Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv, lite äldre kamerahus..

Produkter
(logga in för att koppla)

ERJ

Aktiv medlem
Tänkte höra om det är någon som har erfrenhet av kombinationen 1D och sigma 70-200/2.8..
Vad jag undrar är väl om det faktum att kameran är några år har någon betydelse för objektivets funktion? Inget speciellt jag behöver tänka på? Är lite försiktigare när det gäller andra märken än Canon..

ERJ skrev:
Tänkte höra om det är någon som har erfrenhet av kombinationen 1D och sigma 70-200/2.8..
Vad jag undrar är väl om det faktum att kameran är några år har någon betydelse för objektivets funktion? Inget speciellt jag behöver tänka på? Är lite försiktigare när det gäller andra märken än Canon..

Kan inte ge dig komplett svar, men kanske lite att gå på.

Körde 1D tillsammans med ett lånat Sigma 120-300/2.8 zoom på ett par hockeymatcher, AF gick riktigt bra och 300-läget vid full öppning var mer än godkänd. Kan inte tänka mig att 70-200/2.8 skulle fungera speciellt annorlunda.

Körde även Sigma 15-30 EX Asph på 1D. Riktigt bra resultat.

När det gäller 70-200/28 har jag ett sådant, men då EF 70-200/2.8L is usm. Bilderna från det vid full öppning kan jag inte påstå var direkt bättre än Sigmas 120-300/2.8 vid 200-läget. Skilde lite i färgåtergivning och kontrast. Ibland till det bättre faktiskt, men ibland till det sämre. Men absolut inget som inte gick att justera i efterbehandlingen av bilden.

Fick t o m fler flares på Canonzoomen. Men jag kan bara rekommendera dig att testa.

PS. Har kört Sigmazoomen även på 1DMkII och den gjorde inte bort sig där heller.

Men ssv testa först. Sigma har en tendens att blanda och ge iblnd. Ett ex kan vara toppen, medan ett annat kan vara mer mjuktecknande eller fokusera lite fel. Har dock inte hänt mig. Däremot en kollega.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar