Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Objektiv för att utvecklas mest?
- Trådstartare beccaboll
- Start datum
Peterus
Aktiv medlem
Om jag ska vara en tråkmupp så tycker jag att det eventuella behovet av nya gluggar ska styra eventuella inköp.
Att utvecklas som fotograf kan man gott göra med Din befintliga utrustning. 18-200 mm täcker in väldigt mycket.
Gillar Du makrofoto så kanske den befintliga utrustningen sätter lite gränser?
Gillar Du fågelfoto så kanske ett längre tele behövs?
/Peter
Att utvecklas som fotograf kan man gott göra med Din befintliga utrustning. 18-200 mm täcker in väldigt mycket.
Gillar Du makrofoto så kanske den befintliga utrustningen sätter lite gränser?
Gillar Du fågelfoto så kanske ett längre tele behövs?
/Peter
Gucco
Avslutat medlemskap
Nytt objektiv?
Nytt objektiv...? Att utvecklas handlar lika mycket om att fotografera, fotografera mycket. Stäng av blixten, arbeta med befintligt ljus ex... välkomna brus, andra motiv... eller få andra infallsvinklar... objektivet... jag tror det handlar mer om seende hos fotografen Men visst, om du vet VAD du är ute efter kan en uppgradering vara ett steg på vägen. Jag köpte min K5 för bruset... och har slutat använda blixten. Personligen använder jag bara en brännvidd... 35mm f2, det tvingar mig att utveckla seendet på ett annat sätt. Vad är ditt sätt att utmana ditt seende?
Nytt objektiv...? Att utvecklas handlar lika mycket om att fotografera, fotografera mycket. Stäng av blixten, arbeta med befintligt ljus ex... välkomna brus, andra motiv... eller få andra infallsvinklar... objektivet... jag tror det handlar mer om seende hos fotografen Men visst, om du vet VAD du är ute efter kan en uppgradering vara ett steg på vägen. Jag köpte min K5 för bruset... och har slutat använda blixten. Personligen använder jag bara en brännvidd... 35mm f2, det tvingar mig att utveckla seendet på ett annat sätt. Vad är ditt sätt att utmana ditt seende?
atotowi
Aktiv medlem
Ligger mycket i detta. För mig så har det aldrig varit viljan att utvecklas som drivit inköp av utrustning utan idén om en bild (och då har jag mer grejer än de flesta hobby fotografer). För mig har följande saker varit viktigast för utvecklingen (och nu ska man ha i minne att jag är en särpräglad "hantverkare" där tekniken/utförandet är viktigare än "motivet"):
1. Att fotografera medvetet dvs ha en bild idé som ska förverkligas. Tvingar en att tänka efter hur bilden ska göras val av tidpunkt på dagen/året, hitta plats, vilken brännvidd, slutartid, bländare osv
Självklar "misslyckas" man men då är det bara att göra nya försök och rätta till det som blev fel.
2. Titta på och kommentera bilder. Här är bildpoolerna på fotosidan ovärderliga. Det är bara att öppna upp en bildpool och börja med första bilden och börja ställa frågorna till sig själv. Vad tycker jag, varför tycker jag så. osv och försöka formulera det i ord och konkreta saker istället för bara gillar/gillar inte. Mest utvecklande för mig har varit att titta på bilderna jag inte gillar direkt. Varför gillar jag inte bilden, vad behöver göras annorlunda sen kan man ta det som en utmaning att göra bilden bättre. Sen kanske inte allt ska skrivas som en kommentar... (läs artikeln om att kommentera bilder) Men skriv kommentarer på andras bilder.
azek99
Aktiv medlem
Instämmer med atotowi.
Annars har jag märkt att jag ofta stressar iväg i fotosituationer men med ett stativ tar jag det lugnare och lär mig mkt mer av kamerainställningar, komposition, mm.
Ang. macro provade en väns närbildsfilter vilket var över förväntan. Kommer snart skaffa ett macro så snart ekonomin tillåter det men tills dess kan det nog bli ett +2.
Annars har jag märkt att jag ofta stressar iväg i fotosituationer men med ett stativ tar jag det lugnare och lär mig mkt mer av kamerainställningar, komposition, mm.
Ang. macro provade en väns närbildsfilter vilket var över förväntan. Kommer snart skaffa ett macro så snart ekonomin tillåter det men tills dess kan det nog bli ett +2.
antonlindstrom
Aktiv medlem
När jag känner att det kliar i fingrarna och fotosinnet men inte har något specifikt jag vill fotografera brukar jag kolla bilder på nätet, hitta 3-10 st bilder som kräver olika teknik, tänk, utrustning och utmaning. Sen beger jag mig och försöker skapa mina egna versioner av dessa.. Det är inte ofta de blir särskilt lika, men det är inte tanken heller. Att ha något man vill skapa, och sedan blanda det med improvisation och sätta sin egna touch, det är både lärorikt och väldigt skoj.
Sen är det klart att det kan behövas specifik utrustning, men prova med det du har och om det inte går alls vet du förmodligen vad som fattas för att du ska kunna skapa en bild du kan vara nöjd med en lång tid framöver.
Lite off topic, men samma sak gör jag med efterbahndling.. Hittar något att försöka efterlikna till en början, för att sedan svänga till det själv efter förmåga.
Sen är det klart att det kan behövas specifik utrustning, men prova med det du har och om det inte går alls vet du förmodligen vad som fattas för att du ska kunna skapa en bild du kan vara nöjd med en lång tid framöver.
Lite off topic, men samma sak gör jag med efterbahndling.. Hittar något att försöka efterlikna till en början, för att sedan svänga till det själv efter förmåga.
beccaboll
Medlem
Hej alla! Tack för alla bra svar!
Jag är faktiskt lite sån och har alltid varit att jag tror att utrustningen gör mest hos en fotograf, men det gör det ju verkligen inte. Jag tänkte mer om det fanns kanske någon speciell brännvid eller sorts objektiv som gör att jag själv måste vara lite mer uppmärksam när jag tar kort, och gör att jag måste hitta nya vinklar/ställen att fota på för att utvecklas. Men ni har rätt, med den utrustningen jag redan har kommer jag väldigt långt, det är väl bara jag som måste ut i naturen, göra fotosessioner lite mer för att utvecklas ännu mer. Att pröva nya platser gör ju det ännu mer spännande
Men tack för alla kommentarer och jag tar det till mig som ni säger
Jag är faktiskt lite sån och har alltid varit att jag tror att utrustningen gör mest hos en fotograf, men det gör det ju verkligen inte. Jag tänkte mer om det fanns kanske någon speciell brännvid eller sorts objektiv som gör att jag själv måste vara lite mer uppmärksam när jag tar kort, och gör att jag måste hitta nya vinklar/ställen att fota på för att utvecklas. Men ni har rätt, med den utrustningen jag redan har kommer jag väldigt långt, det är väl bara jag som måste ut i naturen, göra fotosessioner lite mer för att utvecklas ännu mer. Att pröva nya platser gör ju det ännu mer spännande
Men tack för alla kommentarer och jag tar det till mig som ni säger
Twilice
Aktiv medlem
Får man inte tycka att foto är intressant för teknikens skull ? Måste man vara bildaktit revolutionerande? Jag tycker det är jättekul att testa ett annat objektiv och tänka "ok såhär kan man ta bilder med denna, undrar om jag kan göra likadant. Sen ser man aha, det var såhär man gjorde." Det finns inget bättre sätt att lära sig om skärpedjup än att använda sig av macro objektiv
Lars_E
Aktiv medlem
För att ta ett helt annat spår...
Finns det något fototekniskt du återkommande inte är nöjd med i dina bilder?
Sånt som inte har med själva optiken att göra egentligen.
Såna saker som exempelvis "Fasen, jag såg inte grejerna i bakgrunden... igen!" eller "Varför överexponerar kameran jämt i granskog"
Forska lite i eventuellt befintlig problematik av det slaget, det är billigare och minst lika utvecklande.
Finns det något fototekniskt du återkommande inte är nöjd med i dina bilder?
Sånt som inte har med själva optiken att göra egentligen.
Såna saker som exempelvis "Fasen, jag såg inte grejerna i bakgrunden... igen!" eller "Varför överexponerar kameran jämt i granskog"
Forska lite i eventuellt befintlig problematik av det slaget, det är billigare och minst lika utvecklande.
Frocli
Aktiv medlem
Jag vill absolut råda dig att titta närmare på ett makroobjektiv. Skärpa och skärpedjup får en ny intressant innebörd, dessutom kommer du att upptäcka en värld du inte trodde fanns. Tamron 90 mm är ett erkänt bra objektiv.
Räkna med att du också behöver an stativ, som är gjort för macro, om du ska macrofotografera.