Annons

nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

kloakmunk

Medlem
hej
köpte nytt objektiv förra månaden och den låter och knastrar men det gör inte det gamla som är 3 månader gammalt och är likadan . sigma 16mm f/1.4.
känns som något är fel. upptäckte det igår. har fotat med hörlurar innan och dock bara använt den 3 gånger. och skrev till scandinavian photo. jag hoppas dom kan reparera den på service.
jag vill ju att det ska vara tyst som det gamla. vad tror ni kommer dom göra något åt det?
jag anser det låter för mycket men min förra nikon för 10 år sedan lät ju så men det va inte alls samma kvalite som denna. och objektivet va ett zoom och lät för den glappa lite. detta är ju ett fast objektiv och låter vid fokus ändringar.
dock inte om du spelar in video. då arbetar den så långsamt att den inte låter kan jag gissa. men jag ska kontakta dom imorgon och hopppas dom kan godkänna reparation. jag testade och byta objektiv och det är objektivet som låter.

Hej
Steg ett är alltid att prata/kommunicera med återförsäljaren.
Bor du så att du kan ta dig till dem och låta dem känna på det?

Alla objektiv låter olika, du kan inte jämföra ljudet på exempelvis ett Sigma 16 med ett Nikon 16 eller för den delen något annat objektivt.
Har du två identiska objektiv däremot kan du jämföra dem sinsemellan för att höra om de låter likadant?

Först måste ett fel konstateras, efter det kan man börja tänka på hur felet skall avhjälpas.
Det är inte säkert att det är fel på objektivet, det kan vara så att det låter mer än du är van vid. Kanske låter det mer än vad du är villig att acceptera och då får du prata med butiken där du köpt det om det går att lösa på något sätt?

Du skriver inte vilket objektiv det är du har problem med, bara att du jämfört med ett Sigma 16. Vilket är det?
Vilken kamera har du?

/Jon

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto