Annons

Nybörjarfrågor ang objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Saxat från din länk efter att jag matat in lite olika värden

Focal length (mm) 55mm
Selected f-stop 2.8
Subject distance 50 m

Depth of field
Near limit 26.5 m
Far limit 443.6 m
Total 417.1 m

Alltså: motivet ganska inzoomat på 50 meters håll. Trots låg bländare (långt lägre än vad min objektivbudjet klarar av) får jag ett väldigt långt skärpedjup ändå!

slutsat: med ett Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM får jag in väldigt mycket ljus och skärpedupet blir fortfarande väldigt långt! Att lågt bländartal ger ett för kort skärpedjup är alltså ingen risk....

tänker jag rätt?

slutsat: med ett Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM får jag in väldigt mycket ljus och skärpedupet blir fortfarande väldigt långt! Att lågt bländartal ger ett för kort skärpedjup är alltså ingen risk....

tänker jag rätt?

Du tänker rätt, sålänge du har lite avstånd till motivet. Går du närmare så händer det saker. Kika på 200mm/2.8/3 meter typ ;)

tänker jag rätt?

Nja, det som har mest betydelse för skärpedjupet är fokusavståndet. Något som är på 50 meters avstånd är inte särskilt inzomat med 50 mm.

Ska vi prata om djur till exempel, så är 300 mm inte mycket att komma med på 50 meters håll, och då ger 300 mm en liten liten del av ytan ett 50 mm ger.

Det beror ju såklart på motivet, men 50 mm fokuserat på 50 meters avstånd ger ett väldigt långt skärpedjup. Problemet kommer när du fokuserar på något närmare och det är långt till bakgrunden.

Jag har tagit en hel del landskapsbilder med ett 985/1,8 och fokuserar man på rätt sak på rätt avstånd går det att få mycket långt skärpedjup på stora bländare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar