lonian
Aktiv medlem
Undrar om det år någon som har testat den första Tamron-objektivet för Nikon Z, Tamron 70-300/4,5-6,3 Di III RXD? Den har ju funnits rätt länge för Sony men inte gjort särskilt mycket väsen om vad den går för. Jag har gått igenom recensioner som finns på YouTube men det skulle vara intressant om någon av FS-följarna har färska erfarenheter med objektivet på Z6/7/9.
För min del ligger intresset i att byta Tamron 100-400/4,5-6,3 till just detta objektiv, mycket på grund av vikten. 70-300 väger ju endast 525 gr mot 1150+adapter och stativfäste för 100-400. Frågan är om den optiska prestandan i 70-300 är så pass acceptabel att det kan ersätta den något längre brännvidden?. Det saknas optisk stabilisering i 70-300 men finns i 100-400, vilket gör att man får lita på Tamrons kompabilitet med Nikon-husets IBIS.
En annan fråga är om man skall vänta och se vad som kommer härnäst från tredjepartshåll. Det pågår tydligen någonting bakom kulisserna vad gäller andra objektiv än Nikkor med Z-fäste.
Jag la en kommentar till Matt Granger att han borde jämföra Nikon Z 100-400 med Tamrons 70-300. Hur som så släppte han en video om just detta och går att titta på här.
Tamron 70-300mm VS Nikkor 100-400mm
Summan är :
"Its a niche lens, if you are on a budget, you're shooting outdoor sport you're going to have lots of light to work with so you can be at F8 and still have a good shutterspeed, Great. If not, keep saving or maybe adapt one of the DSLR lenses, that's going to give you an even cheaper option".