Annons

Objektiv för konsertfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
för den som har AF motor i huset så är det läge att kolla på begagnade gluggar, jag har ett nikkor 80-200 2.8 skjutzoomen som jag köpte för ett par år sedan, gav 4000 för det.

Annars är nikkor 50mm 1.4 (eller 1.8) ett bra alternativ när det är mindre scener.

kolla på www.andersbjork.net för exempel.
 
Nikon har grymma 2,8-zoomar med AF-S, jag har 17-35 och 28-70 och använder nu nästan bara de (mina konsertbilder finns på www.superlativum.se), för ett halvår sedan föredrog jag fasta objektiv men zoomarna är minst lika bra.

Jämför man Nikons mot exempelvis Tamrons eller Sigmas objektiv har Nikon mycket bättre autofokus och bildkvalitet på stora bländare, det är onödigt att blända ner på båda mina zoomar.

Ekonomiskt är det ju bättre med fasta objektiv, har du en D40 är ju 35/1,8 klockren för konserter.

För att få fotopass kontaktar du arrangören och berättar varför du vill fota, det går ofta bra att få fotopass även om man inte fotar för någon publikation.
 
Hejsan! Jag är lite inne på att börja konsertfota lite grann, men skulle vilja ha lite mer kul objektiv på bländare 2,8 eller starkare. Just nu har ja Sigma 18-50 2,8. Men vad känner ni som ev. är vana att man har mest användning för sedan, ett tele eller en supervidvinkel/fisheyezoom?

Är lite inne på antingen Sigma 70-200, Tokina 11-16 eller Tokina 10-17. (Finns väl även idéer om fasta brännvidder)
Vad tror ni?
Har ni andra objektivtips eller tips på övrig utrustning som kan var bra vid konsertfoto?

http://www.bildofoto.se/knutters_kisa_2007_rogga/index.htm

Taget med en EOS 350 och 85mm /f1.8. Håll i hatten!!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.