martinot
Aktiv medlem
Det finns ju upplysningsvis andra kameror och objektivkombinationer oxå som gör samma jobb som mitt förslag. Typ Olympus EPL 7 och en 17/1,8 eller lumix 14/2,5, 20/1,7.......
Köpte precis ett Fujinon XF 16/1.4 WR för bla detta som jag hämta ut idag. Bara tagit några enkla foton inne på lunchen idag, men än så länge ser det riktigt lovande ut.
Men, som du och många varit inne på, det finns en massa bra lösningar och förslag på detta "problem", i lite olika storlekar och även prisklasser.
Ovan Fujinon är ju hyfsat dyrt (även om jag fick det för -15% och dessutom cash back just nu), men köpte för några veckor sedan ett Fujinon XF 18/2,0 R.
Det är visserligen klart ljussvagare, och inte alls lika skarpt och fint som mitt nya 16/1,4, men ändå i samma härad gällande bildvinkel. Köpte det av en här på Fotosidan för 3000, och det är där de brukar ligga på som begagnat. Sitter fint på mitt gamla begagnade X-E1 som jag köpte i höstas för 1800.
Inte heller en så dum kombination för inomhusfoto (om det inte är sport/action). Totalkostnad alltså 4800 för den beg.lösningen.
Så hyfsat bra kompakt foto behöver inte vara så grymt dyrt om man letar lite "second hand", eller kikar på utgångna modeller.
Samsung nämndes tidigare som reas ut, men även X-Pro1 har nästan getts bort "gratis" i kit med dessa objektiv då säljarna vill bli av med husen. Så leta runt lite!
Annars så tycker jag att du fått väldigt bra tips på lösningar för din Nikon. Så finns många bra lösningar åt dig nu! Nu är det bara att välja...