Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bra relativt billigt objektiv för modellbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, det ser ju helt ok ut! Det är nog när man börjar gå närmare med vidvinkeln som det börjar se konstigt ut. Lycka till med att hitta objektiv!
 
Visst är det när man går för nära som det blir ordentlig perspektivförvrängning. Brännvidden styr ju bara utsnittet :)
 
Använder Nikon 24-70 2.8 för modellfoton med en Nikon D80, funkar väldigt bra tycker jag. Än så länge (har visserligen bara tagit ett par hunda modellbilder) så har jag inte varit begränsad av för lite vidvinkel så ett sorts 24-70 objektiv kan nog passa dig.

Jag använde Nikon 50mm 1.4 till det först men kände mig alldeles låst i trånga utrymmen där jag inte kunde flytta tillräcklig långt bort från modellen för att få med helkroppsbilder.

Tänk på var du ska fota? Trånga utrymmen? Utomhus? Kommer du ha tillgång till mycket ljus eller lite ljus? blixtar?

Mvh

Rasmus
 
Ja, precis det är det som jag också känner att 50 blir HELT för lång när man tyvärr inte kan flytta sig så långt bort som krävs... Att då ta fram mitt kitobjektiv som följde med d40:n det känns inte som att bilderna alltid får den kvalité dom förtjänar :)

24-70 2.8 ska ju vara såå bra =) Men lite för dyrt än.. T'nkte därför tamrons 28-75 som många skriver väldigt bra om. Man vill ju kunna få bra kvalité också på bilderna, hyffsat skarpa oh ändå möjlighet till lite fin oskärpa man så vill..

Kommer fota i trånga utrymmen ibland, just för att det blir så ibland, har tillgång till två speedlights så inte så JÄTTEmycket blixt.

Använder Nikon 24-70 2.8 för modellfoton med en Nikon D80, funkar väldigt bra tycker jag. Än så länge (har visserligen bara tagit ett par hunda modellbilder) så har jag inte varit begränsad av för lite vidvinkel så ett sorts 24-70 objektiv kan nog passa dig.

Jag använde Nikon 50mm 1.4 till det först men kände mig alldeles låst i trånga utrymmen där jag inte kunde flytta tillräcklig långt bort från modellen för att få med helkroppsbilder.

Tänk på var du ska fota? Trånga utrymmen? Utomhus? Kommer du ha tillgång till mycket ljus eller lite ljus? blixtar?

Mvh

Rasmus
 
Det finns betydligt billigare alternativ till 24-70.

Sigma har ett 24-70 2.8. Tamron, som du själv sade, har ett 28-70 2.8.

Sen har du dessutom alla DX objektiven från tredjeparts tillverkarna.

Dvs, som du har tittat på innan, Sigma 18-50 2.8 och tamrons och tokinas motsvarigheter.

De är (även om du inte såg det på dina jämförande bilder) betydligt bättre i skärpa än ditt kitobjektiv, dessutom har de största bländare 2.8 och finare bokeh än ditt nuvarande kitobjektiv. Tycker helt klart du ska överväga att titta lite närmare på dem. Sigma 18-50 2.8. Tamron 17-50 2.8 samt Tokinas 16-50 2.8.

gå in och läs lite om objektiven på www.photozone.de där kan du hitta information om skärpa, bokeh, kontrast etc.

Mvh

Rasmus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.