Annons

Objektiv till 10D eller 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
slowcoder skrev:
Skillnaden 10D/300D är minimal i bildkvalitet, och om något så skulle jag faktisk (detta kommer jag att få skit för) så skulle jag säga att bilderna från 300D är något bättre.. Sensorn i 300D ska vara en vidareutveckling av den i 10D, så det är kanske inte helt konstigt heller.
Skulle kunna bero på att inställningen för skärpa, kontrast och färgmättnad är ställd högre som standard i 300D än i 10D. Om du ställer parametrarna lika (+-0) så tror jag ingen kan se skillnad i bildkvalitet.

Hur känns det att fota då kameran och objektivet väger lika mycket eller t.o.m att kanske objektivet väger mera och utrustningen blir "framtung"?

allround zoom

Ytterligare en bra och prisvärd allround zoom är Canons 24-85 som ger 4mm extra i vidvinkelläget. Är som skarpast vid 24 till 50mm.

Hej igen!

En fråga ang. ett s.k. "batterigrepp" till 300D/10D: Vad har man ett sådant till? Är det för att man skall kunna ha ett extrabatteri?

Hur lång tid räcker det vanliga batteriet som följer med kamerorna?

Carl-David skrev:
Hej igen!

En fråga ang. ett s.k. "batterigrepp" till 300D/10D: Vad har man ett sådant till? Är det för att man skall kunna ha ett extrabatteri?
Japp, plus att kameran blir MYCKET skönare att hålla i, plus att greppet har ett vertikalavtryck. 'Enda' nackdelen är att kameran blir lite större och tyngre...och det är inte helt gratis.

Carl-David skrev:
Jag föredrar att kalla det vertikalgrepp..eftersom det är den främsta funktionen.

Man kan alltså hålla kameran vertikalt (med avtryckare och allt) om man har vertikalgreppet..mycket bra, särskilt till porträttfotografering.

Det gör även att greppet vid horisontel fotografering blir bättre..hela handflatan får stöd.

Den andra funktionen är som sagt att man kan ha ett extra batteri i kameran.

Carl-David skrev:

Hur lång tid räcker det vanliga batteriet som följer med kamerorna?

Jag fyller en microdrive (500 bilder) med ett batteri utan problem..och det är batterikraft kvar.

Är det kallt så blir batteritiden avsevärt sämre dock (-10 och kallare)

Linmajon skrev:
Japp, plus att kameran blir MYCKET skönare att hålla i, plus att greppet har ett vertikalavtryck. 'Enda' nackdelen är att kameran blir lite större och tyngre...och det är inte helt gratis.
Var uppe i en annan tråd nyligen. Någon hade tydligen beställt från Zebramedia och kommit ner i pris till 1.400-1.500:-. Har man tur och åker utomlands kan man få ett batterigrepp till åtminstone 300D för kring 8-900:-!

Kan bara instämma i att kameran känns mycket bättre att hålla i med batterigreppet...

Re: Re: Re: Objektiv till 10D eller 300D

sagan skrev:
De har inte samma sensor..men väl liknande sensor (enligt Canon).

Aha, var har du läst/hört det? Har det bekräftats att det inte är samma sensor? Det mesta man läser i specifikationsväg varkar i längsta möjliga mån undvika att bekräfta eller dementera, och framför allt *indikera* vad en eventuell skillnad skulle vara.

En del (dpreview mfl) verkar tvärtemot övertygade om att det rör sig om samma sensor (kanske är det en processförändring det rör sig om, det har ju snackats om det - kanske samma sensor med med lite mindre kvalitetskontroll... hmm, låter långsökt, jag spånar lite).

Bara nyfiken! :)

Canon skrev det någonstans (var det nu var) att det var frågan om en processförändring..ett enklare/billigare sätt att tillverka sensorn, vilket gjorde att det inte var frågan om exakt samma sensor.

sagan skrev:
Canon skrev det någonstans (var det nu var) att det var frågan om en processförändring..ett enklare/billigare sätt att tillverka sensorn, vilket gjorde att det inte var frågan om exakt samma sensor.

Ah, då var det lite det spåret jag var inne på, inte så långsökt mao. Minns inte heller var jag fick det ifrån.

En fråga har en eos 1N, Tamron 90 macro, canon 28-105, canon 75-300 IS & en 2x konverter vad ska jag kompletera med för objektiv för att behålla samma brännvid vid köp av en 10D.

Fredde. skrev:
En fråga har en eos 1N, Tamron 90 macro, canon 28-105, canon 75-300 IS & en 2x konverter vad ska jag kompletera med för objektiv för att behålla samma brännvid vid köp av en 10D.
EF 17-40/4L och 50/1.8 eller 50/1.4. Zoomen ger tillbaka det du förlorar på vidvinkelsidan och 50 motsvarar knappt ditt 90 - härlig porträttbrännvidd. Om du väljer ett makrofemti så får du makro vid motsvarande brännvidd som innan med nitti. Sigmas makrofemti ger dig 1:1 utan adapter och tycks faktiskt (enligt tester - bilda dig en egen uppfattning) vara något skarpare än Canons. Efter Canons prissänkning ligger de ganska nära varandra i pris.

Istället för att starta ny tråd så ställer jag min fråga här:

Jag har nu bestämt mig för att köpa följande till min 10D:

http://www.scandinavianphoto.se/?15139

och

http://www.scandinavianphoto.se/?15224

ALLA verkar ju rekommendera 28-135 objektivet.

Det problem jag haft hittils är det att jag fått Error99 i displayen ca var 4:e klick, och måste starta om kameran för att få den att fungera igen.

Jag har kört med ett Canon 28-90, ett silvrigt som följde med min Eos300 som jag köpte för ca 5 år sedan. För sugit objektiv antar jag. Jag har till och med pratat med Canons produktansvarige i sverige, men ingen har kunnat gett mig svar på vad som är knas. Hoppas verkligen att det blir bättre nu med det nya objektivet, för min garanti är tvärslut...och JA det var dumt att tro att mina gamla objektiv skulle funka...:(

Men men, vad tror ni om det objektiv jag föreslagit?

Och var ska dom inhandlas? Scandinavianphoto.se eller? Gör ingenting om det skiljer sig några hundralappar hit och dit.

Mvh Patrik

niklasl skrev:
Du kan stryka mig från den listan... ;-)

Jag har det obj och är nöjd utifrån pengarna det kostade,,,

Många väljer den pga IS, man bör hellre välja den pga det rika omfånget. IS kommer enligt mig mer till sin rätt vid långt tele.

Skarpheten kan disskuteras, enligt mina krav så duuuger den, inte mer. Försöker undvika regelrätt "landskaps/petig arkitektur"-foto med den har jag märkt,,,,

Man bör vara medveten om varför man köper detta objektiv,,,Men så är det väl med allt:)

Mvh Niclas.

Du kan stryka mig från den listan... ;-)

Rekommendera ett annat i den prisklassen då?

Jag har det obj och är nöjd utifrån pengarna det kostade,,,

Många väljer den pga IS, man bör hellre välja den pga det rika omfånget. IS kommer enligt mig mer till sin rätt vid långt tele.

Skarpheten kan disskuteras, enligt mina krav så duuuger den, inte mer. Försöker undvika regelrätt "landskaps/petig arkitektur"-foto med den har jag märkt,,,,

Man bör vara medveten om varför man köper detta objektiv,,,Men så är det väl med allt:)

Mvh Niclas.

Ok, skarpheten kan disskuteras...men kommer det vara bättre än mitt nuvarande? Det som földe med Eos300...ett 28-90, som max kan kosta 1000:- i butik...

Mvh patrik

Bättre JA.
Det beror ju hela tiden på vad man jämför med, såklart.
Jag är i det stora hela nöjd med skärpan och spec omfånget, IS,en är bara ett "ok" pluss i kanten enligt mig.

Mvh Niclas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar