Annons

Nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
lofling;13903 20 sa:
Om det blir tull och moms så är det svensk moms. Plus amerikansk VAT, ca 8 %. Tullen beräknas på hela priset! Allt som allt blir det tyvärr inte så mycket billigare. Dessutom får man inte garantin. Inte värt det i mitt tycke.

Nej, det är momsen som beräknas på hela priset. Man får således betala skatt på skatten:)-.
 
Om det blir tull och moms så är det svensk moms. Plus amerikansk VAT, ca 8 %. Tullen beräknas på hela priset! Allt som allt blir det tyvärr inte så mycket billigare. Dessutom får man inte garantin. Inte värt det i mitt tycke.

Jag betalade bara New York-moms vid ett köp av en zoom på B&H för 1,5 år sedan.

Kanske beror det på hur man handlar. Alltså om man köper på plats, eller beställer från Sverige.
Jag betvivlar dock på att man i något av fallen ska vara tvungen att betala moms (vat) i båda länderna.

/K
 
Det går att köpa via andra kanaler. Bla HK trading i HongKong. Jag känner till ett par exempel därifrån där de givetvis använt UPS men uppgett ett helt annat värde på fraktsedlarna och således blev momsen beräknad på ett helt annat värde.

Fakturan från HK supply kom via mail och den visade korrekt värde. Risken är väl snarast om paketet kommer bort och någon slags försäkring skall träda in men det är ju leverantörens problem........
 
Oavsett var vi i norden bor. Tittar man på ex Nikon 200-400/4 blir man förundrar över hur pass mycket påslaget är i Sverige. I USA ligger nypriset på strax under 50 000 kr, eventuell VAT läggs inte på när man beställer utanför USA. Däremot läggs en lokal skatt på som man inte kan dra av (8.875 procemt). Om man tar flyget över och kombinerar en semersterhelg i New York så spar man både frakt, tull och moms. Det vill säga om man har lite så där lagom dålig moral och bara knallar på grönt i tullen ;-). Sedan bör man kanske vara där en vardag när affären är öppen. VAT:en drar man av på flygplatsen men den lokal skatten är bara att betala. Jag är osäker på om dessa skatter är medräknade i B § H ;s prislista. Men, billigt blir det ändå. Garantin gäller förståss inte, men det är inte värre än att man skickar över objektivet för åtgärd om det går sönder. Detta förutsatt att man betalt det något högre priset.
Mvh
JN
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.