Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

MartyJ

Medlem
Jag tänkte köpa nikons fasta 50mm 1.8 eller 35mm 1.8.
På 50mm objektivet såg jag att de fanns både ett med betäckningen G och ett med D i slutet, vad betyder det? Hörde nånstans att G betyder att man inte kan ställa bländare manuellt, stämmer det?
På 35mm objektivet såg jag däremot bara betäckningen D?

Någon vänlig människa som kan reda ut detta åt mej?

Du vill nog inte ha ett D-objektiv till din D3000. Du kommer inte att kunna använda autofokus med dom. Så det är G som gäller. Sen tror jag du måste sett fel beträffande 35/1,8. Det är ett G-objektiv, så det funkar bra på din kamera.

Du vill nog inte ha ett D-objektiv till din D3000. Du kommer inte att kunna använda autofokus med dom. Så det är G som gäller. Sen tror jag du måste sett fel beträffande 35/1,8. Det är ett G-objektiv, så det funkar bra på din kamera.

Okej tack för svar!
Menade givetvis att jag bara sett G på 35 mm.

För att autofokus ska funka på din D3000 så måste objektivet (Nikon gäller detta bara) heta AFS / AF-S. Då har den inbyggd autofokusmotor.

G betyder att du inte kan ställa in bländare på själva objektivet. Du kan självklart ställa in i kameran.

EDIT:
Alltså står det inte G så finns det med en ring ungefär som fokusringen där du kan ställa in bländaren. På moderna kameror anses den inte behövas då den inställningen sköts genom att ställa i kameran.

Senast ändrad:
G betyder att du inte kan ställa in bländare på själva objektivet. Du kan självklart ställa in i kameran.

EDIT:
Alltså står det inte G så finns det med en ring ungefär som fokusringen där du kan ställa in bländaren. På moderna kameror anses den inte behövas då den inställningen sköts genom att ställa i kameran.

Tack! Nu börjar det klarna :)

Kan man inte på D-objektiven låsa bländarringen på minsta bländaren och då är väl D-objektiven lika användbart som ett G-objektiv på nyare kameramodeller?

Kan man inte på D-objektiven låsa bländarringen på minsta bländaren och då är väl D-objektiven lika användbart som ett G-objektiv på nyare kameramodeller?

Jo, vad gäller bländare går det att göra så, men autofokusen fungerar förstås ändå inte på objektiv utan fokusmotor om inte kameran har en sådan motor.

Nja, AF-D saknar autfokusmotor, vilket alltså ger manuell fokus på en D3000.

Jag läste just att "D" betyder "Distance"; dessa aobjektiv har en CPU som ger fokusinfo till kamerahuset.

Per.

Ett bra sätt att leta lämpliga objektiv på hos cyberphoto.se:
Välj objektiv / Nikon / Nikon F
bocka i "har inbyggd motor"

Nu ser du alla alternativ som finns att välja som ger AF om man inte har motor i huset.

Ja, men det gäller bara de objektiv som Cyberphoto säljer - om man är intresserad av begagnade objektiv också är det inte till mycket hjälp ;)

Vet inte, och jag tänker inte försöka leta rätt på dem, men gissningsvis alla som inte längre tillverkas av Nikon (som t.ex. AF-S 80-200, AF-S 28-70, AF-S 300/2,8 VR m.fl.). Det finns ganska gott om såna som inte längre säljs nya.
Jag ser din poäng.
AF-S är väl hyffsat enkelt, eftersom att det innebär motor i objektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar