Annons

Objektiv för foto inomhus utan blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag önskar mig ett objektiv som är tillräckligt ljusstarkt för foto inomhus/skymning/fest som jag inte behöver använda blixt till. Mestadels porträtt fotografering.

Jag har en 300d och funderar på ett fast 28mm f1.8 eller ett 50mm f1.8 alt. f1.4.

Har någon bilder med ovannämda objektivtyper i en bildsituation inomhus utan blixt att dela med sig av?

Vad bör jag tänka på?

Tack på förhand!
 
tomas_bostrom skrev:
Jag har en 300d och funderar på ett fast 28mm f1.8 eller ett 50mm f1.8 alt. f1.4.

Jag hade faktiskt helt klart rekommenderat Sigmas 20/1.8a som är ett otroligt trevligt objektiv. Bra vidvinkel(trots x1.6), ljusstark, gediget byggd och väldigt bra optiskt.

Minus som en del kan tycka(men som jag upplever som positivt) är att vissa upplever den lite tung med sina ungefära 550g, jag själv tycker bara det gör den mera tålig och gedigen. Filtergänga är 82mm, så det kan man se som ett litet minus, men ska man ha den som du tänkt är ju inte massa filter det man hänger på primärt. Att den sen är en bra bit billigare än Canons 28/1.8a du funderade på(som blir en 44mm) väger över också.

Sigman har visserligen inte USM, men den fokuserar väldigt snabbt och låter knappt ändå.

Rekommenderas starkt.
 
Tänk på hur mycket du vill ha med.
Det går alltid att ta ett steg framåt inomhus men oftast är problemet att man inte kan backa tillräckligt för att få med allt.
Det är bra men inte nödvändigt om blixten klarar av att lysa ut den brännvidd du väljer.
 
Ska du mest använda objektivet till porträtt rekommendare jag ett 50mm. Ger ju 80 på en 1,6 kamera.

Själv har jag EF 50/1,4 usm som jag är mycket nöjd med.
 
Canon EF 50/1.8 Mk I

Har jag, och den fungerar utmärkt för mig! Jag har den på en "vanlig" filmkamera, som jag laddar med 400-film och det blir helt underbara bilder med den, både med och utan blixt, fast jag brukar alltid sätta på blixten i alla fall och rikta den mot taket som upplättning.

Det ger mig främst en garanti för jämt exponerade bilder, eftersom inomhusljuset skiftar så mycket, ju längre bort från fönstrena man befinner sig.

Nackdelen för din del, är brännviddsförlängningen, som gör det svårt att använda objektivet i vanliga rum.

Jag tycker att 50an visserligen ger bra bilder, men inomhus i en vanlig bostad känns det som om jag gärna hade tagit till 28mm istället, för att få mer vidvinkel, iom att man sällan kan backa så långt att allting skall rymmas, utan att de fotograferade människorna måste tränga ihop sig i soffan eller ett gruppporträtt.

Det gäller särskilt ifall jag försöker ta en "dokumentär" bild, där det händer intressanta saker i både för- och bakgrund.
 
Köpte ett 50mm/1.8 i somras för att kunna ta bilder utan blixt på vår nyfödda. Förvisso så har jag en analog Nikon, men det funkar klockrent. 50mm/1.4 är kanske ytterligare ett strå vassare, men prisskillnaden är rätt stor. Med 400-film och någorlunda nära ett fönster blir slutartiderna korta nog för att slippa oskärpan från alla viftande armar och ben... :)

Man får hålla koll på fokuseringen bara, skärpedjupet är minimalt med största bländaröppningen när man plåtar på nära håll. Fast det är väl inte direkt en nackdel när man tar porträtt.

Har du en zoom idag kan du ju enkelt testa hur de olika brännvidderna passar och om du får med motiven som du tänkt dig...

/magnus
 
Jag har haft två stycken EF 50 1,8. Optiskt är det i princip likvärdiga med mitt EF 50 1,4.
Men byggkvaliteten skiljer enormt.
Och så har 1,4 USM vilket är mycket bra.

Mitt ena 1,8 gick i sönder totalt vid ett 1m fall (det gör förmodligen alla objektiv...).

Mitt andra 1,8 har börjat trilskas med fokuseringen (glapp/trögt med AF-knappen).

Så de dryga 2000:- jag gav för ett begagnat 1,4 usm i nyskick har jag inte ångrat.
 
Jag använder både Canon 50/1.4 och Sigma 24/1.8 för inomhusbilder utan blixt. Båda fungerar ypperligt. Med en 300D blir det ibland snålt med utrymme om man vill ha med mer än en person på bilden, då är 24:an väldigt bra att ha till hands. Jag har också köpt mina begagnade, till hyfsade priser.
 
Tack för alla bra tips!

Efter lite eftertanke med er insiktsfulla kommentarer som hjälp känns brännvidderna 20 - 24 mm som mest aktuella. Sigma 20mm f1.8 känns som en het kandidat.

- Någon som kan dela med sig av bilder tagna med detta objektiv?
- Erfarenheter av manuell fokus?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.