En eloge till bland andra Fredrik och Anders som orkar argumentera mot den allmänna uppfattningen här på Fotosidan. Just Sigma 70-300 är väl ett av de objektiv som fått ta mest skit.
Jag undrar hur många som uttalar sig som verkligen har testat Sigmat sida vid sida mot sitt eget "fina" objektiv.
Jag äger inget av de här budgetzoomarna själv men gjorde en test för en kompis räkning för något år sedan. Tyvärr frontfokuserade det kraftigt på hennes hus så bilderna visar alltså ett utsnitt 100% av kantskärpan, och där har ju de här zoomarna en svaghet. Mittskärpan bör alltså vara betydligt bättre.
Bägge bilderna är tagna på ca 7m, 300mm bl. 5,6 och stativ 100% utsnitt. Stativet är ett budgetstativ för ca 1000kr alltså utdömt av er på förhand. Men jag kan med gott samvete säga att stabiliteten är i toppklass. Allt måste inte kosta massor för att fungera.
Det här är inget vetenskapligt test men bör ge en uppfattning om vad man kan förvänta sig.
Vilken bild är tagen med mitt "fina" objektiv och vilken är tagen med Sigmat?
Ja det är väl inte så svårt att se men att Sigmat är totalt värdelöst håller jag inte med om.
Skall man se till tester så verkar det som Tamrons 70-300 är bättre skärpemässigt så det är nog ett bättre val än Sigmat.
Så mitt råd till Jennyh är köp ett Tamron och testa, fungerar det inte som du tänkt har inte förlorat några större pengar.
Micke.