Annons

Nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars.F

Aktiv medlem
Hej

Funderar på att inhandla ett nytt objektiv. Det som lockar mest är ett Nikon 80-200 2.8. Hur funkar det med ett FX-hus? Eller ska man spara mer pengar och invänta det nya 70-200 2.8? Kanske är Tamron eller Sigmas varianter vettiga alternativ? Nån som har erfarenhet?

/Lars
 
Ingen erfarenhet av nya 70-200 ;)

Men gamla 70-200 funkar bra så länge man inte behöver skarpa hörn också (typ landskapsfotografi vs sport). Är det inte bråttom kan du ju vänta och se vad som händer med priserna.

Annars ska gamla 80-200/2.8 vara väldigt bra optiskt, men saknar såklart VR.

Sigma och Tamron verkar båda få bra omdömen, men jag har ingen egen erfarenhet av dem.
 
80-200 går ganska säkert att köpa beggat i sverige, och det är ett i mitt tycke utmärkt alternativ till de hiskeligt dyra 70-200 VR, jag har plåtat en del med det och jag saknade inte VRn särskillt mycket, det var bara att pressa filmen typ ett steg så fick man tillräckliga tider.
 
Jag har hittat en del begagnade, men dom har vart för dyra. Lika mycket eller mer än vad man får ge för ett nytt i USA....
 
Inte vad jag vet från B&H. Men går det så kanske det är ett alternativ. Fast jag tror att alternativet i så fall är USPS, som också begär deklaration innan man skickar paketet.
 
Varför säljer inte nikon det här objektivet i Sverige? Vad jag kan förstå så tillverkas det fortfarande iaf. Är det nån som vet om det säljs i Europa?
 
Men inte svensk moms, utan ca 8%, i New York.

Du får hem en glugg som i alla fall blir billigare än den någonsin såldes för i Sverige. Tror jag...

/K

Om det blir tull och moms så är det svensk moms. Plus amerikansk VAT, ca 8 %. Tullen beräknas på hela priset! Allt som allt blir det tyvärr inte så mycket billigare. Dessutom får man inte garantin. Inte värt det i mitt tycke.
 
Om det blir tull och moms så är det svensk moms. Plus amerikansk VAT, ca 8 %. Tullen beräknas på hela priset! Allt som allt blir det tyvärr inte så mycket billigare. Dessutom får man inte garantin. Inte värt det i mitt tycke.

Garanti får man, det är världsgaranti på objektiv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.