Annons

objektiv till d80

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristina82

Medlem
Jag har bestämt mig för en Nikon d80. Nu måste jag bara bestämma mig för vilka objektiv jag ska köpa till också... Jag kommer att fotografera i lite blandade situationer, både inomhus och utomhus. Vad tror ni om följande:

- 18-70mm f/3,5-5,6 G (följer med i paketet)
- Nikon 50mm f/1,8 AF-D
- Sigma 70-300mm f/4,0-5,6D Apo DG Macro

och en Nikon-blixt, SB600

Jag har läst en hel del av de gamla trådarna här på forumet och förstått att optiken i 18-70-objektivet är bättre än i 18-135, som jag annars hade funderingar på.

Däremot kände jag att 18-70 objektivet nog inte fungerar så bra inomhus utan jag ville ha ett med lägre bländare och då tänkte jag att det fasta 50 objektivet kunde vara ett bra alternativ. Jag valde också att lägga till en extern blixt för bättre inomhusbilder.

Eftersom jag antagligen inte kommer att foto så mycket med tele ville jag inte lägga för mycket pengar på det. Dock ville jag ändå ha ett för att kunna ta bilder i de situationer då man vill komma nära utan att gå nära.

Så min fråga är: Tänker jag rätt, eller bör jag tänka om??
 
Jag har de två första objektiven och är mycket nöjd med dom. Det enda jag kan känna ibland är att 50mm/1.8 ibland kan vara lite för mycket tele och att väggen tar emot när jag försöker att backa inomhus men jag är fortfarande väldigt nöjd med den. Om jag skulle köpt idag skulle jag ha övervägt Nikons 85/1.8 eller 35/2.0. Den sista har jag dock inte stor aning om hur den är kvalitetsmässigt men det känns som att brännviden är intressant.
 
Du tänker rätt, men överdriver sannolikt ditt egentliga behov av stor ljusstyrka på objektivet. Det förelagna 18-70 duger alldeles utmärkt i 9 fall av 10. Använd ISO-auto eller stativ istället. Keep it simple.
 
Har själv haft både 50/1,8 och 50/1,4 men ska sanningen fram var det inte ofta de användes. Visst är de ljusstarkare än 18-70 men iaf jag klarade mig inte utan blixt i vilket fall som helst inomhus. Själv hade jag hellre skippat 18-70 samt en fast 50:a och satsat på ex. ett Tamron 17-50/2,8 och senare kompletterat med antingen ett Sigma 50-150/2,8 eller ett Nikon 70-300 med VR.
 
Tack för svaren!

Kanske ska jag göra så att jag nöjer mig med 18-70 så länge och köper till fler objektiv senare när jag märker vad jag saknar...
 
Hejsan!
Själv har jag en Nikon D80 med Nikkor 18-70 och 70-300 VR samt blixt SB800.
En alldeles ypperlig kombination.
Ska investera i en macrooptik så småningom. Har inte bestämt om det blir Nikkor, Sigma, Tamron eller det nya Tokina. Testresultaten i Foto visar att de tre sistnämnda har något bättre skärpa än Nikkoroptiken. Det säger mätresultaten - men jag ser ingen större skillnad på de bilder jag har jämfört med hos kompisar.Dessutom borde byggkvalite´n vara bättre på Nikon. De andra låter en hel del tycker jag. Det kanske man kan stå ut med - men.......? Visst - se´n betalar man kanske en och annan krona för namnet Nikon - så har det ju alltid varit.
Rätta mej om jag har fel!
 
Som ovanstående rekomenderar är 18-70 och 70-300VR en fantastiskt bra kombination för vettiga pengar.

Med 70-300VR har jag tagit bilder på frihand ner till 1/25 sekund som blivit utomordentliga, så oroa inte dig för ljusstyrkan.
Några bildexempel på långa slutartider ( 1/25 och 1/30 ) med detta objektivet har Du här: http://www.flickr.com/photos/9493122@N03/

Idag hade jag nog valt en annan optik iställetför 18-70, typ den Tamron 17-50/2,8 Pierre rekomenderade, men den lilla extraslant kitobjektivet faktiskt kostar, hade jag börjat där.

Dock rekomenderar jag skarpt SB800 före SB600 pga master/slavmöjligheterna samt att den faktiskt finns på kampanj just nu till en vettig peng.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.