Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Objektiv som fastnat
- Trådstartare osip
- Start datum
jpgrahn
Aktiv medlem
Hejsan
Har en Nikon D800 och använder ofta mitt Nikon 200-400 mm
Nu är det så att det inte går att ta bort från kameran, sitter fast
Någon som har tips på hur få bort det utan att behöva "bruka våld"
Mvh
Sören H
Första frågan får väl bli om det fungerar normalt för övrigt? Kan man fotografera som vanligt?
Blir det rätt exponering? Rätt fokus etc.
Normalt sett finns det ett litet glapp i ett monterat objektiv. Man brukar kunna vrida på det litegrann trots att det sitt fast.
osip
Medlem
Första frågan får väl bli om det fungerar normalt för övrigt? Kan man fotografera som vanligt?
Blir det rätt exponering? Rätt fokus etc.
Normalt sett finns det ett litet glapp i ett monterat objektiv. Man brukar kunna vrida på det litegrann trots att det sitt fast.
Hejsan
Exponeringarna blir rätt och det fokuserar som det ska
Går bara inte o få bort från kameran
/Sören H
frwe
Aktiv medlem
Jag skulle gissa att en skruv i bajonetten har skruvat ut sig, antingen i kameran eller på objektivet. På en av mina telekonvertrar var det så men som tur var fick jag loss det genom att lirka. Håll paketet år olika håll och lirka och se om det kan lossna litet. I annat fall är det väl "bara" att lämna in.
Ett par andra tankar, sätt vredet för auto- manuell fokus på kameran till manuell, gör det samma på objektivet. Ta ut batteriet så kameran blir strömlös.
Det är väl så mycket jag kan komma på.
/Frode
Ett par andra tankar, sätt vredet för auto- manuell fokus på kameran till manuell, gör det samma på objektivet. Ta ut batteriet så kameran blir strömlös.
Det är väl så mycket jag kan komma på.
/Frode
Kent Helgesson
Aktiv medlem
Om du inte har gjort det redan...håll kameran rätt upp , dvs objektivet ned och finlirka. Funkar inte det...håll kameran ned med objektivet rakt upp och lirka. Är också inne på att en skruv har skruvat ur sig.
Man kanske skall bruka "skruvlåskläggo" på grejorna framöver.
eskil23
Aktiv medlem
Det skulle inte jag göra. Det förstör plasten.
thogr
Medlem
Jag råkade också ut för detta förra helgen. Min teleconverter TC-14II fastnade på min D800. Omöjlig att få loss. Jag har skickat in den till Nikon Service. De tog emot den i fredags, så jag vet ännu inget mer. Intressant dock att höra att jag tydligen inte är ensam om detta. En liten sak till - Ett par veckor innan detta hände råkade jag ut för det motsatta. Plösligt lossnade huset från mitt 500/4, som jag hade på stativet och bar över axeln, och föll rakt ner, studsade på min fot och for ner i en stenplatta på marken, med objektivfattningen uppåt. Förmodligen tack vare min L-bracket, som alltid sitter på, höll kameran. Jag hade bara minuterna innan funderat på om just den inte var onödig barlast, men tänkte att den är iallafall en störtbåge, vilket den ju visade sig vara!
Hur som helst undrar jag om bajonetten inte redan då hade något fel, som kan ge upphov till att antingen fastna i låst eller upplåst läge så att säga. Ibland händer det ju att man inte klickar i objektivet ordentligt, men du funkar inte autofocus, så jag är säker på att det inte var fallet den här gången. Knappast troligt att jag råkat trycka på knappen av misstag heller, med tanke på hur jag bar kameran.
Hur som helst undrar jag om bajonetten inte redan då hade något fel, som kan ge upphov till att antingen fastna i låst eller upplåst läge så att säga. Ibland händer det ju att man inte klickar i objektivet ordentligt, men du funkar inte autofocus, så jag är säker på att det inte var fallet den här gången. Knappast troligt att jag råkat trycka på knappen av misstag heller, med tanke på hur jag bar kameran.
Kent Helgesson
Aktiv medlem
Lite off topic...men vad används en L-bracket till ? Sökte men fann ej.
frwe
Aktiv medlem
Lite off topic...men vad används en L-bracket till ? Sökte men fann ej.
http://www.scandinavianphoto.se/pro...raplatta-ty-5diiil-till-canon-eos-5d-mark-iii
/Frode
eskil23
Aktiv medlem
Inte heller där står det vad den används till. Är det för att snabbt och smidigt byta mellan stående och liggande bildformat?
thogr
Medlem
Update: Fick just besked från nikon
Pinnen i bajonettfattningen var av. Det gick att laga, men tyvärr var hela huset så skevt av smällen när jag tappade huset att det inte gick justera in speglar, skärpa mm. Så min D800 är tyvärr skrot nu.
Så nästa anhalt blir försäkringsbolaget.
Jag råkade också ut för detta förra helgen. Min teleconverter TC-14II fastnade på min D800. Omöjlig att få loss. Jag har skickat in den till Nikon Service. De tog emot den i fredags, så jag vet ännu inget mer. Intressant dock att höra att jag tydligen inte är ensam om detta. En liten sak till - Ett par veckor innan detta hände råkade jag ut för det motsatta. Plösligt lossnade huset från mitt 500/4, som jag hade på stativet och bar över axeln, och föll rakt ner, studsade på min fot och for ner i en stenplatta på marken, med objektivfattningen uppåt. Förmodligen tack vare min L-bracket, som alltid sitter på, höll kameran. Jag hade bara minuterna innan funderat på om just den inte var onödig barlast, men tänkte att den är iallafall en störtbåge, vilket den ju visade sig vara!
Pinnen i bajonettfattningen var av. Det gick att laga, men tyvärr var hela huset så skevt av smällen när jag tappade huset att det inte gick justera in speglar, skärpa mm. Så min D800 är tyvärr skrot nu.
Så nästa anhalt blir försäkringsbolaget.