Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till d90

Produkter
(logga in för att koppla)

FilipLundiin

Avslutat medlemskap
Jag har köpt en Nikon d90 och har svårt att välja vilket objektiv jag ska ha. Jag har en budget runt 7000 för objektiven. Vill gärna ha ett tele eller superzoom för brukar fotografera natur, tänkte även gå på en konsert nu snart och vill gärna få bra bilder därifrån. Är det någon som kan tipsa om några bra objektiv? Skulle vara toppen!

Hej,

Är budgeten 7000 totalt, för flera objektiv?

Jag kan väl åtminstone berätta vad jag har, och vad jag använder.

Listningen är i fallande nyttjandegrad (för tillfället)
1 Nikkor 10-24mm. Den som kom i våras.
2 Nikkor 35mm 1,8. Som väl också kom i våras.
3 Tamron Macro 90mm. Här är det verkligen trevligt med superskärpa, och det har den.
4 Nikkor 70-300 med VR.
5 Nikkor 18-70. Följde med när jag köpte förra kameran.

/Strmbrg,

Hej,

Är budgeten 7000 totalt, för flera objektiv?

Jag kan väl åtminstone berätta vad jag har, och vad jag använder.

Listningen är i fallande nyttjandegrad (för tillfället)
1 Nikkor 10-24mm. Den som kom i våras.
2 Nikkor 35mm 1,8. Som väl också kom i våras.
3 Tamron Macro 90mm. Här är det verkligen trevligt med superskärpa, och det har den.
4 Nikkor 70-300 med VR.
5 Nikkor 18-70. Följde med när jag köpte förra kameran.

/Strmbrg,
Japp. Okay, jag hade tänkt mig ett 70-300. Är du nöjd med de?

Tror ni föresten man kan få två bra objektiv för 7000 (tex, 18-105 och 70-300)? Eller ska man kanske bara satsa på ett jättebra tele?

Japp. Okay, jag hade tänkt mig ett 70-300. Är du nöjd med de?

Ja, jag är nöjd med objektivet.
Prestandamäsigt har jag inga negativa synpunkter.
Skärpan påstås vara mycket bra mellan 70 och 135 nånting.
Vad jag snappat upp är den inte lika skarp i den allra längsta änden.

Men, jag tycker att man får ganska olika besked om en viss pryl, beroende på var man läser.

Låt mej säga såhär:
Ett objektiv är bra om man använder det mycket!
Ett tekniskt bra objektiv, som man inte använder, är inget bra objektiv.

70-300 har VR. Det betyder i praktiken mycket mer för skarpa bilder än ett skarpare objektiv utan skak-kompensation.

I stort sett allt är tekniskt fullt tillräckligt bra nuförtiden.

Tycker jag, utan att kunna eller ens orka bevisa det.

Problemet är min lilla käpphäst:
Att allt skall rangordnas i listor numera!
De som kom överst är bra, de som kom sist är dåliga...

I praktiken kanske man inte skulle se någon skillnad mellan dem, varför det - i praktiken - skulle kvitta vilket man köpte.

Eftersom jag mest rantar runt och spontanknäpper, så har inte 70-300:an suttit på så där jättemycket. Men du kanske fotar på ett annat sätt?

/Strmbrg,

Ja, jag är nöjd med objektivet.
Prestandamäsigt har jag inga negativa synpunkter.
Skärpan påstås vara mycket bra mellan 70 och 135 nånting.
Vad jag snappat upp är den inte lika skarp i den allra längsta änden.

Men, jag tycker att man får ganska olika besked om en viss pryl, beroende på var man läser.

Låt mej säga såhär:
Ett objektiv är bra om man använder det mycket!
Ett tekniskt bra objektiv, som man inte använder, är inget bra objektiv.

70-300 har VR. Det betyder i praktiken mycket mer för skarpa bilder än ett skarpare objektiv utan skak-kompensation.

I stort sett allt är tekniskt fullt tillräckligt bra nuförtiden.

Tycker jag, utan att kunna eller ens orka bevisa det.

Problemet är min lilla käpphäst:
Att allt skall rangordnas i listor numera!
De som kom överst är bra, de som kom sist är dåliga...

I praktiken kanske man inte skulle se någon skillnad mellan dem, varför det - i praktiken - skulle kvitta vilket man köpte.

Eftersom jag mest rantar runt och spontanknäpper, så har inte 70-300:an suttit på så där jättemycket. Men du kanske fotar på ett annat sätt?

/Strmbrg,
Okay, tack så mycket för tipsen! :) Men tror du det går att fota en konsert med en D90 och ett 70-200 objektiv, och få hyffsade bilder?

D90 ger jättefina bilder på höga ISO!
Detta i kombination med VR borde funka bra. Om inte artisterna studsar omkring alltför fort på scenen bara...
Jag tror inte att det blir så stora problem ens om du behöver beskära bilden för att "simulera" mer tele.

Men nu är jag ute och gissar, jag har ingen efrarenhet av att fota konserter.

För övrigt:
Jag tror att uttrycket i bilderna är det som avgör sevärdheten när det gäller konsertfoto. Tex att fånga en kul grimas hos en basist eller så. Det är säkert mycket viktigare än brusfrihet, tokskärpa å de å sånt.

/Strmbrg,

Ett 70-300 borde fungera på en konsert.
Dock kan det vara svårt om det är på kvällen får om jag inte minns fel så är 70-300 objektivet inte så ljusstarkt. Så försök Att hålla dig när 70 delen av zoomen och använd en iso som gör att du kommer upp i minst 1/100 dels sekund

Sen så kan det vara en bra ide att kolla med arrangörerna om du får ha med dig en systemkamera. Risken finns att de ber dig vända vid grinden annars.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar