Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla,
Har nu äntligen bestämt mig för att köpa 10D, har sedan tidigare en 300V, Till den har jag standardobjektivet som medföljde, 28-90, och ett begagnat 100-300 EF objektiv. Så hur ska jag nu göra med oblektiv till 10D.

Har hittat ett nyutkommet sigma oblektiv 17-40 som kanske skulle va bra. Genom att enbart använda min gamla normalzoom tappar jag för mycket vidvinkel, tror jag. Och om den fungerar alls till 10D är jag oxå osäker på. (ngn som har erfarenhet av det?) Annars kan man kanske behålla den och köpa ett macro om ngt år.

Vad har ni för oblektiv till era 10D, tips.

Tilläggas bör kanske att min ekonomi med ett inköp av 10D inte längre är den bästa.

Tack för hjälpen Linda

Hej Linda/Daniel.. :)

De objektiv du har borde väl fungera (gissar). Det du kommer att sakna är som du själv räknat ut, är en vidvinkel eftersom 10D lägger till 1.6 ggr på bränvidden..

Jag har Canons 17-40 och är mycket nöjd med den, misstänker att sigmat är något billigare dock, har dock ingen aning om kvaliten men det kan säkert någon annan här svara på.

Välkommen till D-världen. :)

Har nyligen gått över till 10D och märkte omgående att ett vidvinkelobjektiv behövde köpas in. För min del blev det till slut ett Tokina AF 3.5-4.5/19-35 för ca 1800:-.

Jag har bara haft det några dagar men är så här långt helnöjd.

Jag rekommenderar ett 50mm objektiv antingen med ljusstyrka 1,8 som kostar dryga tusenlappen eller 1,4 som är betydligt dyrare.

Med detta objektiv kan du ta suveräna porträttbilder med riktigt kort skärpedjup. 50mm * 1,6 gör det till ett bra porträttobjektiv.

Extra plus är för möjligheten att ta bilder utan blixt både inomhus och framåt skymningen.

Helt klart bästa köpet jag gjort till min kamera i alla fall.

// Johan

Tack för de svar jag fått hittils.

Visste inte att canon hade det objektivet, skall kolla upp det. 50mm är dock inte aktuell eftersom jag fortfarande kommer sakna vdvinkel, men ngn gång i framtiden så, kanske.

Kul om fler kan lämna sina åsikter.

Linda

(Och ja, jag använder min brors login, glömde ta med mig mitt eget till stugan!)

Varför skall du bara ha ett vindvinkel?
Jag använder mitt vidvinkelobjektiv väldigt sällan, nästan bara när jag fotar landskap och stora folkmängder eller vill ha någon speciell effekt,

mitt EF 50 1.8 bär jag alltid med mig,

Fast om man har ett 28-90 och ett 100-300, så är det väl vidvinkeln som saknas? Ett 17-40 funkar bra att ta porträtt med också, det blir ju 64mm på 40mm läget.. Det enda är väl att ett fast 50mm troligen är lite ljusstarkare.

Gods_machine skrev:

Kul om fler kan lämna sina åsikter.
Kan bara instämma i att Canon EF 17-40 är ett utmärkt objektiv. Tyvärr blir det inte så mycket vidvinkel på en 10D/300D. Har själv därför kompletterat med ett Sigma 15 mm. Se t ex följande tråd. Canons EF 15 mm är ett alternativ, inte så fasligt dyrt (om man jämför med deras 14 mm) och med bättre MTF-värden än Canon 14 mm. Nackdelen med Sigma/Canon 15 mm är att de inte är raktecknande. Det kan dock lätt fixas till, om man inte avskyr att arbeta med sina bilder i datorn. Resultatet blir utmärkt. Alternativet är att köpa ett raktecknande Sigma 14 mm - men det är större, tyngre, dyrare och flare-känsligt. Fler vidvinkelalternativ till 10D m fl listas här.

Räkna med att alla vidvinklar har tunnformig distorsion (och i en del fall kromatisk aberration), återigen något som kan korrigeras med gratisprogrammet Panotools (plugin till Photoshop).

10D är en förträfflig kamera men om du inte redan har köpt kan det med tanke på din ansträngda ekonomi vara värt att överväga kusinen 300D - då får du samma bildkvalitet och femtusen spänn över att lägga på objektiv av god kvalitet...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar