Annons

Nytt på FS - Följa-knapparna och begränsa händelser

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker det ser bra ut!

Det jag dock fortsättningsvis saknar, och som har efterlysts upprepade gånger av både mig och andra, är en funktion att kunna ställa in vilka av mina aktiviteter som ska synas hos andra, nåt som är ännu mer aktuellt nu när vem som helst kan välja att följa en. Till exempel så vill jag inte att alla mina vänner/följare ska få notiser om vilka bilder jag kommenterar, då jag anser kommentarerna vara en sak mellan mig och fotografen i huvudsak.

Vill nån se vad för bilder jag kommenterat är det bara att gå in på min profil och kolla, det har jag inget emot. Det jag opponerar mig mot är att jag inte har nån som helst koll på vem som får vad för information om mig och mina aktiviteter. Inte heller vill jag att facebook ska publicera information om exakt vilka sidor på internet som jag besöker för alla mina vänner. Det är i princip fråga om samma sak.

Skulle det vara möjligt att få en sån här funktion implementerad?
 
nåt som är ännu mer aktuellt nu när vem som helst kan välja att följa en.

Mjää...;)
Det har även förut gått att, även dolt, följa andra genom att markera dem som favoritfotografer och eventuellt välja att det inte ska visas i profilen. Inget nytt under solen alltså.
 
Kan nog vara en bra funktion men hur kommer det sig att jag på min sida ser att jag följer medlemmar som jag inte själv valt att följa??

Upptäckte denna funktion ikväll och när jag kollade så fanns det en medlem som jag följer som jag alltså inte valt eller ens haft något att göra med, att någon valt att följa mig är ju dennes val men borde inte jag få välja vilka jag vill följa iaf?

Måtte inte detta innebära att de man väljer att följa som har FB sidor där visar mig och mina kontaktuppgifter och jag får oönskade inbjudningar och annat elände från FB för Då är det inte bra, kanske läge att förklara hur den biten funkar?!
 
Kan nog vara en bra funktion men hur kommer det sig att jag på min sida ser att jag följer medlemmar som jag inte själv valt att följa?
Den person du följer kopplades till dig redan 2009 ("Följer" kallades tidigare "Markera som favorit" eller "Markera som intressant") så det är alltså inget nytt, denna person har stått listad under dina Favoriter -> Fotografer länge.

Det finns ingen automatik som lägger till favoriter/följda åt en, så det är troligast att du ändå markerat denne person som intressant sedan tidigare.
 
Den person du följer kopplades till dig redan 2009 ("Följer" kallades tidigare "Markera som favorit" eller "Markera som intressant") så det är alltså inget nytt, denna person har stått listad under dina Favoriter -> Fotografer länge.

Det finns ingen automatik som lägger till favoriter/följda åt en, så det är troligast att du ändå markerat denne person som intressant sedan tidigare.

Hmmm måste vara någon gammal försyndelse då, men får kika på det och åtgärda vid behov.
Tack för förklaringen!
 
Till exempel så vill jag inte att alla mina vänner/följare ska få notiser om vilka bilder jag kommenterar, då jag anser kommentarerna vara en sak mellan mig och fotografen i huvudsak. Vill nån se vad för bilder jag kommenterat är det bara att gå in på min profil och kolla, det har jag inget emot.
Men jag förstår inte riktigt skillnaden där - förutom att det förvisso blir lite lättare för den som följer dig att få händelserna "serverade", istället för att denne besöker din profil periodiskt och kikar, så är det samma information.

Inte heller vill jag att facebook ska publicera information om exakt vilka sidor på internet som jag besöker för alla mina vänner.
Nja, den analogin haltar tycker jag - Facebook skickar information om vad du gör på Facebook till de som följer dig där, precis som Fotosidan gör. Skillnaden är väl att det är mer slutet på Facebook - du har godkänt dina vänner, och kommentarer skall bara nå dessa då. På Fotosidan är alla kommentarer mm publika.
 
Riktigt bra skrivet!


Det jag dock fortsättningsvis saknar, och som har efterlysts upprepade gånger av både mig och andra, är en funktion att kunna ställa in vilka av mina aktiviteter som ska synas hos andra, nåt som är ännu mer aktuellt nu när vem som helst kan välja att följa en. Till exempel så vill jag inte att alla mina vänner/följare ska få notiser om vilka bilder jag kommenterar, då jag anser kommentarerna vara en sak mellan mig och fotografen i huvudsak.

Vill nån se vad för bilder jag kommenterat är det bara att gå in på min profil och kolla, det har jag inget emot. Det jag opponerar mig mot är att jag inte har nån som helst koll på vem som får vad för information om mig och mina aktiviteter.
 
Det finns en skillnad mellan publikt och publikt. Jag vill inte att allt som jag gör blir alltför mycket publikt.



Men jag förstår inte riktigt skillnaden där - förutom att det förvisso blir lite lättare för den som följer dig att få händelserna "serverade", istället för att denne besöker din profil periodiskt och kikar, så är det samma information.


Nja, den analogin haltar tycker jag - Facebook skickar information om vad du gör på Facebook till de som följer dig där, precis som Fotosidan gör. Skillnaden är väl att det är mer slutet på Facebook - du har godkänt dina vänner, och kommentarer skall bara nå dessa då. På Fotosidan är alla kommentarer mm publika.
 
Det finns en skillnad mellan publikt och publikt. Jag vill inte att allt som jag gör blir alltför mycket publikt.
Jag tror en sådan inställning kan ge intryck av "falsk säkerhet", att man tror att de saker man valt bort att kunna sprida som händelser då inte heller kan ses av andra - och så är det ju inte, allt du skriver på Fotosidan är publikt, det måste man alltid tänka på.

Så "alltför publikt" går ju inte att begränsa, så det handlar väl mer om då att det inte skall vara alltför lätt att få reda på vad du gör här - även om man som sagt kan ta reda på samma via din profil.
 
För att göra en lång historia kort:

Förr kunde man välja bort funktionen "Mina vänner". Nu vill jag att man ska kunna välja bort (eller begränsa) funktionen "Följa" och jag verkar inte vara ensam om det.

Jag tror en sådan inställning kan ge intryck av "falsk säkerhet", att man tror att de saker man valt bort att kunna sprida som händelser då inte heller kan ses av andra - och så är det ju inte, allt du skriver på Fotosidan är publikt, det måste man alltid tänka på.

Så "alltför publikt" går ju inte att begränsa, så det handlar väl mer om då att det inte skall vara alltför lätt att få reda på vad du gör här - även om man som sagt kan ta reda på samma via din profil.
 
Senast ändrad:
Vi kan se om fler hör av sig och önskar detta. Enklast vore ju om man kunde välja stänga av Följa helt (och då inte heller kunna Följa andra), precis som möjligheten att stänga Vänner.
 
Vi kan se om fler hör av sig och önskar detta. Enklast vore ju om man kunde välja stänga av Följa helt (och då inte heller kunna Följa andra), precis som möjligheten att stänga Vänner.

Det blir dock väldigt restriktivt. Inte ens om någon lägger upp nya bilder kommer att gå att "följa" i så fall. Jag förstår synpunkten om att inte alla kommentarer och gästboksinlägg ska rassla in på folks sidor, men total avstängning känns väl drastiskt.
 
Men jag förstår inte riktigt skillnaden där - förutom att det förvisso blir lite lättare för den som följer dig att få händelserna "serverade", istället för att denne besöker din profil periodiskt och kikar, så är det samma information.

Nja, den analogin haltar tycker jag - Facebook skickar information om vad du gör på Facebook till de som följer dig där, precis som Fotosidan gör. Skillnaden är väl att det är mer slutet på Facebook - du har godkänt dina vänner, och kommentarer skall bara nå dessa då. På Fotosidan är alla kommentarer mm publika.

Jag tycker att skillnaden är alldeles solklar mellan att passivt bli tilldelad uppdateringar och att aktivt behöva gå in i nåns profil och läsa om man är intresserad. Vill jag inte att alla mina vänner ska bli uppdaterade om precis varenda en kommentar jag skriver - för det angår inte dem överhuvudtaget - så vill jag inte. Jag känner mig obekväm med det, kort och gott.

Jag tycker inte analogin haltar. Det var bara ett extremfall för att förtydliga vad jag menar. Att bara kunna begränsa vad man själv ser av andras aktiviteter men inte ha nån makt över vad man själv sprider tycker jag är illa och enkelspårigt.

Tillägg: Jag tycker inte om idén att stänga av vänner- eller följa-funktionerna, man vill ju att ens vänner ska se när man laddar upp nya bilder. Känns som en alltför hård åtgärd på ett problem som borde vara lätt att lösa.
 
Jag håller med Magnus. Det är precis det jag själv har saknat och frågat efter tidigare. Det är för mig stor skillnad mellan att någon automatiskt får veta allt jag har för mig och att aktivt gå in på min profil och se vad jag har gjort.
 
För ganska längesedan slutade jag att skaffa vänner och markerade som favoriter istället. Om följa är en variant av Favoriter så tycker jag det är bra. Vänfunktionen känns lite utdaterad när man ändå kan följa enskilda medlemmars aktiviteter via Favoriter eller Följafunktionen. Ta bort den är mitt förslag
 
Nu har jag kodat en funktion för att förhindra att de som följer en får vissa händelser. Finns på den nya fliken "Integritet" här http://www.fotosidan.se/member/profile.htm?_tab=integritytab

Notera att det bara gäller dem man följer - om man kommenterar någons bild tex får denne händelsen "ny kommentar från <dig>" även om du blockerat det. För så måste det ju väl vara tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.