Annons

Objektiv för landskapsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

k jonas i persson

Aktiv medlem
Hej alla pentaxianer och andra som läser här,

jag undrar vilka objektiv ni använder för landskapsfoto. Jag sitter med en K10D och har kitgluggen (18-55), FA35/2.0, FA50/1.4 och en teleglugg som vi kan glömma i sammanhanget. Vad använder ni och fotar med när nu är ute i naturen och vandrar?

mvh
Jonas
 
Jag använder allt från 18-200mm fördelat på ett antal olika gluggar, beroende på vad jag vill ha för bild...

Vidvinkel för vyer och mycket djupkänsla
Tele för "ihoptryckta" landskap, t ex vägar mm och utsnitt..
 
Jag använder mitt FA 28-105 f/3,2-4,5 mycket. FA 50 f/1,7 tycker jag mycket om, även FA 135 f/2,8 - så dessa tre tillhör mitt "standard-kit" för landskapsfoto.

Teleobjektiven är bra för att isolera delar i landskapet, FA 28-105:an kör jag mest istället för en normal. Jag är helt klart sugen på DA 35 f/2,8 Macro Limited när det släpps till försäljning under våren. :)

Hälsar
R
 
Själv har jag ett Tamron 17.50 f2.8 som fun gerar alldeles utnärkt. Skarpt och bra.

Gå dock till en butik om du ska köpa detta objektiv. Många exemplar strular lite med fokus iklusive mitt. Det är ju iochförsig bara att skicka det på service men endå!

canon 17-40 f4 är ju inte heller fy skam om du har pengarna.
 
Jäklar vilken miss. man kanske ska läsa tråden innan man svarar. ursäktar för den.

Och varför tipsade jag om canon 17-40 f4!? Kanske var lite trött:p
 
Landskapsfoto är en falang som inte kräver så mycket av objektivet. När du bländar ner så får du kvalité. Men ett bra stabilt stativ är till desto mer nytta.
 
Diverse

Jag tillbringade 3 veckor i Tasmanien med 3 objektiv, dels 16-45, 50-135 och den gamla trotjänaren FA 80-320. Majoriteten av bilderna tog jag med DA* 50-135
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.