Annons

Fungerar mitt gamla objektiv samt lite om Sony kameror i allmänhet.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo det finns fynd .. Men jag verkar ha klart oflyt i mitt sökande.. Alltid är sakerna sålda då jag får kontakt..Ändå sitter jag rätt aktivt o söker...

Men skam den som ger sig...

Fast mest funderar jag på ett 18-250 eller nått sådant liknande just nu.. Saknar Canon s3is fina Zoom funktion rätt mycket..... Så det känns just nu som en typ av objektiv jag bör ha före allt annat...

Bara att jag blir inte klok på vilket fabrikat.Dessutom är jag priskänslig så jag kan inte välja det dyraste... För läser man så ser man att kvaliteterna är högst osäkra... Har man tur får man ett välbyggt... Medans det verkar som dom flesta inte får välbyggda utan får skruva ihop skiten själva som nån jäkla halft om halft DIY form trotts dyra pengar erlagda... Ja så har jag uppfattat det då jag läst.. Kvalitetsproblem är ett stort problem tydligen....

Kanske är det överdrivet.??.. Men tyvärr ser det inte ut som så riktigt då man läser om olika objektiv från olika tillverkare..
 
Äldre Minolta A-mount = bra mekanisk kvalitet, optisk = efter pris. Leta efter f/4, eller bättre, och xi - prisvärda.

KonicaMinolta = kvalitet helt efter pris, såväl optiskt som mekaniskt, många är rebranded Tamron.

Carl Zeiss ZA-serie = 16-80 kunde vara bättre byggd, de fasta är lysande, men kostar därefter.

Tredjepartstillverkare i övr. = mekaniskt: ingen korrelation alls, testa varje enskilt objektiv, optiskt: kvalitet efter pris.
 
Lite underligt tycker jag att detta med objektivens kvalitet kan svaja som det verkar göra.. Ett hyfsat objektiv kostar ju ändå som en entrylevel kamera gör om man handlar det nytt.. Beg är ju svindyra dom med. Och troligen är dom beggade just dom med kass kvalitet som säljs...Annars hade folk troligen ju behållt sitt fina objektiv troligen om man var nöjd med det..

Och så kan man ändå trotts dyra inköp få dåligt samansatta grejor med kass skärpa och gud vet allt man läst folk drabbats av...

Ja detta är för en amatör som mig med relativt nytänt intresse för fotande knepigt att förstå det kan fortgå ens en enda dag på så sätt...... Att dom inte blir totalt avrättade i pressen.. Att det inte står varningsidor om tillverkare som inte sköter sig.. Det är ju som att sälja en bil som välter då man gör en undanmanöver..

Det är ju för dyra saker för att man skall känna sig osäker då man handlar..

jaja.. Jag kanske haft oturen att just läst just dom "åttahundraåttioåtta" sidorna där det dyker upp kritik mot objektiven folk köpt för dyra pengar..Och kritiken just handlar om kasst ihopbyggda samt därmed kassa skärpor mm som resultat..

Sedan kommer andra med "samma" märke osv och deras optik fungerar kanon.. Lotteri känns det som..Hehe..
 
mayro skrev:
Jo det finns fynd .. Men jag verkar ha klart oflyt i mitt sökande.. Alltid är sakerna sålda då jag får kontakt..Ändå sitter jag rätt aktivt o söker...

Men skam den som ger sig...

Fast mest funderar jag på ett 18-250 eller nått sådant liknande just nu.. Saknar Canon s3is fina Zoom funktion rätt mycket..... Så det känns just nu som en typ av objektiv jag bör ha före allt annat...

Bara att jag blir inte klok på vilket fabrikat.Dessutom är jag priskänslig så jag kan inte välja det dyraste... För läser man så ser man att kvaliteterna är högst osäkra... Har man tur får man ett välbyggt... Medans det verkar som dom flesta inte får välbyggda utan får skruva ihop skiten själva som nån jäkla halft om halft DIY form trotts dyra pengar erlagda... Ja så har jag uppfattat det då jag läst.. Kvalitetsproblem är ett stort problem tydligen....

Kanske är det överdrivet.??.. Men tyvärr ser det inte ut som så riktigt då man läser om olika objektiv från olika tillverkare..

Du har ju varit på Dyxum redan. Knappa in http://www.dyxum.com/lenses/ och klicka på Minolta radio button knappen så får du ju en avgränsning på alla Minolta-objektiven och alla omdömen kring dessa. Vill du avgränsa ännu mer så kan du ju alltid välja vilka typer av Minolta-objektiv du vill se. Du kan göra motsvarande övning för att se objektiv från andra tillverkare på Dyxum.

Letar du efter Sigma, Tamron eller Tokina så kan du med fördel även leta på fredmiranda.com och andra motsvarande sidor. Eftersom varje typ av objektiv görs för flera fattningar så får man hjälp med omdömen både från Canon och Nikon-folk där, vilket är en stor fördel för oss KM/Sony-ägare, eftersom vi är långtifrån lika många till antalet. Tredjepartsobjektiven görs alltid i första hand till Canon och Nikon och ofta även till Sony. Efter det verkar det vara främt Pentax som täcks in även om det är i mindre skala. Användare av Olympus och andra tillverkares DSLR:er verkar ha det betydligt svårare.

Recensioner av tredjepartsobjektiv är ju ett bra exempel på hur en stor del av användarvärlden kan samarbeta och hjälpa varann utan att stödja kameratillverkarnas skyddade verkstäder och monopolpriser med fåniga märkeskrig - för det är precis det som blir effekten av märkeskrigen.
 
Skall kolla in "Fredmiranda" och se vad där skrivs...tackar för inputt.... Man behöver all sådan i denna djungel...
 
"Dåligt hopsatta med kass skärpa som följd" lär Du nog aldrig hitta - de fastnar i kvalitetskontrollen. Det finns många fler faktorer än byggkvalitet som påverkar skärpan; konstruktionsprincip, tillverkningsprincip, glas, geometri, ytbehandling, cementering, tillverkningsprecision, verktygslivslängd.

Vill Du ha maximal skärpa, men inte är beredd att betala för den, måste Du göra bortprioriteringar. En av de vanligaste är att prioritera bort ljusstyrka - många bilder tas på bl. 5,6-11, vad ska man då med 2,8-objektiv till? En annan bortprioritering, är att välja bort originaloptik.

Ytterst få objektivtillverkare tar ohemult betalt för undermåliga produkter - de skulle inte överleva som företag - de nischar sig i stället; extremt billig: Cosina, mellansegment: Sigma, Tamron, Tokina & Vivitar, högkvalitativa; Zeiss. Du får ganska exakt det Du betala för, vare sig mer eller mindre.

Att leta begagnat är inte ett dugg lättare, det finns en blandning av kvalitet ute till salu, och enda sättet att undvika fallgroparna är att vara påläst. Det är möjligt att göra fynd, men det är förenat med risk i en del fall, en risk som går att minska genom att vara just påläst.
 
"Dåligt hopsatta med kass skärpa som följd"

Det var en högst egen tolkning jag gjorde där.. Och trodde det hade samband..Men utan snack kan det som slutledning ju vara fel..

ojämn kvalitet på samansättning kan ju kanske även drabba skärpan.??.
 
"Dåligt hopsatta med kass skärpa som följd" ska överhuvudtaget inte komma ut på marknaden. Kvalitetskontrollen efter montering ska fånga dem. Visst varierar det hur noggrannt ett föremål sätts samman, men under den av företaget accepterade lägsta nivån ska det inte vara.

Det förekommer från tid till annan att variationerna inom serierna ökar påtagligt och det går på sikt ut över företagets konkurrensförmåga. Det är inte kul att behöva upptäcka att ett objektiv fokuserar skarpt på vänster halva av bilden, men är ur fokus på den högra. Sådana alignment-problem har bl.a. drabbat Sigma, men de är ingalunda ensamma om eländet.

Sedan finns det objektiv som, oavsett hur noggrannt de än sätts samman, uppvisar större eller mindre oskärpa. Oftast drabbar det hörnet, men det finns exempel på lösningar som inte ens är skarpa i centrum. Det är sådana objektiv vi måste lära oss undvika - de skapar bara ekonomiska förluster och ilska hos oss konsumenter.

Ryska objektivtillverkare har haft massiva problem med sin tillverkning genom åren, men ändå kunna fortleva, därför att alternativen inte fanns före 1989. En del av denna tillverkning finns kvar än i dag och är lika urusel.

Det finns ett billigt tilt/shift-objektiv - Arax - där detta är uppenbart, men ändock säljs det till hugade i väst, men bara för att det inte finns några konkurrenter i samma prisklass. Den dagen någon annan tillverkar en konkurrerande produkt - högre kvalitet till samma pris - så är exportintresset borta.
 
Hur är Cosina 28-210 ?? nån som vet??
Hyfsat billigt är det i alla fall med begärt pris om 2295 kr..
 
2295:- är imho mycket pengar för det objektivet. Det säljs beg. för ner mot 500:-. Det är rimligt skarpt och har problem med CA men photodo.de har gett det 2.9, vilket gör att det är att betrakta som oerhört prisvärt.
 
Hmm. Jag vill ha ordentlig skärpa samt speparation i bilderna fast utan förlora det mjuka över helheten.... Samt med levande färger.......

Hehe..
Så jag gissar det inte finns billiga genvägar därmed.. Såvida man då inte finner något beg av bra kvalitet...


Men jag har sådan otur ju. varenda en som sålt nått vettigt för vettiga pengar så har jag varit för sent framme fast jag bott vid datorn snudd på...
 
idag skall jag hämta ett objektiv jag hoppas skall bli mitt nya alroundobjektiv... Skall bli spännande att själv se hurvida min bedömning kommer stämma med Dyxsum.com´s omdömmen om mitt nuvarade 18-70 i förhålllande till det nya (beg) som skall hämtas......

Skall bli riktigt spännande...Riktigt spännande dessutom..



Så snart börjar det bli axlel väska som skall skaffas nu då jag snart vet kanske vilken optik som skall få plats.. osv... Men min gamle grådaskiga väska från tiden ano 1986 då den köptes ny får hänga med en stund till.... Den är ju snudd oanvänd ju...hehe..
 
Jag är kanonglad idag.. Mitt "nya" Minolta AF 24-105 objektiv jag handlade beg här på FS är kanontrevligt enligt dom första snabbavtryckta provbilderna jag tagit .. Det blir levande färger och en mjukhet i bilderna samt ändå bra dugande skärpa..

Så detta kommer nog bli finfint såsom ordinarie Objektiv...
 
mayro skrev:
Jag är kanonglad idag.. Mitt "nya" Minolta AF 24-105 objektiv jag handlade beg här på FS är kanontrevligt enligt dom första snabbavtryckta provbilderna jag tagit .. Det blir levande färger och en mjukhet i bilderna samt ändå bra dugande skärpa..

Så detta kommer nog bli finfint såsom ordinarie Objektiv...

Bra val. Har ett 28-105 själv som är helt OK och ditt är ännu bättre. Enda nackdelen om man har en massa gen 1 objektiv också är att detta har en filtergänga på 62mm och det avviker från nästan alla mina andra objektiv som har 55mm.

Det finns självklart skarpare objektiv (och mycket dyrare) men det är verkligen en bra kompromiss om man har tur och lyckas få ett som trivs med den kalibrering ens kamerahus har.
 
Sten Åke S..

Jag tog några mycket snabba första provbilder igår med Objektivet.. Tyvärr såg jag att jag hade ställt in fel datum på kameran.. Tid stämmer.

Men bilden togs igår sen eftermidda / kväll just efter jag hämtat objektivet och varit på sjukan och besökt vår dotter där..Så på väg ut och hem fann jag snygga blommor att prova fota en bild eller två.....

La in en av bilderna i mapp "olika" bland mina små fotoförsök.. Kallar den för "färger".

Tyvärr var ljuset mycket dåligt.. Men det gick ju hyfsat ändå...
 
tannler skrev:
Det finns några godingar från förr:

35-70/4
35-200/4,5-5,6 xi
50/1,7
70-200/4 - Beercan
100-200/4-4,5

Inget av den kommer i närheten "normalzoom" när det gäller omfånget, men klår dem när det gäller kvalitet. Jag håller mig till de gamla Minolta primes pga. kvaliten, men har för bekvämlighets skulle ett Sigma 18-105 också som walk around.

35-70/4 - även benämnd "Minibeercan".

Sedan finns det också ett Minolta AF 75-300/4,5-5,6 version 1 som går under smeknamnet "Bigbeercan". Något att leta efter.

Har haft båda två, Mini gick för en spottstyver och Bigbeercan bytte jag till mig en A3-fotoskrivare.

Har en "Beercan" Minolta AF 70-210mm f/4 och ett Minolta AF 28-135 f:4-4,5 som är till salu + lite till.
 
mayro skrev:
Sten Åke S..

Jag tog några mycket snabba första provbilder igår med Objektivet.. Tyvärr såg jag att jag hade ställt in fel datum på kameran.. Tid stämmer.

Men bilden togs igår sen eftermidda / kväll just efter jag hämtat objektivet och varit på sjukan och besökt vår dotter där..Så på väg ut och hem fann jag snygga blommor att prova fota en bild eller två.....

La in en av bilderna i mapp "olika" bland mina små fotoförsök.. Kallar den för "färger".

Tyvärr var ljuset mycket dåligt.. Men det gick ju hyfsat ändå...

Färger blev det verkligen trots det dåliga ljuset.
 
Sten Åke...

Ja det var sent.. Solen stog lågt.. Platsen var under entretak. Samt i skugga helt .. Så jag blev glatt överaskad över att ändå det blev så hyfsat som det blev...Och färgerna gillar jag skarpt...


Jan Olof..

""35-70/4 - även benämnd "Minibeercan"".

Då har jag rätt ok grejor nu som har en sådan också..

Så inget att skylla på då bilderna blir kassa... Det är ju en baksida det iofs....Nu måste man ju lära sig använda grejorna också..hehe...


Nu skall vi till "von Lidel" och se om dom har fläskytterfile till kvällens grillning... Den typen av kött är slut överallt här i Olofström. Så nu håller vi tummarna för "Von Lidel"....
 
mayro skrev:
Min nya A300 Sony solar sig i solglansen utanför "veeebon"...
Då var min A300 också beställd :eek:)
Det blev Elgiganten internet som fick sälja mitt "paket".
Jag valde till Sonys 18-250 zoom, den har ju fått bra kritik i dom flesta tester. Tamrons variant var betydlig billigare, men vad jag har förstått har sonys variant snabbare focus och båttre "bokeh".
Nu lär det bli en dryg väntan.....men jag har ju FZ30:an kvar en så länge...så man sitter ju inte direkt i sjön,,,:eek:)
 
Vad roligt...

Och du gjorde nog rätt som valde bättre optiken direkt då du kunde ekonomiskt sett göra så... När får du ditt paket? Så man vet man får se dom första bilderna ifrån ditt provande..

Mvh
Tobbe...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.