Hej!
Jag hade tänkt införskaffa mig en telezoom till min Nikon D7000. Har idag ett 18-105 och ett 50mm.Tänkte börja med budget för att se om detta typ av objektiv och fotograferande passar mig och i så fall köpa upp mig senare. Jag vet att jag får vad jag betalar för men just nu är min ekonomi begränsad och istället för att vänta och spara vill jag bara testa på det här med telezoom.
Så, till frågan. Jag avser fota mest sport (mest rally men även hockey och golf) och eftersom jag inte har testat varken 200 eller 300 zoomar så vet jag inte vilket jag behöver för mitt ändamål. Vore också trevligt att ha med det vid resor så det lär inte användas uteslutande till sportfoto. Kommer nog användas både med och utan stativ.
Har hittat tre olika budgetvarianter:
Tamron 70-300
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=97273
Sigma 70-300
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=306823
Tamron 18-200
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=385208
- Hur stor förlust av bildkvalité blir det med 300 istället för 200?
- Räcker ett 200 att fota rally med?
- Vad skiljer egentligen Tamrons och Sigmas 70-300?
- Vilket skulle ni rekommendera av dessa tre?
Tacksam för all hjälp!
Synd att det är en tråkig attityd här i forumet. Den kommer ofta fram i samband med att budgetgrejor diskuteras. Detta är prylnissarnas territorium som de bevakar och befäster sina egon med. Även om man har starka åsikter tycker jag man kan tänka på hur man uttrycker dem.
Jag har själv Tamron 70-300/4-5,6 Di LD Makro. Ett mycket prisvärt objektiv, både optiskt och mekaniskt. Det är naturligtvis inte bäst, men billigast och faktiskt förvånansvärt bra, även jämfört med avsevärt dyrare objektiv. Jag tror att för att vara så billig som detta objektiv, måste man vara bra för att inte åka ut från marknaden.
Dina frågor: Jag skulle uttrycka det som att det inte är någon förlust mellan 200 och 300 mm. Behöver man mer än 200 mm, blir det bättre om man zoomar in till 300, istället för att beskära bilden från 200 mm. Inte för att Tamronet skulle vara oskarpt på 200 mm, alls inte, men man vinner naturligtvis räckvidd då man zoomar in. Konstigt vore det ju annars.
Jämfört med Sigmas 70-300 tror jag mer på Tamronen. Bättre skärpa vid 300 mm. Sigman är visserligen dyrare, men jag undrar om den är bättre för det.
Eftersom du har ett 18-105 i dag, tycker jag du skall gå på ett 70-300 för att få tillgång till mer tele. Dessutom får du en trevlig makrofunktion 1:2 med Tamron/Sigma 70-300. Annars fungerar det ju att fotografera rally med 200 mm, det hela hänger på hur du placerar dig och vilka bilder du vill ha. Dock inte fel med tillgång till också 300 mm.
Synd du har Nikon, annars har du fått både bildstabilisering och hyfsat rapp autofokus med Tamronet om du fotat med Sony/Pentax
Vad jag vet sitter det en inbyggd fokusmotot i Tamron 70-300 för Nikon. Denna brukar anses som långsam och högljudd (har dock aldrig testat själv så jag vet, det är mycket tyckande i fotovärlden). För Pentax/Sony används i stället kamerans egna fokusmotor, och den är rätt rapp (lite beroende på kameramodell).