Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt tele-objektiv men vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Visst kan de vara svaga linser vi längsta läget men håller du inte med om att de kan producera bra bilder fotografiskt/estetiskt sett?
Om det fotografiskt/estetiska inte innefattar krav på bildkvalitét så givetvis, det säger sig självt.
 
sagan skrev:
Om det fotografiskt/estetiska inte innefattar krav på bildkvalitét så givetvis, det säger sig självt.


Jag tror helt säkert att dessa bilder även kan uppvisa "bildkvalitet"!

Tex Cosina har ju ett 100-400 f6,3 objektiv som har kass skärpa jämfört med många andra. Många dömmer ut linsen totalt.. Jag har sett många kvalitativa bilder med just den simpla linsen, bilder som visst har ett estetiskt värde men även kvaliteter som ok skärpa och kontrast.

Vi kan inte utgå ifrån att alla har krav på bästa skärpa som finns. Jag utgår hellre ifrån att folk söker det som är bäst enligt deras krav och generella önskemål.

Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Jag tror helt säkert att dessa bilder även kan uppvisa "bildkvalitet"!
Där har vi helt olika uppfattningar.

FOTO:s test visar tydligt att det i princip inte finns någon skärpa alls(!) vid 500mm.

Som jag skrev...den duger nog till 5x7.5cm utskrifter..i bästa fall.
 
Senast ändrad:
Många har en tendens att köpa en lins som sägs vara bra i tron att då också själv ta bättre bilder,, en förvirrande position och minst sagt tråkig för självförtroende när bilderena inte blir mycket bättre.

Visst har linserna sina fysiska begränsningar men jag menar att fotografen som känner sin lins också bör veta hur han/hon bäst utnyttjar den.

En tillräckligt skarp lins är endast en del av lösningen på ett fotografiskt problem.
En duktig fotograf som känner sin utrustning oavsett kvalitet är nog den största lösningen på ett fotografiskt problem.

Mvh Niclas,
 
Att man måste kunna hantera sin utrustning för att kunna utnytja fullt ut det är ju givet..men det är ju lixom en helt annan fråga.

Jag skulle aldrig med gott samvete kunna rekommendera ett så dåligt objektiv..till någon.
 
Senast ändrad:
sagan skrev:
Där har vi helt olika uppfattningar.

FOTO:s test visar tydligt att det i princip inte finns någon skärpa alls(!) vid 500mm.

Som jag skrev...den duger nog till 5x7.5cm utskrifter..i bästa fall.


Du och FOTO,s tester. Visst säger de en hel del MEn varför tat dete som konkreta sanningar.

Jag är 99,9% säker på att det går att fota fint printbara bilder i större storlekara än 5x7,5cm;)!! 0,1% osäker eftersom jag inte gjort det själv. Konstigt att du tar detta som Absolut sanning, förunderligt.

Men visst är det ok med olika uppfattningar;)!

Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Du och FOTO,s tester. Visst säger de en hel del MEn varför tat dete som konkreta sanningar.
Jag har testat många objektiv och jämfört resultaten med FOTO:s tester..de stämmer hur bra som helst, så det är inte bara taget ur "luften".

Samtliga objektiv som FOTO:s tester visat vara skarpa, har oxå varit det i praktiken och samma sak med de som visat dålig skärpa i testerna, de har oxå visat sig vara det i praktiken.
 
Senast ändrad:
sagan skrev:
Att man måste kunna hantera sin utrustning för att kunna utnytja fullt utden är ju givet..men det är ju lixom en helt annan fråga.

Jag skulle aldrig med gott samvete kunna rekommendera ett så dpligt objektiv..till någon.

Det är ju inte en helt annan fråga eftersom en fotograf som hanterar ett enligt dig dåligt objetktiv också kan skapa mycket kvalitativa bidler utifrån linsens begränsningar.

Skulle du inte kunna rekommendera linsen till någon som söker just en sådan utifrån hans/hennes krav?
Många har inte dina krav Kim;)!!!

Mvh Niclas,
 
sagan skrev:
Jag har testat många objektiv och jämfört resultaten med FOTO:s tester..de stämmer hur bra som helst, så det är inte bara taget ur "luften".

Så bra;)!

Låter liksom lite konstigt eftersosm du ofta har sagt att du vill ha bevis på det och det. Hur kan du då utgå ifrån FOTO,s tester som du inte har gjort själv?


Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Det är ju inte en helt annan fråga eftersom en fotograf som hanterar ett enligt dig dåligt objetktiv också kan skapa mycket kvalitativa bidler utifrån linsens begränsningar.
Det går inte att trolla...det går inte att få ut mer optisk kvalitét än vad objektivet medger, oavsätt hur duktig fotograf man är.

Niclasfoto skrev:
Skulle du inte kunna rekommendera linsen till någon som söker just en sådan utifrån hans/hennes krav?
Många har inte dina krav Kim;)!!!

Mvh Niclas,
Jag har hittils inte stött på någon som vill ha ett objektiv som ger bedrövlig bildkvalitét..tror inte jag kommer göra det heller.

Vill man dock ha det så finns det betydligt billigare alternativ än sigmas 170-500:a.
 
Niclasfoto skrev:
Låter liksom lite konstigt eftersosm du ofta har sagt att du vill ha bevis på det och det. Hur kan du då utgå ifrån FOTO,s tester som du inte har gjort själv?
Hur jag kan utgå ifrån att FOTO:s tester stämmer, talade jag just om...de har visat sig stämma i praktiken...läser du inte vad jag skriver?
 
sagan skrev:
Hur jag kan utgå ifrån att FOTO:s tester stämmer, talade jag just om...de har visat sig stämma i praktiken...läser du inte vad jag skriver?


Hehe, joda visst förstår jag det du skriver. Jag läser såklart varje ord. Den respekten kan du lita på att jag ger dig Kim!!
**

Nu är det så att jag inte orkar visa min point från fler vinklar för att Du skall förstå. Ínser att jag inte kommer igenom;), Dete är helt ok.

Förstår enligt dina sista svar att du bommar på min Mening.

Jaja, intressant att vi kan ha så olika uppfattngar. Men det mest intressanta är ju att jag absolut förstår det du skriver men att inte du förstår det jag skriver. Du kanske upplever det precis tvärt emot;)

Mvh Niclas,
 
Stämmer, jag har svårt att förstå hur du kan rekommendera ett så dåligt objektiv, som kostar så pass mycket.

När jag rekommenderar ett objektiv så ska det vara ett objektiv som ger maximal bildkvalitét per krona.

Jag tar mina rekommendationer på största allvar och skulle inte rekommendera ett objektiv (eller annat) om jag inte var helt övertygad om att det var den produkten som gav mest för pengarna.
 
Senast ändrad:
sagan skrev:
Stämmer, jag har svårt att förstå hur du kan rekommendera ett så dåligt objektiv, som kostar så pass mycket.

När jag rekommenderar ett objektiv så ska det vara ett objektiv som ger maximal bildkvalitét per krona.

Kostar och kostar,,, beggat så är det knappast så dyrt numera!

När jag rekommenderar ett objetkiv så ska det vara ett objektiv som uppyller det kvalitetskrav som man kan ställa på linsen utifron fotografens individuella behov.

DÄr kan man mycket väl komma att rekommendera ett billigt objektiv både ur ekonomisk och optisk perspektiv.


Vi tänker mycket lika, vilket inte var en överaskning;) Det som skilljer oss åt är att jag upplever att du kommentarar utefter dina krav på optisk prestanda och glömmer de individuella behoven som de olika köparna har.

Men det är ju så som jag ser det såklart;)


MvH Niclas,
 
sagan skrev:

Jag tar mina rekommendationer på största allvar och skulle inte rekommendera ett objektiv (eller annat) om jag inte var helt övertygad om att det var den produkten som gav mest för pengarna.

Så du menar att du inte glömmer individens krav då?

Det känns som att dina krav dominerar i dina rekommendationer som tydligt gäller för andra med andra krav.

Men som sagt det kanske är MIn uppfattning och ingen annans;==)!

Mvh NIclas,
 
Niclasfoto skrev:
Så du menar att du inte glömmer individens krav då?
Individen vill säkerligen i samtliga fall (har svårt att tänka mig något annat) få ut så mycket som möjligt för sina pengar.

Så, som svar på din fråga, nej, jag glömmer inte det.
 
Niclasfoto skrev:
DÄr kan man mycket väl komma att rekommendera ett billigt objektiv både ur ekonomisk och optisk perspektiv.
Visst kan man rekommendera ett billigt objektiv, men jag tycker inte 170-500:an är billig eller optiskt acceptabel (vid 500mm), jämfört med vad man får.

70-300 DL macro är ett kap därimot...kostar inte mer än runt (under) 1000-lappen begagnad.
 
sagan skrev:
Individen vill säkerligen i samtliga fall (har svårt att tänka mig något annat) få ut så mycket som möjligt för sina pengar.

Så, som svar på din fråga, nej, jag glömmer inte det.


Visst och där bottnar vi!!

Mest för Pengarna och ---> INDIVIDEN!

Jag upplever det dock utan tvekan det som att dina personliga krav på optisk prestanda dominerar generellt i ditt skrivna om optik.

Alla har inte dina krav oavsett om dina krav är höga eller låga.

Jaja, nog om detta, när vi har nått bottnen så finns det ju bara ytan kvar att "uppnå";)!

Mvh Niclas,
 
Där bevisar du min point KIm!

sagan skrev:

70-300 DL macro är ett kap därimot...kostar inte mer än runt (under) 1000-lappen begagnad.

VISST EXAKT;)! MEN kanske är det inte ett KAP för en annan som ändå har högre krav och som skulle betalat.

Jag anser att du skriver **lite för mycket utifrån dina egna krav på otiskt prestanda,,, men det har jag ju sagt tidigare;)

Mvh Niclas, som skall äta hemkörd Kebab nu, vissa anser att det inte är mat värd pengarna men utifrån mina krav helt och hållet perfekt ibland;)!!
 
Man kan ju se det så här, risken att göra någon besviken med sina rekommendationer är mycket liten om man rekommenderar riktigt skarpa objektiv.

Därimot är risken stor att personen i fråga blir besviken på bildresultatet om man rekommenderar billigare alternativ.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.