Annons

Objektiv val för action bilder??

Produkter
(logga in för att koppla)

ivo

Aktiv medlem
Hej! Jag skulle vilja ha ett Canon 70-200 2,8L men min ekonomi tillåter tyvärr inte det. Så frågan är om det duger med ett Canon 70-200 4,0L? Objektivet måste fungera till både action och natur. Fungerar det med minsta bländare 4 i sport sammanhang?? Eller ska man i stället tumma på kvaliten och köpa tex ett Sigma 70-200 2,8 av bästa sort? Piraterna ger ett bländdarsteg bättre ljus, men sämre skärpa/linser/stuns och antagligen lite söligare autofokus... så vad göra..
Vad säger ni????

/Ivo
 
EF 70-200/4L... Lätt..köper du dessutom från t.ex. B&H i USA så kommer du undan med en 6500:- inkl frakt, moms och tull.
 
(Har letat ignom en massa posts om detta nu utan att få någon större klarhet...)

Om man inte har råd med ett 70-200 4L vad finns det för alternativ? (70-200 inget krav, men jag vill inte ha mycket mindre zoomomfång...)

Jag kan tänke mig att lägga ca 3000 (begagnat går bra). Jag vill ju fota sport så snabb autofokus är viktigt!
 
Eller ska man i stället tumma på kvaliten och köpa tex ett Sigma 70-200 2,8 av bästa sort? Piraterna ger ett bländdarsteg bättre ljus, men sämre skärpa/linser/stuns och antagligen lite söligare autofokus... så vad göra..
Du kan ju pröva objektivet innan du säger nåt. Söligare autofocus, inte märbart när jag jämför med mina usm objektiv iaf. Det enda som får mig att byta upp mig är möjligen Canons 70-200 IS. Men det kostar ju vad det kostar. Sämre skärpa, kan diskuteras. Beror lite på brännvidder och bländare, men sigmat är skarpt, det är ingen tvekan om. Och frågan är hur stora printar du gör. Är det A3 eller A2 så kanske det spelar roll. Men frågan är om dom få procent extra prestanda är värt dom 60% extra i pris ett Canon kostar. För vissa ja, för andra nej. Och just nu är det troligen det mest prisvärda alternativet för att få F2.8.

Klarar du dig med F4 så är canon objetivet det bästa alternativet vilket som, kanske en aning bättre skärpa, frågan är när man märker det, och väldigt mycket lättare. Samt billigare. F2.8 är ju mest användbart inomhus då varje steg räknas, även om man kör med typ en 10D eller dylikt som trots allt klarar höga ISO väldigt bra.

Sen vet jag att jeppe tydligen hade problem med sigmat i kyla, för mig funkade det fint i alperna i typ -20 iaf.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.