Annons

Nytt objektiv till fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin-j

Medlem
Har tagit steget upp till fullformat och behöver nu ett nytt objektiv.
tittar på normalzoomar och vidvinkel för Canon. De objektiv jag tittar på är

16-35 2.8 L
17-40 4 L
24-70 2.8 L I
24-105 4 L IS

Har även haft Tamrons 24-70 2.8 i tankarna men nästan släpp det helt.

Tanken med vad jag ska göra är att ta bilder i det vardagliga samt att jag ska kunna ta bilder vid skidåkning och cykling.

Det jag har i objektivväg nu är ett 50 1.8 och ett 70-200 4 L så det fattas lite.
Är tacksam för all hjälp för jag vet inte vad jag riktigt ska välja bland dessa objektiv.

Har tagit steget upp till fullformat och behöver nu ett nytt objektiv.
tittar på normalzoomar och vidvinkel för Canon. De objektiv jag tittar på är

16-35 2.8 L
17-40 4 L
24-70 2.8 L I
24-105 4 L IS

Har även haft Tamrons 24-70 2.8 i tankarna men nästan släpp det helt.

Tanken med vad jag ska göra är att ta bilder i det vardagliga samt att jag ska kunna ta bilder vid skidåkning och cykling.

Det jag har i objektivväg nu är ett 50 1.8 och ett 70-200 4 L så det fattas lite.
Är tacksam för all hjälp för jag vet inte vad jag riktigt ska välja bland dessa objektiv.

Bland vidvinkelzoomar valde jag Canons 16-35 f/4, den verkar vara vassast om man inte måste ha f/2.8. Kanske den enda till Canon som är skarp över hela bilden? För f/2.8 kan du ju titta på Tokina 16-28 också, det hade nog varit mitt val i så fall, den verkar rätt jämn med Canons 2.8 och mycket billigare.

Fotar som du en del cykel och skidåkning, har haft 24-105L och den är ju billig och tillräckligt bra men jag tror att Tamron 24-70 skulle vara en vettig uppgradering om jag vill ha en "normalzoom " igen. Varför inte den? Bättre än Canon 24-70 I eller? Cykel och skidor har jag personligt mest gillat att fota antingen med lite mer tele eller rejält med vidvinkel, har blivit mer sällan med brännvidder där emellan men sånt går ju i vågor.

Bland vidvinkelzoomar valde jag Canons 16-35 f/4, den verkar vara vassast om man inte måste ha f/2.8. Kanske den enda till Canon som är skarp över hela bilden? För f/2.8 kan du ju titta på Tokina 16-28 också, det hade nog varit mitt val i så fall, den verkar rätt jämn med Canons 2.8 och mycket billigare.

Fotar som du en del cykel och skidåkning, har haft 24-105L och den är ju billig och tillräckligt bra men jag tror att Tamron 24-70 skulle vara en vettig uppgradering om jag vill ha en "normalzoom " igen. Varför inte den? Bättre än Canon 24-70 I eller? Cykel och skidor har jag personligt mest gillat att fota antingen med lite mer tele eller rejält med vidvinkel, har blivit mer sällan med brännvidder där emellan men sånt går ju i vågor.

Ja jag får fortsätta titta på det hela. Tittade precis på Tokian verkar vara riktigt bra, men verkar vara lite sämre på AF än canon. Vill verkligen ha något jag kan lita på fullt ut. Samma med Tamron egentligen vill kunna lita på den fullt ut. Sen sa jag kanske inte det men jag tittar ju en hel del på Beg marknaden.

Ja jag har ju förut kört på ett sigma 18-50 till min 50D, känner aldrig riktigt att jag behövt med vidvinkel vad jag minns, så har ju även funderat på om jag skulle klara mig helt bra med en start på 24mm

Funderingarna fortsätter men snart börjar skidsäsongen och cyklar gör man ju fortfarande!

..... Vill verkligen ha något jag kan lita på fullt ut. Samma med Tamron egentligen vill kunna lita på den fullt ut. ........
Varför kan du inte lita på Tamron??? Fem års garanti och dessutom bra service i Sverige (Kungsör). Tamron 24-70 är väl optiskt sett betydligt vassare än alla objektiv du själv räknar upp. Dessutom har den bildstabilisering som är guld värd. Nästan ett måste om man vill filma på fri hand.
Har själv det objektivet, visserligen till en Nikon D800, och är verkligen mer än nöjd med både byggkvalitet och framför allt bildkvalitet.

Men först måste du naturligtvis bestämma dig för vilket omfång gluggen ska ha och det kan du bara avgöra själ. Det är en jäkla skillnad på t ex 16-35 och 24-105.
Anders W

Ja jag får fortsätta titta på det hela. Tittade precis på Tokian verkar vara riktigt bra, men verkar vara lite sämre på AF än canon. Vill verkligen ha något jag kan lita på fullt ut. Samma med Tamron egentligen vill kunna lita på den fullt ut. Sen sa jag kanske inte det men jag tittar ju en hel del på Beg marknaden.

...

Jag förstår din oro men jag tror att den är obefogad, det kan ju alltid finnas små skillnader men jag har aldrig känt någon märkbar skillnad i verkligheten på AF mellan till exempel Canon och Tamron. Då tar jag hellre 8/10 skarpa bilder än 10/10 nästan skarpa. För skidor och cykel kör jag för övrigt ofta förfokuserat men visst, vid vissa tillfällen är ju AF helt nödvändigt.

Jag antog att du tittade på begagnat och det gör jag också. Nån gång blir det väl kanske något som täcker upp 24-70 så det ska bli intressant att höra hur du resonerar kring det. En gammal Canon 24-70L går ju att hitta "billigt" men den känns ju lite ifrånsprungen nu av version II och Tamron.

Ja jag kanske få återta Tamron i mina tankar, den finns ju nu även begagnad till bra pris, missar dock garantin då är min uppfattning.

Ni gör det ju inte lättare för mig att bestämma mig, men ni ger mig nya infallsvinklar och tankar vilket jag tycker är bra. Tack!

Kanske är så att man ändå ska satsa på begagnat och köpa både 16-35 och ett 24-70 till rätt pris.

Ja jag kanske få återta Tamron i mina tankar, den finns ju nu även begagnad till bra pris, missar dock garantin då är min uppfattning.

Ni gör det ju inte lättare för mig att bestämma mig, men ni ger mig nya infallsvinklar och tankar vilket jag tycker är bra. Tack!

Kanske är så att man ändå ska satsa på begagnat och köpa både 16-35 och ett 24-70 till rätt pris.

http://www.rajalaproshop.se/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=20623&WebSiteMapNodeID=1000005

Kan vara nåt kanske?

MIna erfarenheter av nämnda objektiv i denna tråd

Tokina 16-28/2,8 Pro FX : Denna äger jag nu.
Nackdelen med denna är
att objektivlocket är av urusel kvalitet.
den kan inte ta några filter.
stor och tung
Positivt
Skarpa bilder.
Relativit "billig" om man kan säga så.

Canon 24-105 4 L IS som jag ägde tidigare.
Mitt ex var aldrig riktigt skarpt. Varken på FF eller på en EOS 550d.
Tror dock att det är ett hyggligt val då jag inte tror att det i grunden är ett dåligt.

Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD
Helnöjd med denna. Enda 24-70 som har motsvarade IS som åtminstone jag värdesätter högt.
Skarpt och bra byggkvalitet till ett hyggligt pris.
För mig det självklara valet mellan dessa 3.

Kommer nog satsa först på en större vidvinkel, gillar inte heller fokusringen på tikinan verkar bökigt, men får nog gå ner till någon butik och känna och klämma lite först, men känslan jag har nu är att det kommer luta mer åt vidvinkel mer än normalzoomen och känner jag att jag behöver den får det inhandlas senare.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto