Annons

Objektiv för att fota inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns ju upplysningsvis andra kameror och objektivkombinationer oxå som gör samma jobb som mitt förslag. Typ Olympus EPL 7 och en 17/1,8 eller lumix 14/2,5, 20/1,7.......

Köpte precis ett Fujinon XF 16/1.4 WR för bla detta som jag hämta ut idag. Bara tagit några enkla foton inne på lunchen idag, men än så länge ser det riktigt lovande ut.

Men, som du och många varit inne på, det finns en massa bra lösningar och förslag på detta "problem", i lite olika storlekar och även prisklasser.

Ovan Fujinon är ju hyfsat dyrt (även om jag fick det för -15% och dessutom cash back just nu), men köpte för några veckor sedan ett Fujinon XF 18/2,0 R.

Det är visserligen klart ljussvagare, och inte alls lika skarpt och fint som mitt nya 16/1,4, men ändå i samma härad gällande bildvinkel. Köpte det av en här på Fotosidan för 3000, och det är där de brukar ligga på som begagnat. Sitter fint på mitt gamla begagnade X-E1 som jag köpte i höstas för 1800.

Inte heller en så dum kombination för inomhusfoto (om det inte är sport/action). Totalkostnad alltså 4800 för den beg.lösningen.

Så hyfsat bra kompakt foto behöver inte vara så grymt dyrt om man letar lite "second hand", eller kikar på utgångna modeller.

Samsung nämndes tidigare som reas ut, men även X-Pro1 har nästan getts bort "gratis" i kit med dessa objektiv då säljarna vill bli av med husen. Så leta runt lite!

Annars så tycker jag att du fått väldigt bra tips på lösningar för din Nikon. Så finns många bra lösningar åt dig nu! Nu är det bara att välja... :)

Instämmer i att Sigma 18-35 låter skräddarsydd för dig! Ner mot 10mm så blir perspektiven lätt så förvrängda att folk inte vill vara med på porträtt ändå.
Men du behöver ju inte skaffa en ny kamera för det. Bara blända ner och höj ISO i din vanliga dslr tills du når samma skärpedjup och brus.
Exakt, det man vinner med liten sensor i skärpedjup förlorar man i brusprestanda. Med andra ord är det bara att blända ner och höja ISO på den större sensorn, oftast med bättre resultat.

Men du behöver ju inte skaffa en ny kamera för det. Bara blända ner och höj ISO i din vanliga dslr tills du når samma skärpedjup och brus.

Självklart! Om bara objektivets vidvinklighet är tillräcklig vilket inte var fallet med 35an. Sen är det det där med att fota med en stor kamera kontra en liten på fester o middagar.

Självklart! Om bara objektivets vidvinklighet är tillräcklig vilket inte var fallet med 35an.

Okej, bra att vi är överens. Jag måste ha missförstått vad du menade när du skrev:

"Gruppbilder i trånga utrymmen, stora bländare, "stora" sensorer och korta avstånd anser jag ställa höga krav på var fokus hamnar om avsikten är att alla vid bordet ska ser skarpa ut, med en Canon G16 eller motsvarande löser sig det mesta..."

"Gruppbilder i trånga utrymmen, stora bländare, "stora" sensorer och korta avstånd anser jag ställa höga krav på var fokus hamnar om avsikten är att alla vid bordet ska ser skarpa ut, med en Canon G16 eller motsvarande löser sig det mesta..."

Gruppbilder i trånga utrymmen innebär också, av nöden, korta brännvidder. Och om hyperfokalen ligger på dryga tre meter så spelar det där med exakt fokus inte så stor roll.

Själv har jag använt mig av Tokina 11-16 f2.8 på en D7000 som jag älskat.
Funkar väl så länge man inte står i hörnen av bilden.

Signa 17-50 f/2.8 OS HSM kanske?

Mycket bra och prisvärt objektiv. Inte riktigt samma nivå som deras 18-35 men i gengäld bildstabilisering och ett större omfång, så om du även plåtar annat än inomhus kanske även de egenskaperna är aspekter att beakta?

Håller med, jag köpte ett i julas och är nöjd än så länge. Bildstabiliseringen gör nytta inomhus, fast det förutsätter att folk sitter stilla...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=586341

En blixt att studsa mot taket borde göra mer nytta än ett objektiv med väldigt stor bländare om man vill ta kort på en grupp människor inomhus? Blir ju inte så många i fokus annars ändå menar jag. Då kanske man klarar sig på ett billigt kit-objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar