Skulle önska några tips på bra objektiv till min d700. Jag har redan 24-70 2,8. det jag letar efter nu är ett bra objektiv att använda vid bröllop, alltså själva vigseln inne i kyrkan. Jag känner att 70 inte räcker till, skulle alltså vilja komma närmare, men ända ha kvar ljuset! Finns det såna som inte väger ett ton och är sjukt dyra?
Hej!
Att bibehålla ljusstyrkan när man går upp i brännvid ... Det kommer alltid att kosta i form av pris och vikt (två egenskaper som ofta har ett samband i optik
Det finns många alternativ, här är några:
AF 85/1,4 - två steg ljusstarkare och på alla sätt ett fantastiskt objektiv, men bara marginellt mer räckvidd än din 24-70 och fast brännvidd är ibland en begränsning. Väger 550 gram och går att hitta begagnat för 6000 - 9000 kr.
AF 105/2,0 - ett steg ljusstarkare, också ett mycket bra objektiv, men åter igen inte så mycket mer räckvidd och fast brännvidd. Väger 640 gram och går att hitta begagnat för kanske 8000-10000 kr.
AF 135/2,0 - ett steg ljusstarkare, ett mycket bra objektiv, hyfsad räckvidd, men förmodligen fortfarande mindre än du ofta kommer att behöva, dessutom fast. Väger 815 gram och går att hitta begagnat för 6000-8000 kr.
AF 180/2,8 - ett mycket bra objektiv, bra räckvidd men fast. Väger runt 750 gram och går att hitta begagnat för 5000-6000 kr.
AF-S 200/2,0 - drömobjektivet för kyrkor ... Ljusstarkt, bra räckvidd, underbara optiska prestanda, snygg bakgrundsoskärpa, tokigt snabb fokus och en mycket effektiv stabilisering (VR). Men fast brännvidd, går knappt att hitta begagnad, kostar drygt 45000 kronor ny och väger 2,9 kilo ...
Så det alternativ jag nog ändå tror är det bästa:
AF-S 70-200/2,8 VR - ljusstarkt, flexibelt tack vare zoom, underbar bakgrundsoskärpa, snabb fokusering, stabilsering (VR). Nackdelarna är priset, normalt 12000-15000 begagnat. Det har en del vinjettering och inte superbra hörnskärpa på längre brännvidder och full bländaröppning (men de sakerna betyder förmodligen mycket lite vid bröllop. Det väger 1,5 kilo men är tack vare stabiliseringen faktiskt ganska smidigt.
Grejen med ett 70-200 är att det är så ohyggligt smidigt och användbart i så otroligt många sammanhang. En 24-70 och en 70-200 är nog de två objektiv en genomsnittlig yrkesfotograf absolut inte vill vara utan. Det är ett bra eventobjektiv (informella porträtt), det är superbra för sport, det fungerar hyfsat i svagt ljus (stabiliseringen och 2,8).
Jag skulle rösta på en 70-200/2,8