ANNONS
Annons

Objektiv till D700

Produkter
(logga in för att koppla)

fina

Aktiv medlem
Skulle önska några tips på bra objektiv till min d700. Jag har redan 24-70 2,8. det jag letar efter nu är ett bra objektiv att använda vid bröllop, alltså själva vigseln inne i kyrkan. Jag känner att 70 inte räcker till, skulle alltså vilja komma närmare, men ända ha kvar ljuset! Finns det såna som inte väger ett ton och är sjukt dyra?

Ett fast 135/2.8 kanske vore något. Kan du tänka dig att köra på en äldre manuell glugg så kan du säkert hitta något som är mindre och lättare än din zoom :)

Ett förslag:

Försök att hitta ett 70-200 vr 2.8 som säljs begagnat av frilans, yrkesfotograf, eller butik, så att du fortfarande kan dra av en del av kostnaden på ditt företag (såg att du var frilans).

Jag köpte mitt 70-200 2.8 vr begagnat från Procenter för 11000 ex moms. Fantastiskt objektiv och med vr igång så kan du fota skarpa bilder på 1/30 sekund zoomat på 200mm. Så det passar bra i dunkelt ljus utan blixt. Bokehn är också mycket bra.

Väger visserligen 1,5 kilo, men om man tänker kyrka och dylikt så är det ju inga jättestrapatser man ger sig ut på.

Fördelen med att köpa begagnat är ju att du kan sälja objektivet ifall du inte blir vän med det, pga av vikt eller dylikt.

Mvh

David

Alternativet till 70-200 kan även vara ett begagnat 80-200 för att krypa lite nedåt i pris om inte möjligheten att dra det på firman finns.Båda två objektiven är ju underbara på D700 huset.

Förslag på fast glugg är också Nikons 105 mm som jag gillar skarpt på D700 huset men det blir kanske lite väl nära 70mm.

Alternativet till 70-200 kan även vara ett begagnat 80-200 för att krypa lite nedåt i pris om inte möjligheten att dra det på firman finns.Båda två objektiven är ju underbara på D700 huset.

Förslag på fast glugg är också Nikons 105 mm som jag gillar skarpt på D700 huset men det blir kanske lite väl nära 70mm.

Nikons 80-200 och sigmas, tamrons och tokinas telezoomar är säkert utmärkta. Dock, grundat på att frågeställaren säger sig fotografera i kyrkor, vill behålla ljusstyrkan och är ute efter att lättare kunna fota i dunkelt ljus, så kommer det med dessa zoomar krävas en slutartid som är ca 2,5 gånger så kort på 200mm som hos frågeställarens nuvarande 24-70 utzoomat på till 70mm.

Även om objektiven är lika ljusstarka som kommer telezoomen i dessa fall upplevas som mycket ljussvagare än normalzoomen. Med vr kan man fota skarpa bilder på stillastående objekt (exempelvis brudparet i kyrkan under ceremonin) på hälften så snabb slutartid på 200m som normalzoomen på 70mm. Telezoomen kommer alltså i dessa fall (då man t.ex. inte fotar människor i rörelse) upplevas som dubbel så ljusstark (om vi bortser från kortare skärpedjup, snabbare slutartid, etc).

Men det har sitt pris, och alla telezoomarna ovan med vr eller inte, väger ungefär lika mycket, dvs ca 1,5 kilo.

Mvh

David

Nikons AF 180/2,8 är både lätt och relativt billigt på begagnatmarknaden. Jag fick tag i mitt exemplar för 2000kr. Visserligen är autofokusen inte världens snabbaste men det är väldigt skarpt och ger fin bokeh. Annars är den senaste 80-200/2,8an också bra. Men då blir det dyrare och tyngre (180/2,8 väger väl ca. 700g och 80-200/2,8 ca 1500g).

Jag kapar tråden med en fråga: billig vidvinkel till D700? Ska byta från 12-24/4 och 18-50/2,8 på ett crophus och vill gärna ha något "liknande" till fullformat. Jag har funderat på Sigma 20/1,8, Sigma 24/1,8, Nikon 20-35/2,8, Nikon 17-35/2,8 (fast den är lite dyr), och Sigma 24-70/2,8. Vad föreslår ni? Max 5000kr begagnat, helst under.

David: Håller med dig om att 70-200 VR är det optimala alternativet men även ett dyrbart om man inte behöver objektivet senare fast jag kanske missuppfattat trådskaparen där.
Har kört både 105:an och 80-200 med D700 på dop i mörk kyrka och det fungerar bra tack vare huset. Men visst skulle 70-200 VR funka bättre.

Ett alternativ till att köpa kan ju vara att hyra objektivet.

Olle: Billigt alternativ till D700 hör egentligen inte ihop, trots det jag skriver ovan. Nikons 17-35 eller 14-24 är alternativet om du ska köra Nikon optik tycker jag.

Jag har haft Nikon 70-200 till min D700 och det är verkligen en kanon glugg. Men jag fick chansen att prova en Nikon 80-200 AF-S alltså den sista versionen och blev helt såld. Jag upplever att den är skarpare vidöppen än 70-200 vr och eftersom jag 85% av tiden använder den till inomhussport så var valet lätt. Så jag sålde min 70-200 och köpte en 80-200 AF-S istället och har inte ångrat mig.

Skulle önska några tips på bra objektiv till min d700. Jag har redan 24-70 2,8. det jag letar efter nu är ett bra objektiv att använda vid bröllop, alltså själva vigseln inne i kyrkan. Jag känner att 70 inte räcker till, skulle alltså vilja komma närmare, men ända ha kvar ljuset! Finns det såna som inte väger ett ton och är sjukt dyra?

Hej!

Att bibehålla ljusstyrkan när man går upp i brännvid ... Det kommer alltid att kosta i form av pris och vikt (två egenskaper som ofta har ett samband i optik :)

Det finns många alternativ, här är några:

AF 85/1,4 - två steg ljusstarkare och på alla sätt ett fantastiskt objektiv, men bara marginellt mer räckvidd än din 24-70 och fast brännvidd är ibland en begränsning. Väger 550 gram och går att hitta begagnat för 6000 - 9000 kr.

AF 105/2,0 - ett steg ljusstarkare, också ett mycket bra objektiv, men åter igen inte så mycket mer räckvidd och fast brännvidd. Väger 640 gram och går att hitta begagnat för kanske 8000-10000 kr.

AF 135/2,0 - ett steg ljusstarkare, ett mycket bra objektiv, hyfsad räckvidd, men förmodligen fortfarande mindre än du ofta kommer att behöva, dessutom fast. Väger 815 gram och går att hitta begagnat för 6000-8000 kr.

AF 180/2,8 - ett mycket bra objektiv, bra räckvidd men fast. Väger runt 750 gram och går att hitta begagnat för 5000-6000 kr.

AF-S 200/2,0 - drömobjektivet för kyrkor ... Ljusstarkt, bra räckvidd, underbara optiska prestanda, snygg bakgrundsoskärpa, tokigt snabb fokus och en mycket effektiv stabilisering (VR). Men fast brännvidd, går knappt att hitta begagnad, kostar drygt 45000 kronor ny och väger 2,9 kilo ...

Så det alternativ jag nog ändå tror är det bästa:

AF-S 70-200/2,8 VR - ljusstarkt, flexibelt tack vare zoom, underbar bakgrundsoskärpa, snabb fokusering, stabilsering (VR). Nackdelarna är priset, normalt 12000-15000 begagnat. Det har en del vinjettering och inte superbra hörnskärpa på längre brännvidder och full bländaröppning (men de sakerna betyder förmodligen mycket lite vid bröllop. Det väger 1,5 kilo men är tack vare stabiliseringen faktiskt ganska smidigt.

Grejen med ett 70-200 är att det är så ohyggligt smidigt och användbart i så otroligt många sammanhang. En 24-70 och en 70-200 är nog de två objektiv en genomsnittlig yrkesfotograf absolut inte vill vara utan. Det är ett bra eventobjektiv (informella porträtt), det är superbra för sport, det fungerar hyfsat i svagt ljus (stabiliseringen och 2,8).

Jag skulle rösta på en 70-200/2,8

Jag har haft Nikon 70-200 till min D700 och det är verkligen en kanon glugg. Men jag fick chansen att prova en Nikon 80-200 AF-S alltså den sista versionen och blev helt såld. Jag upplever att den är skarpare vidöppen än 70-200 vr och eftersom jag 85% av tiden använder den till inomhussport så var valet lätt. Så jag sålde min 70-200 och köpte en 80-200 AF-S istället och har inte ångrat mig.

Jag kör själv med en AF-S 80-200/2,8, precis som du mest för sport och jag håller i stort sett med dig i din beskrivning. Men, och ett viktigt men, skulle jag fotografera mycket på bröllop och andra inomhusevent så skulle jag bittert sakna VR och offrar gärna lite hörnskärpa för den sakens skull.

Tyvärr håller fokusmotorn på att ge upp i min 80-200. Hela objektivet är ohyggligt slitet, det har nog tagit många, många hundratusen bilder redan innan jag köpte det :) Jag tvekar nu mellan att beställa den nya 70-200/2,8 VR II och köpa en begagnad 70-200/2,8 VR. Lutar åt det senare, dels för priset, men också för att det lär bli lång väntetid på det nya objektivet.

Om du inte har råd med 70-200VR så är 105VR ett bra tips! Jag har fotat ett dop i en dunkel kyrka med det med mycket bra resultat.

Du kan hitta ett begagnat för ca 6500kr. Lycka till!

För den vågade kan jag rekommendera 105/1,8 AI-S. Det ligger några ute på annons för 3500:- just nu, här och var. Ganska billigt om man tror sig klara av manuell fokus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar