Annons

Objektiv för djurfotografering inomhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peeperman

Ny medlem
Har fått tips om objektiv till min Nikon d7100, som kan vara lämpligt för djurfotografering inomhus:
Nikkor 35 mm f1.8.
Vill kunna fotografera mina katter inomhus, framför allt porträttfoto, men även i rörelse. Är i dagsläget inte beredd lägga ner 15-20000 för ett lämpligt objektiv. Söker därför ett billigare alternativ som fungerar åtminstone "hyfsat".

Betraktar mig som nybörjare, så är självklart öppen och tacksam för alla förslag och råd.
Nikkor 35 mm f1.8 ligger i prisklass 1500-2000 - är dock öppen för att lägga till någon tusenlapp för ett vettigt objektiv som fungerar för ändamålet.

Tacksam för synpunkter och andra förslag.
 
Har fått tips om objektiv till min Nikon d7100, som kan vara lämpligt för djurfotografering inomhus:
Nikkor 35 mm f1.8.
Vill kunna fotografera mina katter inomhus, framför allt porträttfoto, men även i rörelse. Är i dagsläget inte beredd lägga ner 15-20000 för ett lämpligt objektiv. Söker därför ett billigare alternativ som fungerar åtminstone "hyfsat".

Betraktar mig som nybörjare, så är självklart öppen och tacksam för alla förslag och råd.
Nikkor 35 mm f1.8 ligger i prisklass 1500-2000 - är dock öppen för att lägga till någon tusenlapp för ett vettigt objektiv som fungerar för ändamålet.

Tacksam för synpunkter och andra förslag.

Nikkor 35 mm f1.8 är mycket bra/skarpt och framförallt väldigt prisvärt.

Jag köpte själv mitt 35 mm f1.8 här på fotosidans Köp/Sälj för 750Kr :) Inte ett märke och ser ut som nytt. Så glöm inte kolla där med. PS/ Istort sett alla seriösa fotografer är rädd om sin utrustning, så att köpa beggat är winwin för båda parter.
 
Nikon DX 35mm 1,8 är ett underbart objektiv, skarpa fina bilder och fin bakgrundsoskärpa blir det också.
Kan tillägga att en väninna till mig använde det mycket då hon hade sin Nikon D300s och med bra resultat.

Tror du blir väldigt nöjd med det till porträtt.
 
Möjligen kan 50 mm vara ännu lämpligare.

Peeperman, har du ett standardzoomobjekt som följde med kameran? I så fall kan du lätt kolla om 35 eller 50 mm är lämpligast. Ställ in zoomobjektivet på respektive brännvid och fotografera katterna en studn, så märker du snabbt vilken som är lämpligast.

Både 35/1,8 och 50/1,8 är billiga och skarpa.

Per.
 
Möjligen kan 50 mm vara ännu lämpligare.

Peeperman, har du ett standardzoomobjekt som följde med kameran? I så fall kan du lätt kolla om 35 eller 50 mm är lämpligast. Ställ in zoomobjektivet på respektive brännvid och fotografera katterna en studn, så märker du snabbt vilken som är lämpligast.

Både 35/1,8 och 50/1,8 är billiga och skarpa.

Per.

Tack alla för svar och respons! Har bara haft min kamera en par månader, och min första digitala systemkamera, så det är mycket att lära sig och testa. Oerhört värdefullt för mig med respons.
Verkar som att det är ett vettigt val av objektiv, och inte minst prismässigt. Funderar däremot lite mellan 35 och 50 brännvidd.

perstromgren - kikade in på din sida och såg en bild där du fotat er katt. Jättefin bild tycker jag. Har jag förstått det rätt? Är den fotad med Nikkor 50/1,8?
Har testat med brännvidd 35 resp 50, på min zoom (18-140) men har lite svårt att bestämma mig. Finns både för- och nackdelar med resp brännvidd. När jag såg bilden på den katt du fotat, väger jag dock över åt 50. Jättefin bild på katten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.