Annons

Objektiv till 5d mark, fisheyetips?

Produkter
(logga in för att koppla)

mdiaz

Medlem
Jag är grymt sugen på ett fisheye-objektiv, men vet inte riktigt vilket jag ska välja. Väntar på att få hem nya kameran, en 5d mark II och vill ha något som funkar bra till det för ett bra pris.

Även bra tips för andra objektiv som är prisvärda. Då jag fotar mycket porträtt och landskap. Har redan två par fasta objektiv och det är dem jag använt mig av mest, men då mitt standardobjektiv tyvärr är trasigt vet jag inte nu riktigt vad jag ska välja..

Prisvärt fisheye: Samyang 8/3.5
Allmänt prisvärt till 5D: Canon EF 28/1.8, 35/2, 50/1.8II, 85/1.8, 135/2L, samtliga 70-200 etc.

Läste något om att Samyang inte skulle funka på 5d:n, vad skulle det vara i sådana fall?

Min kollega fick mail fran sin Canon (UK) rep idag att det nya Canon 8-15mm kommer att finnas tillgangligt slutet pa Juli, vilket later som ett bra alternativ (Om du kan vanta)

Niclas

Canon släpper en ny lins snart

Canon EF 8-15mm f/4L Fisheye USM lens

With its unique focal length range, the EF 8-15mm f/4L USM is the world’s widest fisheye zoom lens. It delivers 180-degree diagonal angle of view images for all EOS SLR cameras with imaging formats ranging from full-frame to APS-C, and provides 180-degree circular fisheye images for full-frame EOS models

http://www.photographyblog.com/news/canon_provides_updates_on_availability_of_new_lenses/

jag är supernöjd med den gamla EF 15/2.8. Den är superskarp och har fantastiska färger och kontrast. Om du vill ha runda fisheyebilder så kan ju den nya zoomen vara ett alternativ, men vill du att det skall teckna ut hela bildformatet så ser i alla fall inte jag någon anledning att lägga dubbla pengarna på den nya zoomen. Finns tydligen många nöjda ägare av Sigmas 15mm också. Kolla bilden på bojen i mitt album, den är tagen med Canon 15mm.

jag är supernöjd med den gamla EF 15/2.8. Den är superskarp och har fantastiska färger och kontrast. Om du vill ha runda fisheyebilder så kan ju den nya zoomen vara ett alternativ, men vill du att det skall teckna ut hela bildformatet så ser i alla fall inte jag någon anledning att lägga dubbla pengarna på den nya zoomen. Finns tydligen många nöjda ägare av Sigmas 15mm också. Kolla bilden på bojen i mitt album, Skoj med 5d Mark II , den är tagen med Canon 15mm och 5d Mk II.

Jag tror man kan "raka" Samyang:en. Alltså såga/slipa bort motljusskyddet och då bör den teckna ut fullformat mer eller mindre. Det finns någon guide på nätet, sök och du skall finna:)

Jag kör samyangs fisheye på min 5D, jag har sågat av motljusskyddet för att få en större bildcirkel.

Bilagor

• 5D.jpg
    5D.jpg
    71 KB · Visningar: 277
  • done.jpg
    done.jpg
    14.6 KB · Visningar: 274
Jag kör samyang 14mm 2,8. Inte fisheye men bra kvalite med tanke på priset. Har lite knepig distortion så inget man fotar arkitektur med kanske..

Jag tror att det viktigaste att säkerställa är att man verkligen vill ha fisheye - alltså 180 graders vidvinkel med kraftig distorsion och inte en raktecknande vidvinkel.

Skall man ha fisheye: full frame vs circular (180grader åt alla håll och svarta hörn). Full frame fisheye är Canon 15mm bra. Sigmas är OK men inte lika skarp utanför bildcentrum. Circular fisheye blir ju Samyang 8mm med avsågat motljusskydd.

Okej, tack så enormt mycket för era tips. OCh vad jag har förstått så får jag alltså den där ramen runt bilderna. Kanske satsar på ett vidvinkel då ändå. ;)

Nej, med en full frame fisheye som Canon och Sigma 15mm täcks hela bilden. Men betänk att allt är kraftigt förvridet och en ganska speciell effekt som många tröttnar på ganska fort. De flesta har nog mer nytta av en raktecknande vidvinkel där Samyang 14/2,8 är ett skarpt och prisvärt alternativ. Täcker sådär 114 grader på diagonalen istället för 180.

Nej, med en full frame fisheye som Canon och Sigma 15mm täcks hela bilden. Men betänk att allt är kraftigt förvridet och en ganska speciell effekt som många tröttnar på ganska fort. De flesta har nog mer nytta av en raktecknande vidvinkel där Samyang 14/2,8 är ett skarpt och prisvärt alternativ. Täcker sådär 114 grader på diagonalen istället för 180.

Samyang 14mm må vara skarp och raktecknande men har en fruktansvärt kraftig distorsion på över 5 procent som dessutom är mustaschformad så att den är väldigt svår att ta bort i efterbehandlingen. Men är ju en billig glugg så det kan man kanske ta.

gå in på de objektivs recensionssida som du funderar på r och klicka på bilder så får du lite inblick i hur bilderna blir i slutänden

Samyang 14mm må vara skarp och raktecknande men har en fruktansvärt kraftig distorsion på över 5 procent som dessutom är mustaschformad så att den är väldigt svår att ta bort i efterbehandlingen. Men är ju en billig glugg så det kan man kanske ta.

Jo men alternativet, Canon 14/2,8 kostar beg minst 8000:-. Sigma 14 är rejält luddig i kanterna. Kolla the luminous landscape.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto