Annons

Objektiv för konsertfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

simon.frojmark

Aktiv medlem
Hejsan! Jag är lite inne på att börja konsertfota lite grann, men skulle vilja ha lite mer kul objektiv på bländare 2,8 eller starkare. Just nu har ja Sigma 18-50 2,8. Men vad känner ni som ev. är vana att man har mest användning för sedan, ett tele eller en supervidvinkel/fisheyezoom?

Är lite inne på antingen Sigma 70-200, Tokina 11-16 eller Tokina 10-17. (Finns väl även idéer om fasta brännvidder)
Vad tror ni?
Har ni andra objektivtips eller tips på övrig utrustning som kan var bra vid konsertfoto?
 
Jag har ett Nikon 70-200 f/2.8 VR som jag plåtat en del konserter med.

På Min D200 funkar det bra och autofokusen är sjukt snabb.
 
det kan jag förstå, anledningen till att jag inte skrev med det är priset:p Ett sånt är ännu lite för mycke pengar!
 
har 24-70 2.8 på ena kameran och 70-200 2.8 på andra kameran. då går det snabbt att växla. Dock är det kul att foto konsert med ett fast objektiv, det är en bra utmaning.

Själv har jag lust att skaffa mig en tredje kamera och köra 14-24 på den.
 
beror lite på vad för konserter du tänker fota.
såg att du har en D40x, så ett 85/1.8 funkar ju inte så bra, och ska du ha ett 50mm måste du satsa på nikons eller sigmas AF-S/HSM 50/1.4
jag skulle rekommendera ett fast objektiv, antingen 35/1.8 (jag har sigma 30/1.4, men det är väl lite dyrare) eller ett 50/1.4 i första hand.
får du 1/30s med f/2.8 blir det 1/80s med f/1.8 eller 1/125s med f/1.4
det kan göra en ganska stor skillnad för hur bra bilder man kan få! är väldigt ofta allt annat än ett flödande ljus på mindre ställen.
ett 35/1.8 funkar ju bra som normalobjektiv på din kamera oxå, perfekt för "social snapshots" under det mörkare halvåret tycker jag.

men visst, ett ljusstarkt tele är inte helt fel heller...
jag brukar inte sakna mer vidvinkel än 17 el 20mm som brukar vara det vidaste jag använder på konserter. men hade man fotat mycket hardcore hade nog mitt 12-24/4 åkt på lite mer tillsammans med blixten.
 
Fast kanske inte är så dumt ändå, men är den nya 35an värd att satsa på? Är den skarp. Finns det nån risk för CA när man fotar konserter förresten?
 
Jag använder ett Sigma 24-70/2.8 väldigt mycket när jag fotar konserter. Mitt Sigma 18-50/2.8 blir nästan inte alls använt.

Brännvidder mellan 24-70 är mycket lämpliga om du kommer nära scenen. Är du litet längre bort behöver du nog t.ex. ett 80-200/2.8 eller 70-200/2.8

Här är litet exempelbilder, samtliga tagna med D200 + Sigma 24-70/2.8, ISO800-1250, Varierande inställningar men kring 1/20-125 f/2.8-4

En "mörk" konsert, mycket bakljus, litet frontljus: http://www.bqrockfoto.fi/?p=460

Bra belysning, litet längre avstånd med här: http://www.bqrockfoto.fi/?p=382

Konsert med kanonbelysning: http://www.bqrockfoto.fi/?p=439
 
Har du provat ditt 18-50/2.8 vid konsertfoto? Börja med det och se hur det känns. Får du mörka bilder så bör du fundera på fast optik. Tycker du vinkeln blir för mycket vidvinkel, så fundera på andra brännvidder. Du får inga kanonbilder utan erfarenhet och att du känner gränserna.
 
och undvik blixt så länge som du bara kan... Det är kanske svårt att fota konsert utan blixt i början. Men... på större spelningar kan du bokstavligen bli utslängd om du kör en blixt när du står i scendiket.
 
growingart: Nej mitt Sigma är såpass nytt att jag faktiskt inte fått något seriöst tillfälle att testa det på konsert, men jag tänkte att det ändå kunde vara värt att fråga vad mer som kan var avärt att ha, men jag antar att det, som oftast är fallet, är en smak- och situationsfråga så jag får börja testa lite oftare själv?
Och Tigerjohan, självfallet tänker jag inte använda blixt, det skulle ju även förstöra bilderna eftersom jag i pricnip skulle eliminera det befintliga ljuset...

Någon som har lite andra praktiska tips till en som är ny inom konsertfotovärlden? Hur brukar ni göra för att få fotopass? Någon som har tips på kommande hårdrocks/metalspelningar eller annat bra man kan fota?
 
Jag är själv ny men jag delar gärna med mig hur jag har gjort.
Jag kollar när något band har spelning på någon klubb eller så i staden, jag kontaktar både band och arrangör och lägger fram hur det är och frågar om jag får fota. Jag har inte fått ett nej ännu, oftast tycker mindre och okända band att det bara är kul om någon vill fota deras spelning.

Sen låter jag banden och arrangören använda bilderna på sin hemsida om de lägger med mitt namn och hemsideadress i samband med bilderna.
Sålänge jag själv ringer och frågar om jag får komma och fota så tänker jag inte börja begära betalning och dessutom är det väldigt små band som uppträder halvgratis.

Som det ser ut nu så har mitt gratisfotande lett till 2 jobberbjudanden med rejäl ersättning.
 
Skadar inte att fråga, info är gott. Men följ rådet ovan snarast, mindre spelningar är det nästan aldrig några problem, för det är ganska kul att fota konserter. Du kommer att få en miljard råd, men följ ditt hjärta och hur det funkar för dig. Man behöver dessutom erfarenheten, såvida man inte är guds gåva till fotokonsten.
 
Beror på vad för sort konsert du ska fotografera och hur nära du kommer. Har använt 35mm optik och det har gått hur bra som helst, men skärpedjupet blir ditt problem, du kan inte få enbart en bandmedlem och de andra i bakgrunden riktigt. Utan du måste tänka på hur du fotar.

Har använt mitt voigtlander 180/4 utan problem, dock så har jag inbyggd stabilisering i huset.

35mm
http://farm3.static.flickr.com/2082/2822197502_9662df4913_b.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3004/2824637321_9e4f40f5a3_b.jpg
 
Beror på vad för sort konsert du ska fotografera och hur nära du kommer. Har använt 35mm optik och det har gått hur bra som helst, men skärpedjupet blir ditt problem, du kan inte få enbart en bandmedlem och de andra i bakgrunden riktigt. Utan du måste tänka på hur du fotar.

Har använt mitt voigtlander 180/4 utan problem, dock så har jag inbyggd stabilisering i huset.

35mm
http://farm3.static.flickr.com/2082/2822197502_9662df4913_b.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3004/2824637321_9e4f40f5a3_b.jpg

Det där var riktigt snyggt! Men som ni säger så får jag väl börja med att hänga på lokala ställen för att få lite mer erfarenheter. Då behöver det ju inte kosta på så mycket heller...
 
Ett begagnat Nikon 80-200 2,8 finns ju också som alternativ till
dagens 70-200. Finns i bra skick för runt 7000 sek,
 
Jag använder 28-75/.28 tamrons till 90%, hyffsat billigt för sjukt bra objektiv, 70-200/2.8 är också riktigt nice men hamnar man väldigt nära kan det blir lite tight. fasta objektiv är just klockrena om man hamnar på rätt ställe (tycker jag) men dock vill JAG iallafall ha lite zoom möjlighet..

Detta är enbart min åsikt så visst smaken och hur och vad man använder brukar gå åt olika håll.
 
fasta objektiv är just klockrena om man hamnar på rätt ställe (tycker jag) men dock vill JAG iallafall ha lite zoom möjlighet..

ibland är det ett zoom-objektiv som ger dig mer möjligheter, ibland är det den extra ljusstyrkan som ger dig större möjligheter :)
jag tycker det funkar utmärkt att blanda :)
har nån kombo av 12-24/4, 17-50/2.8, 80-200/2.8, 20/1.8, 30/1.4, 50/1.4, 85/1.8 i väskan för konsertfoto oftast. varierar lite beroende på storlek på stället och förväntat scenljus.
 
ibland är det ett zoom-objektiv som ger dig mer möjligheter, ibland är det den extra ljusstyrkan som ger dig större möjligheter :)
jag tycker det funkar utmärkt att blanda :)
har nån kombo av 12-24/4, 17-50/2.8, 80-200/2.8, 20/1.8, 30/1.4, 50/1.4, 85/1.8 i väskan för konsertfoto oftast. varierar lite beroende på storlek på stället och förväntat scenljus.

Håller helt med dig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.