Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv-val, hjälp tack.

Produkter
(logga in för att koppla)

alviken

Ny medlem
Hej,

Här kommer ytterligare en "hjälp mig välja objektiv"-tråd. Jag har en EOS 350D och är TOTAL Nybörjare!

Hoppas dock på svar. Dessa objektiv "funderar" jag på:

Canon EF 100-300/4,5-5,6 USM
Canon EF 75-300 4-5,6 III USM
Sigma AF 70-300 4-5,6 APO DG super Macro II

Vilket är bäst?
Snabbast AF?


Kommer nog mest försöka fotografera djur på håll med det.

Hoppas på snabb hjälp!
Hälsningar Anders
 
Snabbast AF har EF 100-300/4.5-5.6 USM. Den är snabbare eftersom den har en lite bättre fokuseringsmotor än den som sitter i EF 75-300/4-5.6 USM. Den är även liten aning bättre rent optiskt, men framförallt är den klart bättre byggd.

Sigmas 75-300 sägs vara bra, men kan inte uttala mig om denna. I byggkvalité är den ungefär som EF 75-300 förmodligen.
 
Jag hade ett 100-300/4.5-5.6 USM, det är helt ok men skärpan vid 300mm är inte på topp. Leta lite efter ett begagnat som man borde kunna hitta hyffsat billigt, det gör sig bäst vid 100-250mm tycker jag, men jag använde det sällan så jag fick inte nån direkt känsla för det.

Vid 100-200mm f8 så tycker jag det var snudd på fantastiskt för pengarna det kostar beggat.
 
Undrar lite liknande

Jag har hittat ett par som jag undrar över:

Canon EF 100-300/4,5-5,6 USM - 3300 kr
Canon EF 75-300 4-5,6 III USM - 2340 kr
Sigma 70-300 / 4-5,6 DL - 1490 kr
Sigma 70-300 / 4-5.6 DG MACRO - 1520 kr
Sigma 70-300 / 4-5,6 DG APO Canon - 2790 kr


För det första, är de två sista samma eller är det nån skillnad? Vad isf?

Vilken av dessa borde jag välja? Jag är amatörfotograf och kommer nog mestadels fota porträtt, djur på hyfsat avstånd och lite landskap. Även en del macro.
 
Skillnaden mellan de båda Sigma objektiven är att APO har bättre glas (och bättre ytbehandling om jag inte minns fel). APO versionen är alltså betydligt bättre optiskt än den vanliga.
Båda versionerna har en "fusk-macro" funktion som är rätt kul att använda men som nog inte kan ersätta ett riktigt macro-objektiv.

Jag äger detta objektiv och jag är väldigt nöjd det.
Skärpan är väl inte jättebra ute vid 300 mm, fast det gäller å andra sidan alla dessa objektiv och med tanke på priset är det ett väldigt bra objektiv.
 
bildstabilisator?

En dum fråga kanske...

Sitter en ev. bildstabilisatorn i objektivet eller kameran? Tex 350D?

Om det är i objektivet, vilka objektiv av de jag nämnde ovan har det?
 
Bildstabiliseringen (IS) sitter i objektivet på Canons system, ingen av de uppräknade har IS funktionen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.