Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till K10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Desmodromic

Aktiv medlem
Jag läser med intresse alla inlägg vad gäller vilket hus/system man kan/bör välja. Själv väljer jag nu mellan Nikon D80 och Pentax K10D. (som så många andra verkar det) Förmodligen blir det en Pentax och min fråga är vilket objektiv jag skall köpa initialt. Det kommer att bli en hel del porträtt och häst- och MCfotograferande, så jag skulle gärna vilja ha möjlighet till en hyfsat stor bländaröppning. Är det någon som har erfarenhet av Tamron AF DI 28-75/2,8 SP XR? Hur fungerar kit-objetiven? Tacksam för alla inspel/Lasse

Kanske inte det bästa allroundobjektivet, men mitt alldeles nya Pentax FA 50/1.4 är underbart! Förr eller senare måste du ha ett sånt. 2300:-
Jag har kitobjektivet, 18-55, och tycker det fungerar bra, men jag är nybörjare och har inget att jämföra med.
Christian
Monster 600 Dark

Tamron 28-75/2.8 är bra. Några andra standardzoomar du kan överväga, Sigma 18-50/2.8 macro, Sigma 17-70, Pentax 16-45/4. Ett 50/1.4 är heller aldrig fel att ha i väskan för tex porträtt.

Jag kan inte Tamron AF DI 28-75/2,8 SP XR, om du söker här på fotosidan så finner du nog trådar om den. http://www.pbase.com/ har bilder från dom flesta objektiv. Enda? nackdelen med objektivet är att den saknar vidvinkel, så ETT objektiv som kanske täcker dina önskemål skulle kunna vara Sigma 17-70/2,8-4,5. Ett billigt alternativ är Pentax DA18-55 och DA50-200, fungerar bra i dagsljus, är lätta och funkar bra om du inte förstorar mycket. för porträtt är 50-70mm bra, till hästar kan man använda vidvinkel till ett tele på kanske 100-200mm på avstånd och till MC 18-70 för "porträtt" om du nu inte menar tävlingar ... Kvalitets alternativ till Tamronen är Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro och kommande Pentax SMC-DA* 16-50/2,8 ED AL (IF) SDM, men dom är korta för lite avstånd. Om du fastnar för Tamron 28-70/2,8 kan ett senare komplement på vidvinkelsidan vara fina Pentax DA 12-24/4 och på tele Pentax DFA100/2,8 makro eller en zoom. Senare komplement till Sigma/Pentax 16(18)-50/2,8 kan vara DA70/2,4, Sigma 70/2,8 makro, 90-105 makro eller DA*50-135/2,8.

Att rationalisera fullständigt och satsa på ett objektiv som täcker in det mesta av typ Tamron 18-250 blir kanske en lösning som blir halvdålig på de flesta brännvidder? De flesta verkar vara lyriska över kit-zoomen 16-45, även 18-55 d:eek: får ju fin kritik. Att komplettera en av dessa med en Pentax (eller Samsung när man nu kan köpa dem) 50-200 verkar vara en lösning som skulle kunna funka fint.
/Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar