Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt vs. begagnat

Produkter
(logga in för att koppla)

Törnfeldt

Medlem
Hej,
Hur säkert är det egentligen att köpa en begagnad digital systemkamera?

Jag har ställt frågan till en del butiker som säger att de aldrig skulle köpa ett begagnat kamerahus. Däremot kan det vara ok att köpa begagnade gluggar!

Naturligtvis talar de för egen sak men hur ser verkligheten ut? Vad är era erfarenheter och vilka fallgropar ska man akta sig för?

/Sebastian
 
jag har köpt 2 beg hus och mitt nästa kommer med största sannolikhet också att vara beggangnat.

Se bara till att säljaren inte kört slut på den bara.

man tjänar många goa slantar, och förlorar egentligen inte så mycket. (Då utgår jag fråna tt man köper äldre än ett år, och att garanti inte finns med i bilden)

Troligen står en beg 5d i tur för mig.
 
Inget fel att handla begagnat MEN jag tycker att priserna ligger helt fel.

Om modellen fortfarande säljs i butik tycker jag att 50-60% av ny-priset är lagom. Utgångna modeller bör ligga runt 30-40%. I många fall vill säljarna ha 70-80% av nypriset och då är mer prisvärt att köpa nytt. Som begagnatmarknaden ser ut nu så tycker jag att man skall fundera på att importera istället.
 
Senast ändrad:
Att köpa begagnat eller inte är dels en fråga om ekonomi och om vad man ska ha sakerna till. Jag är själv entusiast och har inte råd att köpa nya hus, inte de jag vill ha i alla fall, så jag satsar på begagnat. Hade först en 10D och har nu en 5D, båda har varit bra skick och fungerat utan problem. Se bara till att kolla grejorna först.

Ska man ha köra yrkesinriktat är det en annan sak, då är det nog mer lönande att köpa nytt.

Huruvida begagnatpriser är rätt eller fel kan man ju alltid diskutera men det är ju så att marknaden sätter priserna. Själv är jag som alla andra, antar jag, vill köpa billigt och sälja dyrt. Men det blir sällan på det viset ;-)

Att butiken säger som de gör är väl ganska självklart, de vill ju sälja mer nytt.

Vad är det för kamera du tänkt dig?
 
Själv köper jag hellre beg gluggar än kamerahus.
Såg annonser några byter 1D Mark mot ny 40D och blev direkt fundersam eftersom 1D Mark är bättre än 40D. Antar att de kört hårt med 1D Mark så vill byta mot 40D. Eller vad säger ni?
 
Jag håller helt med Birger. VIsst kan man köpa begagnat -- men bara om priset är vettigt, alltså högst 50-60 procent av nypris. I dagens läge skulle jag nog importera istället.
 
Begagnat via butiker

Jag köper det mesta begagnat, även hus. En anledning är för att jag har helt enkelt inte har råd att bara köpa nya prylar.

Det går ju faktiskt att köpa begagnade kamerahus via butiker med garanti!
Jag köpte tex min D2H hos Mattssons foto i lund och jag fick jättebra hjälp av dem när kameran strulade.

Så begagnat behöver inte alltid innebära köp av privatperson.
 
Med tanke på omsättningen i systemkameravärlden är det väl alldeles utmärkt att köpa begagnat - folk köper svindyra kameror som dom knappt hinner använda innan det är dags att köpa nästa modell nåt år senare (fråga mig inte varför), och vräka iväg den gamla på blocket.

Tänk dig att kunna köpa en ett år gammal bil som gått 1000 mil och ser sprillans ny ut, för 50% av nypriset för ett år sedan. Skulle du tveka? (jovisst, årets modell drar 5% mindre soppa och har fräsig läderklädd växelspaksknopp..)

Per
 
Vad är det för kamera du tänkt dig? [/B][/QUOTE]

Jag har främst tittat på K10D, D80 och 400D. Dock ligger inte 400D så bra i handen, litet grepp.
 
Inga av de kamerorna du nämnt är direkt några yrkeskameror så det troliga är om man hitta några begagnade att de inte gått så värst mycket. Visst kan de ha gjort det men det ser man oftast på skicket ganska snabbt. K10D har ju fördelen att vara lite rejälare och mer tätad, det skyddat både elektroniken och slutaren.

Jag hade inte tvekat en sekund att köpa begagnat, är man osäker så välj en som du har möjlighet att titta på och testa innan köpet.

Lycka till med köpet.
 
Lite generellt tror jag det är mindre ekonomiskt att köpa en aktuell modell begagnat än en som fått en ersättare; just nu verkar t.ex. bizarrt nog D80 kosta mer än D200 på blocket.

(tja, säljarnas prissättning, och man vet inte vad de går för i slutändan - med det skulle inte förvåna mig om det faktiskt är så med tanke på hur många som byter upp sig från D200 till D300 just nu)

Per
 
Det lustigaste med beg priserna är ju att vissa säljare anger priset de köpte kameran för som nypris. Det är ju helt irrelevant om de betalde 8000 för något som kostar 5000 nu i butik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.