Annons

Objektiv till Sportfoto!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hugan

Ny medlem
Hejsan!

Har haft en Nikon D50 i snart ett år och fotograferade hyffsat mycket i somras, märkte att det som jag tyckte var mest intressant var att fota sport!

Nu har dock fotograferingen hamnat lite på hyllan men ska definitivt ta fram kameran igen till skidsäsongen, bara det kan komma lite snö.

Då detta är min första systemkamera är jag inte speciellt insatt i det här med objektiv, det enda jag har är det 18-55mm som följde med kamerahuset.

Så jag tar hjälp av er lite mer insatta fotografer,
kan ni tipsa om ett bra "sportobjektiv", framförallt för att fotografera skidåkning och andra "snabba" sporter?

Helst inget över 3500kr. (Vet att det blir svårt att hitta ett bra objektiv för de pengarna)


Skummade runt lite på Cyberphoto och hittade detta: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/sigma/24-70_dg.php


Tacksam för svar!
/ Hugo
 
du klarar dig lätt för skidor med objektivet du har. Enda saken man kan tänka på är väl om du fotar riktig offpist på längre avstånd, då du behöver lite grövre doningar.

Då det sällan är problem med ljus i snön klarar man sig med de lite billigare objektiven i "din" prisklass, och utbudet är stort.
 
Är inte 24-70 lite kort för sportfoto? När jag hör sport kommer jag ooosökt att tänka på lite längre brännvidder i stil med 70-200 och liknande.

Mvh/Pär
 
Jag kan bara tala av egen erfarenhet som hockeyfotograf där ett Sigma 70-200/2.8 och en Nikon D80 är mina trogna följeslagare. Riktigt underbara att hantera för mig som "nybörjare" i branschen - rekommenderas varmt. Bland annat Hockeyligan.se och SvenskaFans.com använder mina bilder.

Jag använder dessutom gärna objektivet även till vardags för lite spontanfoto både inomhus och utomhus, exempelvis för djur (har hundar och katter), fåglar och annat.

Det är relativt sällan som jag använder kitobjektivet.
 
Tobias, får du betalt från Svenska Fans och Hockeyligan, eller ger du bort bilderna? Bara nyfiken ifall jag själv ska fota för dom nångång.
 
Jodu Tobias, sigmas 70-200 såg riktig fin ut!
Men smakar det så kostar det och den var faktsikt aningen för dyr för min budget :(

Så jag tror jag kör på sigmas 70-300/4-5.6, den såg också riktigt bra ut med tanke på priset!

Tack för alla svar, och kom gärna med mer tips för jag har inte slagit till än!
 
Måste bara ställa en följdfråga till Tobias. Hur kan du få geniala bilder som hockeyliga osh svenska fans behöver med bländare 4? jag använder 2.8 är nöjd med det. Skulle aldrig få bra bider med 4 eftersom slutartiden måste upp.

Hur gör du?
 
det beror ju lite på inom vad när det gäller skidor. Är själv inte så jättevan när det gäller skidor/snowboard men nu vid nyår fotade jag en hel del snowboard, i "naturhopp" (ex. ett översnöat träd). Satt väldigt nära då och då var mitt 17-85 mm (Canon) för långt, hade behövt mer vidvinkel, men fotar man på avstånd är det ju längre man behöver..
 
Lejjonet skrev:
...fotade jag en hel del snowboard, i "naturhopp" (ex. ett översnöat träd). Satt väldigt nära då och då var mitt 17-85 mm (Canon) för långt, hade behövt mer vidvinkel, men fotar man på avstånd är det ju längre man behöver..


precis vad jag menade på. Förstår inte riktigt varför folk börjar snacka om ishockey osv, då förutsättningarna är HELT olika.
Du kommer inte att behöva bländare 2.8 (såvida inte för effektens skull), pga av snön.

O precis som julia säger kommer du ytterst sällen behöva ett tele om du ska plåta i parken. Off-pist är värre, men vi snackar proffisionella riggar för att behöva tele (stora berg, sittandes i helikopter osv.)
 
Jag tillbringade tre månader i Whistler förra vintern. Med mig hade jag bara en kompakt med 3x zoom. Jag saknade konstant brännvidd. Men de var offpist då. Parken lämnar jag åt kidsen :p
 
Ledsen för lite segt svar, men ändå...

John Löv >> Jag arbetar som redaktör på SvenskaFans och får därigenom betalt, men just bilderna får jag i dagsläget ingenting extra för varken där eller på Hockeyligan.se. I framtiden däremot vet man aldrig, men jag är ny i branschen och försöker skaffa mig ett namn.

Att toppa både Hockeyligan.se och SvenskaFans.com samma kväll med sin bild ger dock mycket betalt till egot... ;)

Björn Jakobsson >> Jag tror du har läst lite fel här i tråden, jag använder mig alltid av 2.8 i hockeysammanhang.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.