Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv fråga.

Produkter
(logga in för att koppla)

granen87

Medlem
Hej hej jag är inte så insatt i de analoga kamerorna, men min far var en skicklig fotograf och hade en del kameror och objektiv.
Mitt fotointresse har jag fått genom honom :)

Han gick bort förra året, en kamera han hade som heter Canon F1 med en del objektiv,
jag undrar ifall det finns någon digital Canon som kan använda F1'ans objektiv? någon som vet?

Jag har nyligen köpt en ny kamera Canon Powershot G6 men till den vet jag utan tvekan att dom inte passar.

Vet inte vad det är för modeller på F1'ans objektiv som ligger här hemma och "skräpar" men det är några, ett för macro och ett långt och några andra.

Jag undrar ifall dom dära svin-dyra kamerorna canon har som säljs för en ca: 40.000kr och uppåt (digital proffskamera) har fäste för gamla analoga objektiv.

Själv köpte jag min nya G6'a för att jag tar väldigt mycke bilder i naturen och närbilder.
 
Det enkla svaret är att det inte går.

Det långa svaret är att det finns några mellanringar på marknaden att få tag på, MEN du förlorar den automatiska nedbländningen och automatiken.

Det blir alltså väldigt bökigt att fotografera på detta sätt och det är väl främst om man har ett spännande specialobjektiv som ett ljusstarkt tele som det är intressant.
 
froderberg skrev:
Det enkla svaret är att det inte går.

Det långa svaret är att det finns några mellanringar på marknaden att få tag på, MEN du förlorar den automatiska nedbländningen och automatiken.

Det blir alltså väldigt bökigt att fotografera på detta sätt och det är väl främst om man har ett spännande specialobjektiv som ett ljusstarkt tele som det är intressant.

okej, då får man kanske sälja den till någon som hellre kör analogt eller ge bort den till någon släkting som fotograferar mycket.
 
granen87 skrev:
okej, då får man kanske sälja den till någon som hellre kör analogt eller ge bort den till någon släkting som fotograferar mycket.

Varför inte behålla F 1:an , som är en mycket bra kamera, och köra analogt me den?
 
Sålde nyligen en kompis mans gamla fotoprylar bl a en gammal Canon F1. Nu kan jag nästan ångra mig lite att jag själv inte köpte den billigt för att testa att köra lite analogt med. Men vid närmare eftertanke så är det rätt skönt att slippa lämna in en film o vänta på att få se bilderna också.

Jag sålde en hel väska m två kameror o flera objektiv för 1200 kr. Säkert ruskigt fyndpris men de stod ju bara o samlade damm hos min kompis.
 
Uttryck skrev:
Sålde nyligen en kompis mans gamla fotoprylar bl a en gammal Canon F1. Nu kan jag nästan ångra mig lite att jag själv inte köpte den billigt för att testa att köra lite analogt med. Men vid närmare eftertanke så är det rätt skönt att slippa lämna in en film o vänta på att få se bilderna också.

Jag sålde en hel väska m två kameror o flera objektiv för 1200 kr. Säkert ruskigt fyndpris men de stod ju bara o samlade damm hos min kompis.

1200 spän för en F1'a med flera objektiv !!!!!!
Herregud ! Varför visste inte jag det :(
Du hade fått BETYDLIGT mer av mig för prylarna, säg inte att det var en F1 old i bra skick också ,,,,,gråt, nej tala inte om det, vet inte om jag klarar av att höra det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.