Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till KM Dynax 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)
SIGMA ZOOM APO 75-300 1:4-5.6

Men om jag nu har ett som heter Sigma Zoom APO 75-300 1:4-5.6 som det dessutom står det 1:4 Macro i DOF-fönstret mellan 1.5 och 1.7 meter och APO står i guldskrift till vänster om DOF-fönstret som sedan går det en guldring runt objektivet till andra sidan (höger) DOF-fönstert, filterdiameter 55 mm.

Vad är det då för ett objektiv jag har?

Är en zoom som man måste utföra obscena rörelser med när man zoomar!

Är själv väldigt nöjd med objektivet men skulle vara roligt att höra vad det är jag har som står och samlar damm under tiden som "beercan" tjänstgör.

Melior de cinere surgo / Jan-Olof

Re: SIGMA ZOOM APO 75-300 1:4-5.6

JOLidman skrev:
Men om jag nu har ett som heter Sigma Zoom APO 75-300 1:4-5.6 som det dessutom står det 1:4 Macro i DOF-fönstret mellan 1.5 och 1.7 meter och APO står i guldskrift till vänster om DOF-fönstret som sedan går det en guldring runt objektivet till andra sidan (höger) DOF-fönstert, filterdiameter 55 mm.

Vad är det då för ett objektiv jag har?

Är en zoom som man måste utföra obscena rörelser med när man zoomar!

Är själv väldigt nöjd med objektivet men skulle vara roligt att höra vad det är jag har som står och samlar damm under tiden som "beercan" tjänstgör.

Melior de cinere surgo / Jan-Olof
Jasså du har ett sigmaobjektiv, jag syftade på Minoltas 75-300mm-objektiv.

Ditt är lite äldre gissar jag eftersom det är en skjutzoom, verkar vara lite jobbigt att hitta info om den, ett tips är att fråga i Dyxum.com's objektivforum.

En liten fråga igen, jag hade ju för mig att det fanns ett Sigma 70-300 DG APO Super Macro II till Minolta? Är nästan hundra på att jag tittade på ett sådant, men nu verkar det inte finnas? Kanske bara finns till Canon och Nikon? Vad är då motsvarigheten till ett för Minolta?

Versionen som heter Super tror jag är en gammal version, nya heter 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO eller 70-300mm F4-5.6 DG MACRO, och angående Super vs. Super 2 kan jag tänka mig att det är som med blixten Sigma EF-500 Super/Super 2, det är ingen skillnad, men av någon anledning hette Canon-versionen Super 2 (stod dock ingen 2a på blixten eller kartongen eller någonstans).

Sigma tillverkade inte den nyare varianten med någon reflexbehandling på några linser inne i objektivet.

Hittar inte heller någon "Macro II" som jag beställde, det brukade stå "ej DG version" på den till minoltafattningen. Den kostade ~2200.

Har iaf för mig att det var någon sådan förklaring jag fick... men ring scandinavianphoto och fråga :)
Kanske är nått som ändrats nu när sony kommer med sin kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar