Trevliga objektiv är t ex Canon EF 50/1,8, EF 85/1,8 USM, EF 24-105/4 L USM IS, EF 70-200/2,8 L IS USM plus en konverter 1,4x eller 2x, täcker in det mesta om det kombineras med EF-S 18-55, eller ett 17-85/2,8 med IS för vidvinkeln och stabilteten. Möjligen skulle jag hoppa över 85 mm om jag har en 350D. Mina egna erfenheter är att dessa objektiv presterar mycket bra. Canon har dock oftast ett inte alltför inköpsvänligt pris. Pinnar intresset på och kunderna till kommer stryktåliga objektiv att vinna i längden.
Kampen om EF eller EF-s fattningarna är inte över. Idag vet ingen om sensorerna blir större, mindre eller oförändrade så att köpa för framtiden behöver inte vara med i urvalskriteriet, men man vet aldrig.
Sigman 70-200/2,8 är ett bra objektiv, men jag skulle hoppa över det. Jag anser att den är bra optiskt och fokuserar snabbt men byggkvalitén är under all kritik. Erfarenheten baseras på mitt två år gamla exemplar som sakta faller i delar och färg skavs bort vid blott tanken på att använda den.
Sigma 70-300/4-5,6 skulle jag även det hoppa över och alla objektiv det segmenetet med ungefärligt samma pris. Detta inte därför att de optiska egenskaperna är direkt dåliga, utan för att de har slöa autofokusegenspaker och kräver mycket ljus. I teleläget är det en 5,6 och behöver bländas ned till bländare 8 för godtagbar skärpa. Med dess föregångare med något sämre glas med beteckningen DL i namnet upplevde jag usel skärpa mellan 200-300 mm och de ovan nämda långsamma fokusen som mest jagade fram och tillbaka långsamt. Glapp i mekaniken gjorde att jag aldrig litade på att fokus och ljusgången blev repeterbar gång till gång. Priset för dess funktion och konstruktion är rimligt. Jag avyttrade mitt exemplar för några öl.
Av någon anlening är Canons mekanik bättre än alternativtillverkarnas. Optiskt är det inte självklart att Canon alltid är bäst. Per investerad krona står sig tredjepartoptik väl i en optisk jämförelse, men med bristande mekanik.
Som extern blixt tycker jag att Sigmas EF-500 DG SUPER II fungerar utmärkt, till ett attraktivt pris.