Annons

objektiv för fotofrafering inomhus (vidvinkel)

Produkter
(logga in för att koppla)

nesko

Ny medlem
Hej!

Jag har en Nikon D70 och behöver förslag/tips om passande objektiv man skall köpa för fotografering inomhus.
Jag skulle vilja fotografera lägenheten inför försäljning och vill helst satsa pengar på ett eget objektiv samt lägga tid på att experimentera och fota i stället för att betala till fotografen.
Alla tips är välkomna gällande objektiv, bra ställen på nätet att köpa billigt samt eventuella tips om själva fotograferingen.

Fotar ofta för mäklare och använder det för ändamålet förträffliga Sigma 10-20 3.5-5.6 tillsammans med D300. Du behöver blixt (eller mjukvara för att lägga ihop bilder från bracketing) och stativ.
Kan nog vara svårt att på ett tillfälle och utan handledning lära sig så mycket så att bilderna blir lika bra som från en van interiörfotograf men det är ju förstås roligare än att leja någon.

Fotar ofta för mäklare och använder det för ändamålet förträffliga Sigma 10-20 3.5-5.6 tillsammans med D300. Du behöver blixt (eller mjukvara för att lägga ihop bilder från bracketing) och stativ.
Kan nog vara svårt att på ett tillfälle och utan handledning lära sig så mycket så att bilderna blir lika bra som från en van interiörfotograf men det är ju förstås roligare än att leja någon.

Tack Per!

Menar du att jag behöver en extra (extern) blixt eller räcker den som redan finns inbyggd (fälls ut vid användningen).

Annars har jag en uppfattning att bilder för lägenhetsförsäljning inte behöver vara av så stor kvalité. De skall locka till visningen men jag tror knappast att någon potentiell spekulant lägger någon större vikt på detta - i alla fall är det min egen erfarenhet. Man tittar på beskrivningen, läget, planlösningen och kollar bilderna bara för att se om det finns något uppenbart man annars skulle ha missat men är aldrig grund för beslutet om man skall gå på en visning eller inte.
Efter visningen har men dessa lite som en referens.
Fast jag kan ha fel men det är i alla fall vad jag tror.
Sedan har jag kvar försäljningsprospektet från den tid jag köpt den så jag kan låna idéer från den och göra ganska lika bilder (lika i den mening att de har i princip samma innehåll/betraktningsvinkel vilket underlättar lite :) ).

Tack Per!

Menar du att jag behöver en extra (extern) blixt eller räcker den som redan finns inbyggd (fälls ut vid användningen).

Annars har jag en uppfattning att bilder för lägenhetsförsäljning inte behöver vara av så stor kvalité. De skall locka till visningen men jag tror knappast att någon potentiell spekulant lägger någon större vikt på detta - i alla fall är det min egen erfarenhet. Man tittar på beskrivningen, läget, planlösningen och kollar bilderna bara för att se om det finns något uppenbart man annars skulle ha missat men är aldrig grund för beslutet om man skall gå på en visning eller inte.
Efter visningen har men dessa lite som en referens.
Fast jag kan ha fel men det är i alla fall vad jag tror.
Sedan har jag kvar försäljningsprospektet från den tid jag köpt den så jag kan låna idéer från den och göra ganska lika bilder (lika i den mening att de har i princip samma innehåll/betraktningsvinkel vilket underlättar lite :) ).

Som du säger, bilderna ska locka till visningen. Du som säljare vill ha så många som möjligt på din visning, så många som möjligt som ställs inför beslutet. Då blir chansen större att två eller fler tycker att de hittat det perfekta boendet (vilket ger dig mer betalt).

Bilderna är oftast det första intrycket man får av bostaden. Man får en känsla av att man gillar stället (eller inte). Så mycket positiva känslor som möjligt kring objektet för köparen närmare ett beslut. Som du säger kollar man på bilderna även efter visningen. De påverkar såklart hur man minns bostaden (öppen och ljus eller som något plottrigt med gulstick).

Det blir vanligare och vanligare att folk deltar i bjudningen utan att ens ha varit på visning (de som flyttar långt). Då blir bilderna inte bara det första intrycket, de blir det enda.

Det finns anledning att allt fler mäklare använder fotografer i stället för att plåta själva. Anledningen är att de tjänar på att betala någon som ökar värdet på objekten.

För övrigt tror jag att köpare även efter köpet är aningen mer nöjda med sitt köp ifall bilderna var snygga. Precis som vilken annan produkt som helst känns det fint att ha en grej som via marknadsföring gjorts attraktiv. Det är svårt att värja sig mot.

Om kvaliteten ändå känns oviktig för dig är det väl bara att knäppa lite kort...

En vän till mig är mäklarfotograf och köpte ett signa 10-20 men lämnade tillbaka det, det var alldeles för oskarpt i kanterna. Han skaffade ett tokina 11-16 2.8 istället och det var som natt och dag.

En vän till mig är mäklarfotograf och köpte ett signa 10-20 men lämnade tillbaka det, det var alldeles för oskarpt i kanterna. Han skaffade ett tokina 11-16 2.8 istället och det var som natt och dag.

Tackar för tipset!

Efter att jag läst lite recensioner på nätet (i synnerhet denna http://www.kenrockwell.com/tokina/11-16mm.htm) så har jag faktiskt bestämt mig för tokina objektivet.
Under längre tid har jag funderat på att skaffa ett vidvinkelobjektiv och detta blev en bra anledning att äntligen kunna fatta beslutet och till och med motivera för mig själv att det är värt pengarna :)

Tackar för tipset!

Efter att jag läst lite recensioner på nätet (i synnerhet denna http://www.kenrockwell.com/tokina/11-16mm.htm) så har jag faktiskt bestämt mig för tokina objektivet.
Under längre tid har jag funderat på att skaffa ett vidvinkelobjektiv och detta blev en bra anledning att äntligen kunna fatta beslutet och till och med motivera för mig själv att det är värt pengarna :)

Hurvida Tokinas 11-16 står sig mot Sigma vet jag inte. Men jag ägde ett Tokina för några år sedan och tyckte det var ganska bra! Satsa på ett sådant.

Jag har tokina 12-24 och är supernöjd. Den spänner över ett större område och jag tycker personligen att detta är mycket värt, även om 11-16 objektivet fått mycket bra värden. Det enda negativa med 12-24 ;an är att det är ett mycket tungt och stort objektiv, men det andas kvalité.
JB

Nu förstår jag ju att du kommer använda objektivet till mycket mer än just att fota din läghet och då är kanske Tokina 11-16 är bättre, särskilt med tanke på ljuskänsligheten. Vid interiörfoto använder man inte så stora bländaröppningar så där spelar det mindre roll. Då är det viktigare med de extra millimetrerna på brännvidden. Det är stor skillnad på 16 och 20mm. Du har ju god tid på dig för lägenhetsfotot så ett par objektivbyten har ju ingen betydelse.

Vid foto av bostäder är det en sak som är speciellt utmanande och det är att få till balansen mellan utomhusljus, inomhusljus och blixtljus. Om man kör utan blixt och exponerar så att interiören bllir lagom ljus blir armaturerna och/eller fönsterljuset kraftigt överexponerat. När man har en blixt kan man i stället exponera så att fönsterljuset blir perfekt och sedan sätta blixten på lagom styrka för att även interiören ska komma upp i lagom ljusnivå. Det kräver en kraftig blixt, särskilt om det är en solig dag. Studsa helst blixtljuset mot taket (eller en reflexskärm) för att slippa fula skuggor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar