Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

OINK

Aktiv medlem
Hej
Skulle behöva ett nytt objektiv till min Nikon D80, har bara kitobjektivet nu vilken inte är de bästa som man vet.
Ja vill ha ett allround objektiv men som gärna går att fota sport med :) fotar mest inomhussport.
Inte för dyrt, gärna i de lägre prisklasserna då jag lever på studiebidrag!

jag har nikons 70-300 VR på min D80 men att använda den inomhus känns helt uteslutet då ISO över 400 är alldeles för brusigt på D80. Någon 2.8 zoom är nästan ett måste, en gammal 80-200 kanske?

Hej
Skulle behöva ett nytt objektiv till min Nikon D80, har bara kitobjektivet nu vilken inte är de bästa som man vet.
Ja vill ha ett allround objektiv men som gärna går att fota sport med :) fotar mest inomhussport.

Inomhussport kräver nästan alltid f2.8 (speciellt ridhus, om det är det du tänker fota), och ett bra, billigt telezoom med f2,8 finns tyvärr inte.

Har också Nikkor 70-300VR med D90 och man måste upp i ganska högt ISO inomhus för att få skarpa bilder med brus som följd.Du ska nog titta på någon 70-200 2,8 men beroende på märke Sigma/Tamron eller Nikons eget får du räkna med 10-20.000 kr om du vill ha nytt.MVH.

Nikons 80-200/f2.8 finns i många versioner, och alla borde funka hyggligt med en D80. De äldsta skjutzoomarna brukar man kunna se begagnade för 4-5000 kr, och för ett par tusen till hittar man de nyaste tvåringszoomarna. Alla varianter ger dock bra bilder. För sport där man ändå vill ha korta slutartider spelar det ingen större roll att de inte har bildstabilisering (VR).

Skjutzoomen sägs vara långsammare än tvåringzoomen på fokuseringen, om det spelar roll.

Nikons 70-200/2.8 har ju VR, men den ligger på över 10000 kr begagnade.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=136207 finns t.ex. till salu här på Fotosidan just nu.

Hej

Hej!

Ett otroligt bra objektiv är Nikon AF- D 70-210/4-5,6. Det är skarpt från största bländaren. Du har f 4,5 upp till 135 mm. Skjutzoom, byggd till stor del av aluminium vilket får nästan alla normaldyra nutida nikonobjektiv att framstå som en tom yoggiburk i byggkvalitet, kräver AF skruv(D80 har detta), passar FF. Rasslar vid fokuseringen, AF-D lite snabbare än icke AF-D Pris på blocket ca 1200 kr. Det har säkert en del nackdelar som jag inte märkt av för jag är ingen teleaddict. I förhållande till pris är detta objektiv ett fynd.

Hans

Ett otroligt bra objektiv är Nikon AF- D 70-210/4-5,6.

Jag har detta objektiv och tycker det är bra, men det är rätt mjukt på största bländare, särskilt i ändlägena. Om det inte är absolut nödvändigt att använda största bländare bländar jag gärna ner det ett steg, då presterar det mycket bra genom hela omfånget (iaf på DX-hus). Fokuseringen är som sagt väldigt snabb.
Det är ju inte ett objektiv jag skulle köpa för inomhussport dock. Skulle hellre köpa ett 80-200/2.8.

Hej

Ett inte allt för dyrt men skarpt och fint objektiv som kan ge en del bra sportbilder och som dessutom är kul på många andra sätt, till exempel för porträtt, är Nikon AF 85/1,8. Visst kan det kännas begränsande i sport att inte ha zoom, men en maxbländare på 1,8 är en stor hjälp när du fotograferar i dåligt ljus. Dessutom kan du då enklare få till tunt skärpedjup vilket ger många trevliga bildmöjligheter.

Ett inte allt för dyrt men skarpt och fint objektiv som kan ge en del bra sportbilder och som dessutom är kul på många andra sätt, till exempel för porträtt, är Nikon AF 85/1,8. Visst kan det kännas begränsande i sport att inte ha zoom, men en maxbländare på 1,8 är en stor hjälp när du fotograferar i dåligt ljus. Dessutom kan du då enklare få till tunt skärpedjup vilket ger många trevliga bildmöjligheter.

Mitt favoritobjektiv för basket och andra inomhusaktiviteter om man har en kamera med DX-sensor. Har många gånger föredragit 85/1.8 framför 70-200/2.8 för att man vinner ett steg (jag brukar använda f2) och att objektivet är lättare att ta med och använda.

Mitt favoritobjektiv för basket och andra inomhusaktiviteter om man har en kamera med DX-sensor. Har många gånger föredragit 85/1.8 framför 70-200/2.8 för att man vinner ett steg (jag brukar använda f2) och att objektivet är lättare att ta med och använda.

Vad ligger ett sådant på för pris då? jag gillar att ha zoom på mitt objektiv men de sägs ju att fasta ska va bättre ^^

Vad ligger ett sådant på för pris då? jag gillar att ha zoom på mitt objektiv men de sägs ju att fasta ska va bättre ^^

Zoom är smidigt, i synnerhet när man inte har möjlighet att byta position i förhållande till sitt motiv - det vill säga typiskt så som det oftast funkar vid sportfoto. Men, det är också lite av en vanesak och ett mycket mindre problem än man först tror. Jag satt och fotade en hel fotbollsmatch igår med en fast 300, visst hade det varit smidigare med en zoom och kanske missade jag rent av någon enstaka bild ... Men i det stora hela handlar det mer om att man då tar lite annorlunda (inte nödvändigtvis sämre) bilder än man hade gjort med en zoom från samma position.

Det finns zoomar som är i stort sett lika "bra" (skärpa och allmän bildkvalitet) som fasta objektiv. (typexemplet är ju Nikons proffsserie 14-24, 24-70, 70-200, 200-400) Men de är i stort sett alltid ljussvagare, större/tyngre och dyrare än lika bra fasta objektiv inom samma omfång. En billig zoom är nästan alltid sämre (påtagligt sämre ljusstyrka, inte riktigt lika skarpt) än ett motsvarande dyrt fast objektiv i samma omfång.

Det ligger ett antal till salu under "Köp/Sälj" i prisintervallet 2400-2800 kr. Köper du ett begagnat i bra skick kan du sannolikt sälja det utan större förlust i framtiden.

Jag har några bilder på temat basket uppladdade på fotosidan som är tagna med 85:an. Objektivet borde funka hyffsat till hockey också, förutsatt att du befinner dig vid rinken. Från högre publikplats är det svårare att få bra bilder, det är risk att det blir bra många ryggar och det är inte lika roligt som att ha "rättvända" spelare.

Jag kan fråga mig lite om du är på "fel spår". Om du främst vill plåta sport och inomhus, så skulle jag klura på ett nytt hus istället. Jag har själv haft D80 och det är en väldigt bra kamera, i bra ljus. Men, i dåligt/svagt ljus så räcker den inte till. Oavsett glugg, skulle jag vilja påstå.
Om, du tycker att 18-55 räcker till i brännvidd, så skulle jag nog satsat på en D90 istället. Eller ännu hellre idag en D7000. Men jag vet hur det är med studiebidrag så.....

Idealet vore ju ett nytt hus och en ny ljusstark glugg. Men jag läser inte det som ett alternativ.
Jag hade nog funderat över att köpa typ en D90, där kan du lätt gå till ISO 1600 med hyffsat resultat. Vill du utmana lite så funkar säkert 3200 också.... (D80 typ 400/800)

Jag tycker att du sitter lite i ett "moment 22". Fundera över vilken brännvidd du behöver. Och låt sedan det styra ditt val mellan hus och glugg. //Peter-L

Peter:

Nu vet jag inte om jag har räknat exakt rätt, men för att få samma slutartid på f/3,5 som är det minsta på 18-55 krävs typ ISO 1000 på en D90 när en D80 med ett f/1,8 ligger på ISO 200. Zoomar man in ytterligare med 18-55 krymper bländaren till f/5,6 ökar ISO ännu mer.

En beg f/1,8 är nog en rätt bra investering jämfört med en D90. Fast å andra sidan, har du råd med en D90 är det ju utan tvekan ett riktigt fin kamera!

Peter:

Nu vet jag inte om jag har räknat exakt rätt, men för att få samma slutartid på f/3,5 som är det minsta på 18-55 krävs typ ISO 1000 på en D90 när en D80 med ett f/1,8 ligger på ISO 200. Zoomar man in ytterligare med 18-55 krymper bländaren till f/5,6 ökar ISO ännu mer.

En beg f/1,8 är nog en rätt bra investering jämfört med en D90. Fast å andra sidan, har du råd med en D90 är det ju utan tvekan ett riktigt fin kamera!

Vet inte om du räknar rätt rent teoretiskt. Men praktiskt finns det ju lite olika aspekter. Trodde att det va en zoom som önskades. Men visst, 85/1,8 är säkert bra, men också i viss mån "begränsande". Säg att hon säljer sitt D80 hus, får 3000 för det. Lägger till 2-3000 och får ett D90 hus...... Ja, inte vet jag. Men jag hade beaktat alternativen.......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar