Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)
Nästan halva tråden har handlat om 85/1,8, även om det var en zoom han ville ha först.

Men en annan f/2,8 zoom blir ju skillnaden mindre.

Ställ bara in kameran på auto-ISO och M och största bländaren. Rikta sedan kameran mot något jämnt belyst och ställ in en slutartid så kameran lägger sig på ISO 200. Sedan väljer du bara mindre bländare och ser hur det påverkar ISO. Det är ingen exakt mätning men att räkna med bländare är inte enkelt.

Skulle vilja tipsa dig om att det finns andra än Nikon själva som gör objektiv som gör att du får väldigt mycket för pengarna.
Visst är Nikons objektiv kanske något bättre på vissa delar, men kostar kanske 3-4 ggr så mycket

sök runt på tamron & sigma
tror båda har 70-200 2.8 vilket du bör komma en bit med.

Jag kan fråga mig lite om du är på "fel spår". Om du främst vill plåta sport och inomhus, så skulle jag klura på ett nytt hus istället. Jag har själv haft D80 och det är en väldigt bra kamera, i bra ljus. Men, i dåligt/svagt ljus så räcker den inte till. Oavsett glugg, skulle jag vilja påstå.
Om, du tycker att 18-55 räcker till i brännvidd, så skulle jag nog satsat på en D90 istället. Eller ännu hellre idag en D7000. Men jag vet hur det är med studiebidrag så.....

Skillnaden mellan D80 och D90 är ungefär ett steg vad gäller brusprestanda. I övrigt är de nästan identiska (AF-system osv).
Det innebär att du kan komma undan med ett steg mindre bländare på D90. Funkar det med f/2 på D80 så kan du alltså använda f/2.8 på en D90 och få samma slutarid. Man skulle alltså komma undan med en ljusstark zoom istället för ett fast objektiv, tex, men inte ens i närheten av att kunna använda f/5.6.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar