ANNONS
Annons

Nytt roligt objektiv till min D40?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liini

Aktiv medlem
Har redan ett 35/1.8 och ett 70-300, så är sugen på något annat! Är rätt sugen på nått med stor bländare men med mer zoom (tror 1.8 är stor bländare? kanske fel)
någon som har ett förslag på något bra och hyffsat billigt och bra objektiv som kan passa mina önskemål?

/ lina

Har redan ett 35/1.8 och ett 70-300, så är sugen på något annat! Är rätt sugen på nått med stor bländare men med mer zoom (tror 1.8 är stor bländare? kanske fel)
någon som har ett förslag på något bra och hyffsat billigt och bra objektiv som kan passa mina önskemål?

/ lina

Hej ! Finns ju 50mm 1,8 ! Såg det sist på Mediamarkt för 990 kr ! Ska köpa ett själv ! MVH.

Porträtt.

Jag antar att brännvid är 70-300? (kan inte så mycket än)
Jag använder 200-300 för det mesta, men det varierar.

Jag har ju redan 35/1.8 är det inte lite onördigt att köpa 50mm/1.8 då? och autofokusen funkar ju inte på min D40?

Porträtt.

Jag antar att brännvid är 70-300? (kan inte så mycket än)
Jag använder 200-300 för det mesta, men det varierar.

Jag har ju redan 35/1.8 är det inte lite onördigt att köpa 50mm/1.8 då? och autofokusen funkar ju inte på min D40?

Onödigt och onödigt ! Du får ju en helt annan brännvid,som är bättre för tex porträtt ! Sen är ju nackdelen med din kamera att den inte har fokusmotor ! Kanske satsa på ett bättre tele ? Du har inte skrivit vad du vill använda det nya objektivet till eller vad det får kosta,lite svårt för dig att få hjälp då ! MVH.

Sigma har ett par fasta ljusstarka objektiv med inbyggd motor som ger AF med din kamera!

T.ex. ett 50/1,4 för ca 4500 kr.

Brännvidden är som sagt 70-300 mm på din telezoom. Är det 70-300 VR du har eller vilken variant?

När du menar mer zoom, menar du då större zoomomfång eller menar du längre brännvidd?

Större bländare än 2,8 finns inte på någon zoom, 1,8 och 1,4 är bland de största på fasta objektiv även om det finns ett och annat större.

Är det större zoomomfång du vill ha skulle du till exempel kunna kika på ett Tamron eller Sigma 17-50/2,8 eller ett Nikkor 16-85.

Vill du ha längre brännvidd än 300 mm blir det dyrt.......... Vill du ha det med stor bländare blir det nästan skrattretande dyrt ;-)

Med tanke på vad du har för objektiv i nuläget skulle det kanske vara läge att byta till en Nikon D80 eller D90 eller bättre modell med inbyggd AF-motor så du kan få AF på t.ex. Nikkor 50/1,8 och 85/1,8 och en massa andra fina porträttobjektiv!

vad för fisheye lins ska man köpa? Om man skulle kunna få lite tips på någon bra?? vart man kan beställa??

Nej, D40 har ingen inbyggd motor.

Vilket av vilka två menar du? Menar du mellan Nikons och Sigmas fisheye?

Eftersom du inte får autofokus med Nikons så är väl Sigmas lämpligare, men jag vet inget om någon av dem förutom det.

Men autofokus på ett fisheye är väl långtifrån nödvändigt. Skärpedjupet är redan på största bländaren riktigt stort, och inte ofta man fotar på största bländare. På bländare 8 och inställd på en meter är allt från 40cm till oändligt skarpt. Och på största bländaren men fokus på 2m är allt mellan 1m och oändligt skarpt.

Några som funkar fint med d40:

Sigma AF 100-300mm f/4 APO EX DG HSM
Sigma AF 150mm f/2.8 APO EX HSM macro DG D
Nikkor AF-S 85/3.5G vr DX Micro ED
Nikkor AF-S 70-200 f/2.8 vr
Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED
Nikkor AF-S DX 10-24mm f/3.5-4.5G ED
Tokina AF 12-24mm f/4 AT-X Pro DX

Men autofokus på ett fisheye är väl långtifrån nödvändigt. Skärpedjupet är redan på största bländaren riktigt stort, och inte ofta man fotar på största bländare. På bländare 8 och inställd på en meter är allt från 40cm till oändligt skarpt. Och på största bländaren men fokus på 2m är allt mellan 1m och oändligt skarpt.

Ja tack för hjälpen. =)

Några som funkar fint med d40:

Sigma AF 100-300mm f/4 APO EX DG HSM
Sigma AF 150mm f/2.8 APO EX HSM macro DG D
Nikkor AF-S 85/3.5G vr DX Micro ED
Nikkor AF-S 70-200 f/2.8 vr
Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED
Nikkor AF-S DX 10-24mm f/3.5-4.5G ED
Tokina AF 12-24mm f/4 AT-X Pro DX

tack så mycket =)

Onördigt att köpa Nikon 60mm f/2.8G ED AF-S Micro NIKKOR när man har nikon 35mm 1.8? Eller ska jag sattsa på annat? Fotar gärna porträtt

60 mm och 35 mm är rätt olika så jag tror du kommer att ha glädje av båda!

Men gillar du mer "ansiktsporträtt" kanske Nikons nya 85/3,5 VR macro skulle kunna vara något?

Tror mera på 60mm eftersom den är mer allsidig då den bl. a. funkar vid macro och porträtt. 35 mm funkar säkert också som porträtt objektiv ihopparad med kamerahus med dx sensor. Men utifrån de få tester jag läst om 35mm objektivet verkar skärpan inte riktigt vara på topp vid mindre bländarvärden...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar