Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv superzoom, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

JITO

Medlem
Jag har läst och läst om objektiv, olika foruminlägg och tester. Om någon orkar ge mig sina kommentarer om mitt val av objektiv vore jag glad!

Jag har en 350D med det vanliga 18-55 objektivet.Jag skall nu skaffa en zoom och var först inne på 70-300 etc men efter att ha tänkt lite mer så tror jag att jag skall skaffa en så kallad superzoom eftersom jag vet att jag är lat och vill inte hålla på och byta objektiv och fotar mycket på barn etc och vill ha ett objektiv med hela zoomomfånget.

Jag är absolut en amatör, fotar helst mina barn, natur etc och har väl inte så stora krav. Vill ha bildstabilisering.

Efter att ha sonderat lite har jag kommit fram till följande alternativ:

Sigma AF OS 18-200/3,5-6,3 DC
Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS
Tamron AF 28-300/3,5-6,3 XR Di VC
Tamron AF 18-270/3,5-6,3 Di II VC LD IF Macro

Tacksam för era kommentarer så jag kan fatta ett beslut till slut!

Tack

Jill

Har själv Sigmas med bildstabilisator och jag är generellt nöjd.
Tänk dock på att fullt utzoomat så krävs det bra med ljus och som jag upplevt det så är det framförallt utomhus som 200mm blir mest användbart. Åandra sidan så är det ju inte särskillt ofta att man zoomar max inomhus.

Summa sumarum så är jag helnöjd med detta.

Ska tilläggas att jag idagarna köpte ett Canon 50mm 1.4, och där kan man snacka om ljusstarkt.
//A

Tack för era svar!
Jo jag har ju förstått att det är ljuset man förlorar men som du säger så zoomar man inte till 200 inomhus, inte i vår lilla trea i alla fall :)

Tack för tipset på testerna, skall läsa med en gång!