Annons

Objektiv till 350D? (var: "Nybörjare")

Produkter
(logga in för att koppla)

shine

Medlem
Nybörjare

Hej!
Jag tänkte lägga ca 15 000:- på en foto utrustning, först tänkte jag köpa Canon 20D men så tipsade en vän mig om att köpa 350D i stället och lägga pengar på tex. objektiv och blixt i stället.


Vad ska jag köpa för objektiv?
Är kit objektiven på Cyberphoto värdelösa?
Jag hade tänkt att fota människor i rörelse och "vanliga" bilder (tex. snowboardåkare och dansare).
Jobbar med att göra hemsidor så det skulle vara kul att kunna använda kameran till lite egna jobb.

Tacksam för svar :)
 
Ja, kan du leva med de tillkortakommanden 350D har (sämre ergonomi, längsammare AF och långsammare sekvenstagning) jämfört med 20D är det helt klart bättre att köpa en 350D och bättre objektiv.
Kitobjektivet (18-55) är inte värdelöst, men det är inte heller så jättebra. Man måste blända ner det en hel del för att det ska ge vettig bildkvalitet. Sigma 18-50/2.8 är ett bättre alternativ att börja med om man kan lägga de pengarna. Eventuellt kanske du behöver ett teleobjektiv åxå, men Sigma 18-50/2.8 är ett rätt bra alternativ som start, sedan märker du ju vad vi saknar. Blixt får de som kan det bättre råda dig till, men Canon Speedlite 430EX eller Sigma EF-500 DG Super borde vara vettiga alternativ.
 
Jag hade ochså tankarna på att köpa en 20 D , men valde 350D (köpte paketet med batterigrepp + 2 objektiv ) och det ångrar jag inte.Bättre att lägga pengarna på optik å dyl .350D är ju tystare än va 20D är Tex
/yvonne
 
Miss lins skrev:
Jag ... valde 350D (köpte paketet med batterigrepp ... ... /yvonne

Hej Yvonne!
En löjlig detalj kanske, men jag kunde inte undgå se att du har markerat att du dels har en 350D-kamera och dels ett BGED3-grepp. Fast just det greppet passar inte till din kamera, så jag antar att du kanske snarare fick med batterigreppet med förvillande likt namn - BG-E3. Det passar utmärkt till 350D, och borde ha legat i paketet. Jag har ett själv och är nöjd :)
 
snaxalig skrev:
Hej Yvonne!
En löjlig detalj kanske, men jag kunde inte undgå se att du har markerat att du dels har en 350D-kamera och dels ett BGED3-grepp. Fast just det greppet passar inte till din kamera, så jag antar att du kanske snarare fick med batterigreppet med förvillande likt namn - BG-E3. Det passar utmärkt till 350D, och borde ha legat i paketet. Jag har ett själv och är nöjd :)


-För mycket fritid kanske...?
 
15000 kr - glöm 20D
350 är ett betydligt vettigare val i så fall.

Problemet är väl dina fotografingsområdens spridning.

Skidåkning - en telezoom runt 70-200mm
Snowboard - extrem pipefotografering en kort zoom 10-22mm dyra
dansare - inomhus dåligt med ljus, kort tele för att nå scenen 50/1,8 eller 85/1,8

en normalzoom

ljudnivån spelar ingen som hellst roll.
 
Jopp jag tycker ljudnivån spelar roll när man Tex fotar i kyrka vid bröllop å dyl, vem vill lyssna på en smällande kamera som stör :-/
 
Sami och daniel .. bara undrar vart nånstans såg ni att jag skrev BGED3-grepp ??

(Jag hade ochså tankarna på att köpa en 20 D , men valde 350D (köpte paketet med batterigrepp + 2 objektiv ) )

när jag skrev att jag köpte paketet så mena jag Canon EOS 350D, EF-S 18-55 + 55-200 + BG-E3

/yvonne
 
Miss lins skrev:
Jopp jag tycker ljudnivån spelar roll när man Tex fotar i kyrka vid bröllop å dyl, vem vill lyssna på en smällande kamera som stör :-/
Där har vi olika åsikter.

Men jag tror i alla fall att vi kan enas om att det är ointressant i skidbacken.
 
Gud om de vore så enkelt att ändra i den verkliga kameraväskan också, fan va ja skulle ändra! ;-)

//Larsa. som också har lite att göra...
 
Vilken av Cyberhotos paket passar mig och är prismässigt bäst?

Canon EOS 350D svart + EF-S 18-55/3,5-5,6
Pris inkl moms: 8695 SEK

Canon EOS 350D svart + EF-S 17-85/4-5,6 IS USM
Pris inkl moms: 13500 SEK

Canon EOS 350D svart + EF-S 18-55/3,5-5,6 + EF 55-200/4,5-5,6 II USM + batterigrepp BG-E3
Pris inkl moms: 11395 SEK

Canon EOS 350D svart + EF-S 17-85/4-5,6 IS USM + batterigrepp BG-E3
Pris inkl moms: 14450 SEK
 
Oj, vilken svår fråga. Paketen är nog prisvärda var och en för sig. Du får ju liksom vad du betalar för.

Optikmässigt är nog 17-85 det bästa av de uppräknade. Tillbehörsmässigt är vertikalgreppet ett mycket bra tillägg. Så jag säger väl paket 4 dårå... :))

Å andra sidan är det ju trevligt med långa brännvidder och då blir ju paket 3 det mest intressanta av dina uppräknade alternativ.

Hur du än gör så kommer du säkert att vilja bygga på med mera optik allteftersom. Kamerahuset är i alla fall helt okej för nybörjare.

Lycka till!
 
Hoppar in och berättar att Yfo.se har detta paket
Canon EOS 350D, EF-S 18-55 + 55-200 + BG-E3 för 11 595 :-s väldigt bra pris tycker jag då
/yvonne
 
17-85:an är en aning bättre än 18-55:an. Fördelen är ju att den har lite mer zoomomfång och därför är lite mer flexibel som walkaround. Den har ju även bildstabilisering. Det kan vara bra ibland, men jag skulle hellre välja ljusstyrka.
Jag håller fortfarande på Sigma 18-50/2.8, kanske i kombination med Sigma 70-300/4-5.6 APO DG, om du tror dig behöva mer tele. Då har du en bra standardzoom och en hyfsad telezoom.
Det borde landa på ca 12500kr utan telezoom och ca 15000kr med telezoom.
Tycker du kameran är liten att hålla i utan batterigrepp, eller om du tar mycket stående bilder så kan batterigreppet vara käckt, annars lär du klara dig utan det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.