Annons

Objektiv till Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

Gilraen

Medlem
Jag äger en Nikon D40 sedan en tid tillbaka och är nu ute efter ett nytt objektiv komplettera med. Jag är ute efter ett med både macro och tele funktion till ett pris som en fattig student kan lägga ut, dvs max 4000 kr.

Jag har kollat in Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG APO Macro Nikon och tycker att denna verkar fylla mina behov, dock vill jag vara HELT säker på att detta objektiv passar till en Nikon D40 innan jag beställer det. Så nu undrar jag om någon vet det? Jag har hörde av någon att Sigmaobjektiv inte passar till Nikon d40, stämmer det även fall det står på informationen av det objektivet jag vill ha att det passar till alla nikon i d-serien?

Och om det nu inte passar, finns det något annat liknande objektiv i runt samma prisklass som passar? Om inte, vet någon något bra macro- och teleobjektiv som är billiga och prisvärda som passar Nikon D40?

Jag undrar om man ska anmäla Nikon till "Plus" eftersom i princip alla D40-ägare verkar ha missat detta:

För att få autofokus med D40 eller D40X så måste du ha objektiv från Nikon med tillägget "AF-S" eller objektiv från Sigma med tillägget "HSM".

Det finns tyvärr inget vettigt alternativ till din kamera alltså. Det närmaste du kommer är Nikkor 55-200/4-5,6 VR, men något makroobjektiv är det inte.

Makten skrev:
Jag undrar om man ska anmäla Nikon till "Plus" eftersom i princip alla D40-ägare verkar ha missat detta:

För att få autofokus med D40 eller D40X så måste du ha objektiv från Nikon med tillägget "AF-S" eller objektiv från Sigma med tillägget "HSM".

Det finns tyvärr inget vettigt alternativ till din kamera alltså. Det närmaste du kommer är Nikkor 55-200/4-5,6 VR, men något makroobjektiv är det inte.
Nej det är nog bättre att nikonköparna åker i soptunnan istället alternativt att folk slutar köpa kameror på Siba där dom inte vet mer än det står på produktbladet.

ANNONS