpa mig en NIKON D70s men är lite osäker när det gäller val av objektiv. Jag är ingen proffsfotograf men inte heller nybörjare. Jag vill inte att den skall kosta en halv förmögenhet men jag vill att bilden skall vara så skarp som möljigt, ända ut i kanterna helst. Jag gör flest foton utomhus men vill även kunna få bra bilder inomhus i mindre belysning.
Har alltid bara kört med zoom objektiv (Canon) förr. Är fasta bättre?

Det är alltid bra att börja med ett allround-objektiv, typ kit-objektivet 18-70, och bygga/komplettera utifrån det (det ska till på köpet vara helt okej men har själv inte provat det). När jag själv köpte min D50 började jag med kit-objektivet 18-50. Därefter har jag kompletterat med Nikon 50/1,8 för att komma åt ljusstyrkan och med Sigma 70-300 för att komma åt tele.

Vad gäller fasta objektiv så var 50/1,8 mitt första. Trodde att jag skulle känna mig mer bunden och begränsad än vad jag gjort. Med tiden lär man sig dock att komma runt avsaknaden av zoom. Med andra ord har jag inte fått någon avsmak för fast brännvidd även i framtiden. Ett makro på 100-150 och/eller ett ordentligt fast tele på 300 lockar. Fördelen, så som jag har uppfattat det, är att det man förlorar i zoom-möjligheterna vinner man i ljusstyrkan. Visst är det trevlig och smidigt att kunna zooma men ska man samtidigt komma upp på hyffsad ljusstyrka så får man lägga ut en hel förmögenhet på optiken. :/

Lycka till med köpet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar